Hoe goed werkt PDC en is dit in te stellen?

harry123

Actief lid
Ik heb een O3 besteld (zie handtekening) met PDC. Nu las ik gisteren via de manual-app dat deze 'rood' aangeeft ('doorrijden is hierna niet meer toegestaan' oid) vanaf 30cm afstand. Ik heb tijdelijk een auto die ook PDC heeft, en volgens mij ook deze afstand aanhoud, en om eerlijk te zijn: op deze manier heb ik er geen fluit aan. Op 30cm afstand kan ik zelf ook nog wel inschatten of ik nog ruimte heb, het ging mij juist om (bijvoorbeeld bij fileparkeren) om een cm of 5 tot 10.

Hoe goed werkt PDC op de O3 in de praktijk, en is de 'waarschuwingsafstand' in te stellen toevallig?
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij parkeren tussen obstakels die je vanuit je stoel, al dan niet via de spiegels, kunt zien heb je de PDC inderdaad niet echt nodig. Ik heb leren parkeren in een kevertje in de drukke Rotterdamse kantorenbuurten van eind jaren '60, met meestal minder dan een halve meter in totaal aan manoevreerruimte (wel fijn dat zo'n kever niet rechthoekig is). Het is net als met fietsen: dat verleer je niet meer.

Het grote voordeel van PDC is dat het je ook waarschuwt voor de obstakels die je niet ziet, zoals lage paaltjes en hekjes, decoratieve stenen bollen e.d. Daarmee heb ik de meerprijs wel terugverdiend...
 

harry123

Actief lid
Bij parkeren tussen obstakels die je vanuit je stoel, al dan niet via de spiegels, kunt zien heb je de PDC inderdaad niet echt nodig. Ik heb leren parkeren in een kevertje in de drukke Rotterdamse kantorenbuurten van eind jaren '60, met meestal minder dan een halve meter in totaal aan manoevreerruimte (wel fijn dat zo'n kever niet rechthoekig is). Het is net als met fietsen: dat verleer je niet meer.

Het grote voordeel van PDC is dat het je ook waarschuwt voor de obstakels die je niet ziet, zoals lage paaltjes en hekjes, decoratieve stenen bollen e.d. Daarmee heb ik de meerprijs wel terugverdiend...
Mja, zo had ik er nog niet naar gekeken... In de jaren dat ik autorijd heb ik nog geen parkeerschades gehad met betrekking tot 'onzichtbare objecten' (ook niet met zichtbare, eigenlijk) dus ik hoop dat ik nog eens aangenaam verrast wordt door de PDC :D
 

Havana

Forumguru
Ik vind 't niet zo'n probleem dat je bij 30 cm al een piep hoort. Als je er eenmaal aan gewend bent weet je dat je dan nog 30 cm hebt.
 

Darkside

Forumguru
Idd. Ik weet wanneer het systeem 3 streepjes geeft dat ik nog genoeg ruimte over heb om de achterklep te kunnen openen en mijn tas te pakken of spullen in te doen.
Ik gebruik het voornamelijk als referentie punt. En idd soms als je iets niet verwacht (je hebt een paaltje over het hoofd gezien)
verder zijn de spiegels meer dan genoeg om eea in te schatten.
 

MaRco2

Forumguru
Het grote voordeel van PDC is dat het je ook waarschuwt voor de obstakels die je niet ziet, zoals lage paaltjes en hekjes, decoratieve stenen bollen e.d. Daarmee heb ik de meerprijs wel terugverdiend...

Een platliggende pallet ziet hij niet. Pas ben ik me wild geschrokken, de eerste de beste lange werkdag en ik parkeer achteruit om een paar auto's heen bij een klant en ik voel iets veren en hoog gelijk een schraapgeluid.

Achterbanden hebben de pallet iets verschoven.:) PDC werkt verder wel prima, ook opzij.:) Afstand rood durf ik niet te zeggen, maar is krap zat.
 

Gieliovd

Forumguru
Met de Leon (voorloper) zat ik net als Marco al eens met de (dwarsliggende) demper op een hoge stoeprand. Skrieeeek! Schrok me kapot. PDC gaf geen geluid.

Met de O3C deze week al een keer 10 cm van de betonnen muur gestaan in de garage, terwijl ik afging op de PDC waar ik tegenwoordig alleen maar naar luister en niet kijk. Dat was ook schrikken.

Met de DSG kruipt hij vlotjes te snel en dan kan je niet even ontkoppelen en uitrollen met slepende rem. Dat is even wennen.

De PDC werkt prima, je moet er even aan wennen. Per auto net weer even anders. Ik heb ze voor nu niet meer (Leon wel) en dat is ook wennen. Moet zeggen de neus wel goed aan te "voelen" en dat gaat goed.
 
Bovenaan Onderaan