Hoe is een Roomster stiller te maken?

piranna

Nieuw lid
Ik heb de indruk dat er wel wat geluiden van buitenaf het interieur binnenkomen. Zeker op snelheid. Geluid afkomstig van de banden, de wind. Heeft iemand een idee hoe dit kan opgelost worden? Ergens geluidsdemping aanbrengen? Banden die minder geluid maken misschien? Maar ze zouden wel zuinig moeten zijn want dat vindt ik belangrijk.

turboturbo

Forumguru
Wat voor banden zitten er nu onder je Roomster, dan?

Waar ik zo 1,2,3 aan zou denken is:
- inderdaad andere banden (vermits je budget dat toelaat)
- ik weet niet hoe het bij de Roomster zit, maar ik heb wel eens gelezen van mensen die voor hun benzine auto een demping-mat kochten bij de dealer, die af-fabriek alleen bij diesels gemonteerd wordt, en die ook lieten monteren. Die komt dan onderop de motorkap te zitten.

Aan wind doe je weinig, als ik door de polders sjees en het waait hard dan heb ik er ook flink last van in mijn Fabia. En een Roomster is nog best hoog.

niek

Lid
Snap wel wat je bedoelt, ik heb zelf een Roomster 1.9 TDI. Nou wist ik dat de motor niet een van de stilste was. En het bandengeluid herken ik ook. Ik ben gisteren over gestapt van mijn winter naar zomerbanden. Ik heb de auto afgelopen winter gekocht. En hoopte eigenlijk ook dat het geluid minder zou zijn, maar dat is maar een beetje. Denk dat de bouw van de Roomster gewoon geluidsgevoelig is. De Renault Kangoo staat door de hoge bouw ook bekend om het geluid. En zoals vandaag met harde wind is het inderdaad af en toe opletten met harde windvlagen.

Niek

Fabia

† In Memoriam
Het is en blijft een grote auto met veel frontaal oppervlakte. En door de ruimte binnen in kan het soms fungeren als een klankkast.

piranna

Nieuw lid
195 55 R15 85H ER300 Turanza Bridgestone banden werden af fabriek gemonteerd.
Deze zijn nog maar 9000 km jong dus vergangen doe ik ze nog niet.

EdK

Forumguru
245 55 R15 Bridgestone banden werden af fabriek gemonteerd.

245 standaard op een 15 inch vanaf fabriek op een RoomsteR ??
Wel je zou de eerste zijn, denk eerder dat als het al zo is je dealer wat kwijt wou uit zijn magazijn

piranna

Nieuw lid
Oeps foutje van mij. Ik heb de bandenmaat ondertussen in mijn antwoord aangepast. Bedankt voor de opmerking!
Want het moet toch wel lukken. Nu zie ik met de banden maat te controleren dat er een kleine "tet" op de flank staat op een van de voorbanden. Ik heb de auto 3 dagen geleden 2dehands gekocht bij een officiele dealer. Waarschijnlijk veroorzaakt door slecht parkeren want de auto was daarvoor gereden door een slecht ziende oudere heer. 'k Zal maandag mijn licht eens gaan opsteken bij de garage man.

Vreemd dat je de Roomster "stiller" wilt maken....ik heb de afgelopen 30 jaar al veel auto's gereden , privé en ook beroepsmatig maar mijn Roomster is toch écht de stilste van allemaal dankzij de zijdezachte 1,2 TSI . Wanneer ik weer een dag op stap geweest ben met de rumoerige Caddy 1,6 TDI van de zaak ben ik altijd blij dat ik weer een ritje kan Roomsteren.....

Vind mijn roomster ook stiller dan de fabab sttion die ik er voor had, had alleen zomerbanden er om zitten die mega lawaai maakten.

met de winterbanden is die mooi stil. en heb voor de zomer nu setjes verse michelin pilote sport 3 gekocht. plakt die weer lekker strak in de bochten en heerlijk stil

peperskoda

Forumguru
Aan het windgeruis kun je eigenlijk niets doen, dat is inherent aan het ontwerp van de auto. Het bandengeluid zou je kunnen verminderen door andere banden, maar daarvan heb je al aangegeven dat die keuze niet gemaakt gaat worden. Blijft over dat je de wielkasten kunt bekleden met een geluiddempend materiaal.

Fabia

† In Memoriam
195 55 R15 85H ER300 Turanza Bridgestone banden werden af fabriek gemonteerd.
Deze zijn nog maar 9000 km jong dus vergangen doe ik ze nog niet.

Die had ik ook onder mijn Roomster maar wat een rammel banden zijn dat zeg. Nooit meer!! Ik had onder mijn Fabia Uniroyal RainSport 2 liggen, en daar ben ik erg tevreden over.

Bovenaan Onderaan