Hoe kom ik bij het deurslot?

Zo beste forumleden,
Mijn slot van de achterdeur doet vreemd, en deze wil ik nakijken.
Ben al een heel eind, deurpaneel eraf.
Nu weet ik dat ik om de alluminiumplaat te verwijderen iets moet doen met het raam.
Heb al gezocht, en kom ik iets tegen dat over een plastic palletje gaat waar je een schroef moet indraaien en dan het raam naar boven schuiven en vast plakken met tape.
Dus het raam naar beneden gedraaid en zie een plastic palletje met een gat erin, heb hier een schroef ingedraaid en aan getrokken maar er gebeurd niets er komt niets naar buiten en ik weet niet hoe strak dit zit en hoe hard je hier aan moet trekken, ben bang dat er iets afbreekt .
Zijn er nog tips , al hartelijk bedankt voor de eventuele tips.
Gr.
Laurents

polf

Senior Member
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar volgens mij beschrijft de attachment redelijk wat je zoekt?

succes Polf

Bijlagen

• fabia 1portier.pdf
    236,7 KB · Weergaven: 65
Hoi polf, heb je bericht gelezen, maar het is me noch niet geheel duidelijk.
Dus, een bout (5mm) indraaien en dan los trekken of lees ik dit verkeerd?

Bijlagen

• IMG_20140524_150406.jpg
    IMG_20140524_150406.jpg
    54,9 KB · Weergaven: 32

Cordoba

Forumguru
Helaas, ik heb wel voor de achterklep het één en ander gedemonteerd, en ook de bekleding van het achterportier verwijderd om bij de kitrand te kunnen komen, maar verder ben ik met de Fabia nog niet gegaan.

Ik weet dat voor het bestuurdersportier, je de deur eerst open moet doen, en dan kun je in de zijkant het slot losschroeven. Is het bij het achterportier niet vergelijkbaar? (dus je moet de bout misschien zoeken aan de 'deurpostzijde' van de deur.

Of heb ik het verkeerd geïnterpreteerd, en moet je de schroevendraaier dóór het gat steken, om bij de schroef te komen waarmee het raam in de raamklem zit geschroefd. Die schroef dus losschroeven, en dan je ruit omhoogtrekken en vasttapen. (het beste de tape vastplakken op de buitenkant van de ruit, tape omhoog laten lopen, over het portier heen, en aan de binnenzijde ook weer vasttapen op het raam)

Wat ik niet begrijp: moet er een bout of schroef in het gat, zoals op mijn foto.
Moet ik deze dan er helemaal indraaien en dan eruit trekken.
Het word wel beschreven maar desondanks is het mij niet duidelijk.
Wellicht is er ieman op het forum die dit alsnog uit kan leggen.

polf

Senior Member
Ik weet niet of je er direct vrolijk van gaat worden maar zo zou het moeten werken.............

Noord26

Forumguru
Haakseslijpmachine_500px_230px.jpg

Cordoba

Forumguru
@Laurents Het is handiger als je bij vragen even de gegevens van je auto bij je vraag neer zet (of in je handtekening), dan hoeven anderen niet te gaan zoeken of je ergens die gegevens op het forum hebt geplaatst. Ik heb gezien dat jouw Fabia van januari 2003 is, dus in elk geval nog geen gepopnagelde binnenplaat, maar nog de geschroefde versie. Ander ding wat ik mis: de handleiding is voor elektrisch bediende achterramen, maar de meeste Fabia's hebben elektrisch bediende ramen in de voorportieren en handbediening voor de achterportieren. Mogelijk dat daar wat verschil in zit.

Ander punt: als ik de handleiding die Polf geplaatst heeft bekijk, zitten er een nylon bus door een rond gat in het raam. Als dat klopt, moet je dus de nylonbus er uittrekken met behulp van de M5 schroef die je erin gedraaid hebt. Als dat niet lukt, kun je proberen of het met wat hulp wel lukt: één persoon continue aan de bout trekken, ondertussen de andere persoon proberen het raam wat te bewegen(omhoog-omlaag en richting voorzijde-achterzijde portier) in de sponning. Als het uittrekken van de bus niet lukt doordat er teveel spanning opstaat, kan het zijn dat door het wat bewegen van de ruit je voldoende speling krijgt om de bus eruit te trekken.

Even een update: Binnenplaat geschroefde versie. Dus dit is niet het probleem, maar voordat ik deze heb losgedraaid heb ik zoals Cordoba beschreef de nylonplug losgekregen.(M5 Bout) en de grote nylonbus met M8-Bout.

Daar heb je inderdaad spierbal kracht voor nodig, ook zie ik drie van die kleine dopjes die vastzitten aan de deurmodule, kan ik die eruit drukken?

Kon ook niet verder omdat ik geen torx imbus (welke maat is het?)had voor de deur, dus ga ik deze week verder.
Verder op het net gezocht wat de oorzaken kunnen zijn van vreemd gedrag van de centrale vergrendeling, en daar zijn enkele voorbeelden van o.a. micro switch en losse solderingen.

Kon het niet laten om dit euvel zelf eens te onder zoeken, en wanneer er meer resultaten bekend zijn zal ik deze mededelen.
Alvast hartelijk bedankt voor alle adviezen.
Gr.
Laurents

Arjen Bavel

Actief lid
Hoi Laurents, heb je dit probleem ondertussen opgelost? Ik zit met hetzelfde euvel. In eerste instantie wilde de deur helemaal niet open. Door binnen & buiten tegelijk te gebruiken nu wel gelukt.
Maar nu gaat de deur dus niet meer op slot.
Openen via de buitenkant gaat nu zonder problemen, vanuit binnen lukt het overigens niet (en staat niet op kinderslot ;) )
Ik heb het vermoeden dat het iets elektrisch is, want met de centrale vergrendeling lijkt er ook niets in die deur (links achter) te gebeuren...

EdK

Forumguru
na 6 maanden na laatste post zou je toch zeggen van wel.
Of hij heeft zichzelf ingesloten............

Bovenaan Onderaan