Hoe stel je het digitale display tussen de analoge wijzerplaten nu correct in?

Na een paar dagen proberen ben ik er nog niet uit hoe ik het digitale display tussen de analoge wijzerplaten correct in kan stellen.

Ik weet hoe ik de verschillende schermen kan kiezen, maar het lukt mij niet om ze daar te krijgen waar ik wil.

Met de knop 'view' kan ik wisselen tussen 2 weergaven.
Bijv. [snelheid] en [kompas]
Wil ik echter op de plek van [kompas] de kaart [verbruik] hebben, hoe kan ik dat dan doen?

Ik probeerde eerst om vanuit [kompas] naar het menu te gaan en daar [verbruik] te kiezen.
Allemaal met de knoppen op het stuur (menu - wieltje - klik op het wieltje).
Maar de ene keer komt [verbruik] wel in de plaats van [kompas] en de andere keer in de plaats van [snelheid].

Ik zal vast iets fout doen, maar wat?
 

Canon-Eye

Forumguru
De 1e generatie Kodiaq zal wat dit betreft vermoedelijk (?) aardig overeenkomen mijn 2017 LeonST.
Daarbij is in de MFD het verbruik (naar keuze actueel, of gemiddelde sinds start/sinds tanken/lange tijd) onderdeel van de groep "Rijgegevens", waarin ik ook kan kiezen voor o.a. olietemperatuur, koelvloeistoftemperatuur, 3 soorten rijtijd, 3 soorten gereden afstand, e.d.
 
Dank je Canon-Eye.
De keuzes lukken wel, maar het vastzetten op de juiste plek niet.
Het is me ook opgevallen dat de telefoon vaak op het andere scherm staat terwijl ik die toch echt niet gekozen had.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het werkt (bij mij althans) zo, dat ik met de pijltjelinks/pijltjerechts-toetsen op het stuurwiel kan kiezen tussen de verschillende gegevensgroepen: rijgegevens, navigatie, telefoon en nog een paar die ik zelden gebruik en niet uit m'n hoofd weet. Die blijven dan in beeld maar na een seconde oof komt het binnen die groep laatst-gebruikte gegeven voorstaan.
Met het scrollwieltje kan ik vervolgens de beschikbare gegevens doorbladeren - en waar er van een bepaald gegeven bv. 3 mogelijke waarden zijn (bv. gemiddeld verbruik: sinds tanken, lange tijd of sinds start) komen die achtereenvolgens in beeld door kort indrukken van dat scrollwieltje. Let op: iets langer indrukken reset de waarde - mogelijk onbedoeld!

Daarom raad ik je aan eens uitgebreid met de stuurtoetsen te spelen met het contact ingeschakeld.
Overigens zou e.e.a. ook in het instructieboekje beschreven moeten staan, maar dat terzijde... ;)
 

Smeeuwis

Donateur
Probeer het scrollwieltje ook even in te drukken. Selecteer eerst je gewenste display, bijvoorbeeld het verbruik, en druk dan op het scrollwieltje. Bij mijn Enyaq switcht ie dan tussen de verschillende settings van het verbruik: sinds laden, sinds start en lange tijd. Dat was bij mijn eerste O3 ook zo, en die is in basis wel vergelijkbaar met een Kodiaq 1. Dat geldt voor meerdere keuzes: rijgegevens was bij de O3 toen via op het wieltje drukken naar olietemperatuur, actuele snelheid, en nog wat zaken. Of drukken en dan weer draaien, en vervolgens drukken ter bevestiging. Het kan per model verschillen, dit soort dingen ff proberen idd. Of eerst drukken op het wieltje en dan met pijltjes toetsen, zo gaat het in een Tiguan dan weer bijvoorbeeld.
 
Ik doe inderdaad exact wat jullie beschrijven (en ook in de handleiding staat). Het kiezen is geen enkel probleem.

Ik heb 2 schermen waar ik iets kan tonen. Met 'view' kan ik tussen deze 2 schermen wisselen.

Ik sla eerst het eerste scherm op. Klik op 'view' om het andere scherm te krijgen en selecteer daar mijn tweede optie.
En dan is het eerste scherm opeens vervangen door de optie die ik net gedaan heb.

Ik ga opnieuw naar het andere scherm, maak daar mijn nieuwe keuze en dan staat het wel goed (niet altijd, soms werd toch het andere scherm aangepast).

Ik ga het vanavond nog maar een keer bekijken en opschrijven wat er precies gebeurd. Het lijkt willekeurig opgeslagen te worden.

(en ik heb de handleiding al meerdere keren van voor tot achter gelezen, zelfs voordat ik de sleutels had ;))
 

hemi24

Forumguru
Met “view” wissel je tussen de huidige weergave en de voorlaatst gekozen weergave…
@Canon-Eye : volgens mij heb jij dit bewuste knopje niet op het stuur van jouw Leon?

Bekijk recente foto's.jpeg.png
 

Okki

Donateur
Wil ik echter op de plek van [kompas] de kaart [verbruik] hebben, hoe kan ik dat dan doen?
Geen idee of dat kan. Ik kan bij mij de kaart (navigatie) over het hele display krijgen, of de kaart in het midden en dan links en rechts andere info (zoals kompas, of verbruik)
Kaart links of rechts gaat (bij mij) niet
 

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye : volgens mij heb jij dit bewuste knopje niet op het stuur van jouw Leon?
Klopt, ik heb een heel andere knoppenconfiguratie om de multifunctionele display tussen de écht analoge klokken te bedienen. Nu even geen plaatje bij de hand.
Op basis van de topictitel ging ik uit van een klassieke klokkenwinkkel met een MFD ertussen, maar uit de verdere posts krijg ik nu de indruk dat TS een virtual cockpit heeft? In dat geval gaat de vergelijking natuurlijk sowieso mank.
 

Okki

Donateur
Wil ik echter op de plek van [kompas] de kaart [verbruik] hebben, hoe kan ik dat dan doen?

Oh, ik had snel gelezen over de kaart (navigatie dacht ik) en niet op de topic titel gelet.
Dus, past mijn antwoord niet in deze topic discussie. Nou, die zal dan wel verwijderd worden. :shutup:
 
Bovenaan Onderaan