Hoe vaak olie en oliefilter vervangen?

Palveneth

Nieuw lid
Dag allemaal,

Mijn Volkswagen-garage vervangt bij elke beurt (om de 15.000 km), kleine of grote, de oliefilter en de 5w30-olie van mijn Skoda Fabia I Combi. Voor mijn gevoel is dat wel erg vaak - vooral omdat ik lees dat long life-olie wel 30.000 km mee moet kunnen gaan. In sept 2011 en febr 2012 was dat pompverst. olie 5w30 diesel, volgens de factuur, en nu in juni 2012 was het olie longlife 5w30. Zijn dat verschillende soorten olie? De prijs verschilt 5,5 euro per liter...

Ik kom er als a-technisch persoon niet uit, wie helpt me!

hartelijke groet,
Luuk
 

turboturbo

Forumguru
Mijn Skoda dealer vervangt ook elke 15.000 km de olie. Hangt af van welke onderhouds interval je hebt (staat op de sticker in je boekje of op de bodemplaat van de kofferbakruimte) Mijn Fabia heeft QG0. Voorgeschreven olie = 10W40 (benzine) voor een diesel weet ik dat niet, staat wel in het boekje als het goed is.

Vond op een ander forum:
Hoe kun je nu zien of een auto volgens een vast of een variabel (long-life) onderhoudsschema moet worden onderhouden:
Op de kofferruimtebodem of in de reservewielbak is een vierkante witte sticker geplakt.
Op die sticker staat, naast belangrijke informatie als chassisnummer, motornummer, versnellingsbaknummer en kleurcode, ook een heel rijtje codenummers die iets zeggen over eventuele extra optie’s en zaken als bv interieurstoffering e.d.
Een van die coderingen zegt iets over het onderhoudsschema.
QG 1 is de codering voor variabele (of long-life) service
QG 2 of QG 0 is de codering voor (ouderwetse) vaste onderhoudsintervallen.


Als je een QG 2 of een QG 0 auto hebt MOET je je auto volgens dat vaste onderhoudsschema (laten) onderhouden.
Als je een QG 1 auto hebt MAG je je auto onderhouden volgens long-life schema, maar je mag ook het oude vaste schema van iedere 15000 km of 1X per jaar aanhouden.
Als je bv veel korte stukjes rijdt en je service-indicatie gaat al na 16.000 km of na 14 maanden aan, dan heeft long-life service (met gebruik van dure long-life olie) natuurlijk weinig zin.
Als je echter veel lange afstanden rijdt en je service-indicatie gaat pas aan ergens tussen de 25.000 en de 30.000 km, dan spaar je met long-life nogal wat onderhoudsbeurten uit.
Die duurdere olieprijs is dan snel terugverdiend.

Een VW/Audi dealer kan het instrumentenpaneel van een long-life auto “omcoderen” naar vaste onderhoudsintervallen.
Het komt er dus op neer dat iemand met een long-life auto zelf mag kiezen welk schema hij aanhoudt.
 

The bone collector

Senior Member
Longlife zou in theorie 30.000 km mee moeten gaan, het heeft dus geen zin als je die om de 15.000 km vervangt, dat brengt enkel meer kosten mee.

Dat de oliefilter telkens mee vervangen wordt, is normaal hoor. Bij mij wordt die bijvoorbeeld nog om de 7.500 km vervangen.
 

Chatslet

Forumguru
Bij een oliewissel om de 15000 km zou je je zelfs kunnen gaan afvragen of normale 5w30 niet zal volstaan. De enige reden om met zulke korte intervallen voor longlife olie te gaan is omdat bepaalde typen roetfilters anders stuk gaan.
 

turboturbo

Forumguru
Klopt!
Hoe zit dit als ik een roetfilter heb?
Voor auto's uitgerust met roetfilters is het zeer belangrijk dat de juiste motorolie gebruikt wordt. Gebruik van een motorolie zonder de juiste specificaties zal leiden tot (extra) veel vervuiling (onder andere roet) en sneller vollopen van het roetfilter. De vervuiling is slecht voor de motor en roetfilter maar ook voor de turbo die zeer gevoelig is voor vervuiling.
Welke motorolie u nodig heeft, hangt af van uw type motor.
gelezen op: http://www.bardahl.nl/Belangrijke-informatie-over-mo.892.0.html
 

Chatslet

Forumguru
Zodra mijn auto uit de garantie is ga ik het onderhoud weer zelf doen. Bij Oil-Center.de ben ik 25 euro kwijt voor 5 liter long-life olie en 20 euro voor 5 liter 5w30. Alle filters bij elkaar is misschien net aan 40 euro en voor 10 euro heb je een uur lang een brug bij een hobby garage dus tel uit je winst.
 

