Op zich sluit mij vraag op dit oude topic aan. Alleen betreft het een benzine motor met een turbo.
Ik ben net even wat uit gaan proberen. Ik had namelijk soms het idee dat mijn Octavia 1.8t de turbo niet altijd aanspreekt. Ben net twee keer hetzelfde rondje gaan rijden om te kijken of het klopt.
Het eerste rondje na zo'n 5 kilometer uiteindelijk de snelweg op en ik hoor de fluit, voel me naar achteren worden gedrukt en gaan. De turbo knalt er lekker in en ik rijd voordat ik het weet al op illegale snelheden. Zelfs met inhalen in zijn vijf komt de turbo er in en gaat het allemaal lekker soepel.
Uiteindelijk weer de snelweg af en na diezelfde 5 kilometer binnendoor weer op hetzelfde punt de snelweg op. Deze keer ook geen voorligger die me hindert. Geen fluit, geen stoot naar achteren en ook al accelereert de auto wel redelijk snel heb ik toch het gevoel dat de turbo deze keer niet mee doet. Inhalen in zijn vijf gaat deze keer ook zonder fluittoon...
Het lijkt dus wel alsof de turbo er niet altijd in komt. De auto rijdt niet belabberd ofzo (maar wellicht geldt dat alleen voor diesels met kapotte turbo), maar wel iets minder soepel met inhalen en dergelijke.
Is het mogelijk dat de turbo soms wel en soms niet aanslaat of ben ik nou gek aan het worden?
Kan iemand mij vertellen wat eventueel de oorzaak zou kunnen zijn, of ben ik gewoon een paranoïde ex-Alfa rijder?
Misschien wat extra info die wellicht handig is. Toen ik laatst bij de dealer was waar ik de auto had gekocht zei de man van de receptie dat het de auto van een vriend van hem was en dat hij hem destijds naar 180pk had laten chippen (hij wist het allemaal niet helemaal zeker). Nou is de standaard 1.8t dezelfde motor als die in de RS zit, alleen een beetje teruggeschroefd. Was het destijds misschien mogelijk om bij de dealer de motor naar 180pk om te laten zetten of is er wellicht door een tuner aan geknutseld en dat het best zo kan zijn dat de boel niet helemaal lekker staat afgesteld?