Hoe vaak filters vervangen octavia tdi

freekr

Lid
Wie weet hoe vaak je de filters moet vervangen van een Octvia 1.9 TDI (BKC) uit 2006?
Mijn onderhoudsboekje op nageslagen, maar vind het er niet echt duidelijk in staan.

Interieurluchtfilter: elke 30.000. Dat staat er duidelijk in.
Oliefilter: elke 30.000. Dat staat er duidelijk in.
Brandstoffilter: Staat bij elke 30.000/60.000/90.000, maar met de opmerking voor motoren die geen DIN EN 590 tanken. Wie weet hoe vaak dit nodig is, als je gewoon normale diesel tankt?
Luchtfilterelement: Staat bij 90.000, maar met een opmerking voor auto's die minder dan 90k per 6 jaar rijden.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Joske

Forumguru
Brandstoffilter elke 60000km is standaard, bij een dealeronderhouden auto. Zeker met de kwaliteit die je in Europa kan tanken.
Luchtfilterelement kan je beter ook bij 60000km mee laten vervangen. (of zelf vervangen)

Joske

Forumguru
Brandstoffilter is ook niet zo moeilijk. Twijfel alleen of ie langs boven bereikbaar is bij jouw motor of het langs onder moet. Anders post ik wel even de handleidingen hoor?

Joske

Forumguru
Nu lees ik net in Elsa dat zowel de brandstoffilter als de luchtfilter maar om de 90000km hoeft te gebeuren maar ik zou persoonlijk wél het 60k km interval aanhouden. Hier alvast de handleidingen die ik beloofd had:

brandstoffilter vervangen in bijlage
luchtfilter is trouwens gewoon:

Luchtfilterelement vervangen
– Afdekkap filterhuis uitbouwen.
– Luchtslang losmaken, zo nodig de stekers van de sensoren lostrekken.
– Open het filterhuis.
– Vervang het filterelement en maak het huis schoon.
– Filterhuis sluiten en op juiste montage controleren, zo nodig de stekers van de sensoren aansluiten.

Bijlagen

• Brandstoffilter O2 2006 vervangen.pdf
    246,6 KB · Weergaven: 63

Blackokkie2

Forumguru
Is afhankelijk van de brandstofkwaliteit en luchtkwaliteit. Rij je veel in vuile gebieden met uitstoot of zand, dan zal je luchtfilter sneller vuil zijn, tank je brandstof van lagere kwaliteit zal je brandstoffilter eerder vervangen moeten worden. Daarnaast is je rijgedrag nog van invloed

Joske

Forumguru
Waarom zou je iets vaker vervangen dan de fabrikant voorschrijft?
iets dat, als je het onderhoud toch zelf doet, de kost niet is.. wat kost een nieuwe luchtfilter? 14 euro..

en een brandstoffilter: 20 euro

waarom zou je het dan laten? in mijn geval is dat om de 3 jaar, dan is een luchtfilter wel al aardig vervuild denk ik. Kan je motor alleen maar ten goede komen zou ik zeggen ;)

vmaxtedje

Nieuw lid
Wat heeft je rijgedrag te maken met je filters?????????????
Als of je brandstoffilter eerder vies is als je vlot optrek?????

freekr

Lid
Maand geleden zelf op basis van deze tips zelf het luchtfilter vervangen. Dank daarvoor.
Ging prima, viel me wel op dat de schroefgaten al behoorlijk dol waren, dus los en vast schroeven was nog best tricky.

Bovenaan Onderaan