Hoe herken / merk je activeren van de turbo?

Orange860

Senior Member
Skoda-vrienden,

Rijd zelf in een Octavia, 1.9 TDI uit 1999. Pittig karretje, maar hoe weet / merk je wanneer de turbo 'erin' komt? Had zo'n ding nog niet eerder op een auto. Vandaar!

Lees op verschillende fora ook iets over vervuiling en schoonmaken van de gasklep. Waar zit 'ie en is het makkelijk zelf te doen?
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Orange860</font><hr />

hoe weet / merk je wanneer de turbo 'erin' komt?

[/ QUOTE ]

Als je die schop in je rug krijgt en die fluit uit 't vooronder komt. /forum/images/graemlins/grin.gif

En als je dat niet merkt, moet je naar de garage of naar de dokter. /forum/images/graemlins/wink.gif

Gasklephuis schoonmaken:

http://www.seat-online.nl/index.php/topic,23420.0.html
 

Fabia

† In Memoriam
Dat merk je echt wel, heb zelf een Golf TDI gehad en dat merkte je echt wel. Al was het maar aan het gefluit van de turbo.
 

VEEJAY

Forumguru
je merkt het 'nadeel' van de turbo als je gas snel loslaat en dan weer gasgeeft, de korte periode dat er even nix gebeurt is dat je turbo weer op gang moet komen (turbogat)
 

Orange860

Senior Member
Mmm, net even een testritje gemaakt over de A5 -geen flitser-. Heb even goed geluisterd, maar geen Berdien Stenberg vanonder de motorkap horen komen (fluitgeluid). Hij trekt pittig op en accelereert goed. Kan iemand zeggen bij hoeveel toeren de turbo er gemiddeld inkomt? Vermoedt namelijk dat 'ie niet werkt? Kan de dealer dit via de computer uitlezen / controleren?
 
Als je turbo echt stuk is dan loopt je auto voor geen meter meer, noodloop, ook dikke zwarte of blauwe walm uit de uitlaat. Als ie lekker trekt dan is je turbo oke.

Laat de auto maar eens door iemand starten en jezelf buiten de auto en dan wat gas geven tot net over de 2000tpm en dan weer gas los, dan moet je wel een fluitje horen.

En met gashuis zul je wel de EGR bedoelen, deze en het inlaat traject kun je reinigen bij een diesel. EGR kun je ook afsluiten. Kijk maar eens op tdiclub.nl en zoek eens op EGR.

Groet WS.
 

Dutch4x4

Senior Member
Nee hoor, gasklephuis zelf kun je ook zelf reinigen. Zie link in mijn vorige post.

Als je de turbo echt erin wilt voelen komen, moet je naar een te hoge versnelling opschakelen (bijvoorbeeld 50 in z'n vier) en dan gas geven. Bij een diesel komt de turbo er al bij 1500 toeren ofzo in, dus echt met een nóg lager toerental beginnen.

Verder lijkt het me inderdaad sterk dat de turbo niet goed is, want een diesel zonder turbo is een slak zonder peper in z'n glijspoor...

Kortom, de enige reden die ik kan bedenken waarom je de turbo er niet in voelt komen, is dat je altijd stevig doortrekt in de toeren, waardoor je turbo blijft draaien tijdens het schakelen.

De fluit is trouwens niet echt een 'fluit', maar meer een sissend geluid. Dat moet je toch zeker kunnen horen. Een diesel is op die snelheden toch niet zo veel lawaaiieriger dan een benzineauto?
 

VEEJAY

Forumguru
Een zeer slechte (defecte) LMM kan misschien een oorzaak zijn dat de pit eruit is, alleen merk je dat in de hogere toerentallen. Onderin moet ie nog wel aardig werken. De turbo van mijn O2 hoor ik ook niet, wel in mijn vorige auto.
 
Voor ik de EGR klep had dicht gemaakt voelde je een duidelijke trap in de rug vanaf 1800 rpm en na 2300 rpm gebeurde er weing meer. Sinds de EGR dicht is, is de turbo veel soepeler gaan oppakken, waardoor je hem ook niet meer voelt inkomen. De auto versnelt al lekker vlak boven het stationair toerental en gaat dan in 1 ruk door naar het maximum toerental. Een fluittoon of gesis hoor ik trouwens ook niet. En van dat turbogat heeft mijn auto gelukkig ook geen last.

