Hoe fijn/betrouwbaar is een Felicia?

Hallo allen,

Ik heb een vraag: momenteel rijd ik een peugeot 106 (1.1). Prima autootje, nooit problemen mee. Alleen ben ik opzoek naar een degelijke/betrouwbare auto om wat langere afstanden in Europa mee te berijden. Nu viel mijn oog op een Felicia 1.3 uit 1997. Mijn vraag is hoe fijn/betrouwbaar zijn deze? En is het wellicht verstandiger naar 1.6 te kijken aangezien daar een VW motor in zit ipv een Bosch/Siemens motor? En wat is een redelijke prijs om te betalen? Weet iemand ook wat het kost om de distributieriem bij een garage te laten vervangen?

Groet,

Joost

Desperado

Forumguru
Mijn Felicia 1.3 bevalt zeer goed.
Ik rij er nu ruim 5 jaar in en behalve wat uitlaatwerk, accu en wat andere kleinigheden probleemloos.
Motorisch heeft hij mij nog nooit in de steek gelaten en een distributieriem heeft hij niet, dus die vraag kan ik niet beantwoorden.
Wat zo'n auto mag kosten.....tja, hangt ervan af hoe hij eruit ziet enz.
Je zou eens kunnen kunnen kijken op autotrader o.i.d.
Op marktplaats worden ze al aangeboden voor rond de 1000 euri.....

Hetzer

Forumguru
ipv een Bosch/Siemens motor?

Sinds wanneer bouwen ze bij bosch en siemens motoren ?????:crazy:

De 1.3 motor is gewoon van Skoda en wel al wat jaartjes oud, de 1.6 is inderdaad afkomstig van de VW stal, beide motoren hebben zich bewezen

in alle uitvoeringen is de Felicia een fijn en onderschat autootje, succes met zoeken!

Bijlagen

• b941293849fcb65ed9dd378c9ecc1613.jpg
    b941293849fcb65ed9dd378c9ecc1613.jpg
    42 KB · Weergaven: 21

Sportline

Senior Member
hey hallo, ten eerste welkom hier. Toevallig hebben we beide soorten auto's thuis staan. Men ma heeft een Felicia 1.3 GLXI uit '95 ( net een oude Hummer, stuurt zwaar en schiet niet op) en ik heb een Felicia 1.6 Sportline uit 2000.

Mijn vraag is hoe fijn/betrouwbaar zijn deze?
Beide auto's zijn erg goed betrouwbaar. Starten en lopen. Natuurlijk hebben ze beiden wel eens kleine probleempjes met starten ivm vochtig weer, maar dat is volgens mij bij elke auto wel zo. Ik weet dat mijn motor blok hetzelfde is als een 1.6 blok van VW Polo 6n en 6n2 dacht ik. de 1.3 motor van men ma ligt ook in een VW Polo coupe. Komt niet van bosch en siemens voor de duidelijkheid!!

En is het wellicht verstandiger naar 1.6 te kijken aangezien daar een VW motor in zit ipv een Bosch/Siemens motor?
Mijn ervaring met de 2 motor is dat je sneller op snelheid bent met een 1.6. Als ik met de auto van men ma rijd dan duurt het eeuwen voordat ik een keer op snelheid ben. Wij zeggen altijd dat het een vrachtwagen is. Maar dat heeft volgens mij ook allemaal te maken hoe de vorige eigenaar met de auto is omgegaan. Als de auto jaren als boodschappen auto heeft gedient dan is tie vele malen slomer dan als iemand die elke dag flink door trapt met de auto.

Weet iemand ook wat het kost om de distributieriem bij een garage te laten vervangen?
Volgens mij heeft de 1.3 geen distributieriem maar een ketting. De 1.6 heeft wel een distributieriem, de kosten daarvan weet ik zo niet.

Hetzer

Forumguru
Wouw wat een snelle reactie! Dank.
Hier de link waar ik las over Siemens/Bosch = Skoda.

http://en.wikipedia.org/wiki/Skoda_Felicia

Klopt alleen de inspuiting (SPI,MPI), is namelijk van Bosch.Siemens, net zoals bij elke huidige Skoda.

:koffie: The Felicia's line-up included the old 1.3L OHV Škoda units, now with Bosch Mono Motronic single point (up until 1997), and Siemens multi-point fuel injection with two power outputs of 54 hp (40 kW) and 68 hp (50 kW).

@Sportsline, hier ook antwoord op je vraag, de Polo Coupe is inderdaad ook leverbaar geweest met deze 1.3 "Skoda" motor met 40KW

Sportline

Senior Member
@Sportsline, hier ook antwoord op je vraag, de Polo Coupe is inderdaad ook leverbaar geweest met deze 1.3 "Skoda" motor met 40KW
Toch wel, ik wist het niet zeker meer. Dank je wel

(nog 1 berichtje en dan heb ik de 100 berichten gehaald)

Skodamind

Nieuw lid
Wikipedia FF aangepast

Ik heb inmiddels de tekst op Wikipedia aangepast en er vermeld dat de 1.6 Magneti Marelli inspuiting heeft

De felicia hebben wij als zeer prettig automobiel mogen ervaren.
We hebben er 2 gehad, allebei combi's, de eerste met een 1.3, de tweede met een 1.6i. Wel beide in GLXi uitvoering, en met een verschil in bouwjaar (96 en 98) dus ook wat bverschillen in uitrusting.
De 1.6 vind ik persoonlijk de beste keus voor een combi, vooral als je er met 4 personen en een complete kampeeruitrusting op pad gaat. Dat vermogen heb je dan wel nodig, de 1.3 was niet vooruit te branden met meer dan 2 personen aan inhoud.
Nooit pech gehad, alleen de remmerij moest bij beide auto;s worden aangepast (niet terugkomen rempedaal bij filerijden als het buiten 30+ is).
Voor de rest: normaal onderhoud, normale slijtage onderdelen maar wel met heel schappelijke prijzen. De octaaf die we nu hebben kost dan aardig wat meer.....
Bijkomend voordeel: je hebt met de combi een zee van ruimte, terwijl de auto zelf compacte buitenmaten heeft.... Ook daarin, is de huidige Octaaf een maatje groter.

succes met kiezen!

Bovenaan Onderaan