Naast het afdichten van de EGR schijnt je turbo het nog beter te doen als je het binnenwerk van de roetvanger eruit klopt. Dit moet ik nog doen (druk, druk, druk!).

Wat hierboven staat klopt: als je turbo het niet doet, dan merk je dat niet alsof je iets minder vermogen hebt. Je auto rijdt dan echt voor geen meter meer!
 
A

andreg

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Orange860</font><hr />

hoe weet / merk je wanneer de turbo 'erin' komt?

[/ QUOTE ]

Als je die schop in je rug krijgt en die fluit uit 't vooronder komt. /forum/images/graemlins/grin.gif

En als je dat niet merkt, moet je naar de garage of naar de dokter. /forum/images/graemlins/wink.gif

Gasklephuis schoonmaken:

http://www.seat-online.nl/index.php/topic,23420.0.html


DUTCH onder welk tabje in VagCom kan ik dit doen? En kan ik zo`n pakking bij de dealer halen?

Hoeft niet meer ik heb het al gevonden. Ik vraag mij alleen af of die pakking noodzakelijk is om te vervangen?
 
Skoda-vrienden,

Rijd zelf in een Octavia, 1.9 TDI uit 1999. Pittig karretje, maar hoe weet / merk je wanneer de turbo 'erin' komt? Had zo'n ding nog niet eerder op een auto. Vandaar!

Lees op verschillende fora ook iets over vervuiling en schoonmaken van de gasklep. Waar zit 'ie en is het makkelijk zelf te doen?

Een diesel heeft geen gasklep, dus daaraan valt weinig schoon te maken, wel raakt je inlaattraject (spruitstuk) vervuild door EGR.
 

redrohX

Nieuw lid
Op zich sluit mij vraag op dit oude topic aan. Alleen betreft het een benzine motor met een turbo.

Ik ben net even wat uit gaan proberen. Ik had namelijk soms het idee dat mijn Octavia 1.8t de turbo niet altijd aanspreekt. Ben net twee keer hetzelfde rondje gaan rijden om te kijken of het klopt.

Het eerste rondje na zo'n 5 kilometer uiteindelijk de snelweg op en ik hoor de fluit, voel me naar achteren worden gedrukt en gaan. De turbo knalt er lekker in en ik rijd voordat ik het weet al op illegale snelheden. Zelfs met inhalen in zijn vijf komt de turbo er in en gaat het allemaal lekker soepel.

Uiteindelijk weer de snelweg af en na diezelfde 5 kilometer binnendoor weer op hetzelfde punt de snelweg op. Deze keer ook geen voorligger die me hindert. Geen fluit, geen stoot naar achteren en ook al accelereert de auto wel redelijk snel heb ik toch het gevoel dat de turbo deze keer niet mee doet. Inhalen in zijn vijf gaat deze keer ook zonder fluittoon...

Het lijkt dus wel alsof de turbo er niet altijd in komt. De auto rijdt niet belabberd ofzo (maar wellicht geldt dat alleen voor diesels met kapotte turbo), maar wel iets minder soepel met inhalen en dergelijke.

Is het mogelijk dat de turbo soms wel en soms niet aanslaat of ben ik nou gek aan het worden? ;)

Kan iemand mij vertellen wat eventueel de oorzaak zou kunnen zijn, of ben ik gewoon een paranoïde ex-Alfa rijder?

Misschien wat extra info die wellicht handig is. Toen ik laatst bij de dealer was waar ik de auto had gekocht zei de man van de receptie dat het de auto van een vriend van hem was en dat hij hem destijds naar 180pk had laten chippen (hij wist het allemaal niet helemaal zeker). Nou is de standaard 1.8t dezelfde motor als die in de RS zit, alleen een beetje teruggeschroefd. Was het destijds misschien mogelijk om bij de dealer de motor naar 180pk om te laten zetten of is er wellicht door een tuner aan geknutseld en dat het best zo kan zijn dat de boel niet helemaal lekker staat afgesteld?
 

skoll

Nieuw lid
Hoi,

Ik herken dit 'probleem' met mijn 1.8TSI. In het begin werd ik inderdaad in mijn stoel gedrukt, maar nu is het net of de turbo uit staat. De auto rijdt overigens nog steeds prima, alle functies werken. Maar ik weet zeker dat ik nu niet meer in mijn stoel gedrukt wordt (en mijn vrouw die er zelden in rijdt vindt dit ook).
Ben nu al vaker proefritjes gaan maken om weer eens in mijn stoel gedrukt te kunnen worden, maar dit gebeurd niet meer. Zoals gezegd zijn er nergens meldingen op het dashboard. ook heb ik het boekje al helemaal doorgenomen om te zien of je de turbo misschien zelf (per ongeluk) uit kunt zetten.
Ik heb me al vaker afgevraagd of ik hiervoor naar de garage moet of dat ik me maar iets zit te verbeelden. Heeft iemand een advies?
 

Rick Blaine

Actief lid
Ik zou naar een dealer gaan en een proefrit gaan maken met een nieuwe(re), vergelijkbare wagen. Kijken of je verschil merkt.
 

Roel

Lid
De turbo (per ongeluk) uitzetten kan niet.

Trouwens, met de 1.8 TSI krijg je niet echt een schok (duw in je rug). Met de 1.8T wel!!!
 

skoll

Nieuw lid
Update van mijn bericht.

Inmiddels ben ik erachter wat in mijn geval het "probleem was". Gisteren ging plotseling het lampje branden van de bandenspanning. Bij controle bleek dat de bandenspanning bij alle 4 de banden ver beneden het voorschrift lag. Een band had zelfs maar een bandenspanning van 1.2 bar. Ik ben er nog niet achter of deze lek is. In ieder geval heb ik ze alle vier weer mooi op spanning gebracht en ik moet zeggen dat de auto nu weer veel pittiger is als voorheen.
 

Rick Blaine

Actief lid
Misschien een tipje om je banden te laten vullen met stikstof. Dat kost bijna niets en werkt prima, je hebt er dan (bijna) geen omkijken meer naar. Mijn ervaring is dat banden om lichtmetalen velgen sneller hun spanning verliezen dan banden om stalen velgen, als er gewoon lucht in zit.
 
Bij mijn audi A4 was van mijn 1.8T de turbo al zo versleten dat je een fluittoon hoorde (bij een lpt eigenlijk niet goed als je het nadrukkelijk hoort).

Nu ik een O2 1.8tsi dsg-7 heb hoor ik het nooit fluiten, maar en of je merkt als de turbo gaat werken. Op winterbanden (conti ts850) kan ik niet eens normaal wegrijden zonder voorzichtig met de rechtervoet om te gaan.

Maar het gras is altijd groener aan de overkant. Na in een nieuwe golf gti 2.0tsi dsg-6 gereden te hebben valt de 1.8 natuurlijk ietwat tegen ;)
 

Cordoba

Forumguru
Ik lees nu voor het eerst dit oude topic, en ik kon een glimlach niet onderdrukken: mensen die lijken te weten waar ze het over hebben, maar absoluut geen benul hebben hoe een turbo in elkaar steekt. Een turbo is namelijk niet zoiets als een lamp die wel brandt of niet brandt (dimbare lichten tel ik even niet mee): als de motor loopt, draait een turbo namelijk altijd mee. Alleen bij lage toeren draait de turbo zo langzaam (doordat er te weinig uitlaatgassen zijn om de turbo echt toeren te laten draaien), bij hogere toeren levert de turbo steeds meer druk totdat de drukregeling de maximale laaddruk beperkt. In de praktijk betekent dit dat je tot bijv. 1500 rpm vrijwel geen effect merkt van de turbo, en daarboven neemt het effect heel rap toe. Het toerental waar je echt het effect van de turbo gaat maken is gewoon afhankelijk van de combinatie van de motor en de turbo, dus dat is niet iets wat voor elke turbomotor gelijk is.
 
Idd.
En ook is het effect tussen benzine lage en hoge druk heel anders (1.8tsi is bijvoorbeeld van het het lage druk type), alsook bij diesels. De laatste categorie is überhaupt zonder niet echt potent.

Bij benzine zie je steeds meer lage druk turbo's en zelfs compressoren (en zelfs een combinatie) om het verbruik en uitstoot te beperken.

Bij een Impreza WRX of Mitsubishi EVO zit er een hoge druk turbo in. Daar krijg je echt de welbekende trap in je rug, en ook hebben ze het bekende turbogat bij weinig toeren.
 
Bovenaan Onderaan