Noord26

Forumguru
Dat scheelt idd veel tov de dealer..

Maar bedenk ook dat je afhankelijk van welk onderdeel er defect gegaan zou zijn je wel recht hebt op coulance bij benodigde vervanging, ook al is je garantie verlopen. Als je de auto dan niet aantoonbaar op tijd zijn beurten hebt laten geven heb je daar geen recht meer op.

En hoe zit het met carosserie-garantie? Die loopt heel wat langer als 2 jaar? Komt die dan te vervallen?
 

Antera

Donateur
Zodra mijn auto uit de garantie is ga ik het onderhoud weer zelf doen. Bij Oil-Center.de ben ik 25 euro kwijt voor 5 liter long-life olie en 20 euro voor 5 liter 5w30. Alle filters bij elkaar is misschien net aan 40 euro en voor 10 euro heb je een uur lang een brug bij een hobby garage dus tel uit je winst.

kan me helaas niet indenken dat het dan een fatsoenlijk merk is. weet dan ook niet of de motor daar wel beter van word. Ik zou wel een goed merk gebruiken ipv een low budget olie. Als de motor in de soep loopt kost het je vele malen meer.


Vervangen van olie en filter doe ik elk jaar of om de 15K
 

Chatslet

Forumguru
Merk is DBV, wordt zeer veel gebruikt in Duitsland. Bij twijvel kun je voor 5 liter Castrol Edge gaan en ben je voor 35 euro klaar en dus alsnog goedkoop uit. Blijkbaar is olie in Nederland gewoon (kunstmatig) heel duur.

@Noord26: Dat is inderdaad een risico. Wat de carosserie-garantie betreft, die is op roest van binnen uit dus ik denk dat de dekking daar van erg beperkt is.

Het blijft natuurlijk een afweging, twee maal per jaar een zak geld bij de dealer naar binnen gooien en als er dan wat is wel of geen kans op coulance of geld in je zak houden en zelf alles doen. Maar goed, voorlopig heb ik nog garantie en ik overweeg nog garantie bij te kopen. Dus het zal eens over een jaar of vier worden dat ik zelf het onderhoud ga doen. Ik denk dat het dan met de coulance ook wat minder zal zijn.
 

Noord26

Forumguru
Olie en filters staat gelijk aan een kleine beurt neem ik aan bij de dealer? Dan zou je nu €50,- kwijt zijn en bij de dealer €160 incl apk. Snel bespaard natuurlijk, maar dan moet het wel zelf kunnen, willen en de tijd er voor hebben. Daarnaast is €110,- excl apk keuring niet een dergelijk immense besparing? Bij toekomstige inruil of verkoop zal een niet afgestempeld boekje ook mee tellen voor een aspirant koper.
 

Chatslet

Forumguru
Op zo een beurt valt het inderdaad mee maar vergeet niet dat er bij extra prijzen nog interieurfilter van 50 euro staan (actiefkoolstoffilter), een luchtfilter van 35 euro en een brandstoffilter van 65 euro. En bij de grote beurt zie ik prijzen van 260 tot 280 euro staan en dan lopen de prijzen toch wat verder uit een.
Die lucht en brandstof filter hoefden geloof ik niet zo vaak, als ik me niet vergis om de 30.000 en 60.000 km maar het interieurfilter wil ik toch wel om de 15000 km vervangen. En voor mij is het ook meer onderdeel van de hobby om dit zelf te doen omdat ik om kosten te besparen dit voor mijn circuit auto ook zelf doe. Het is dan een kleine moeite om de Faab er achter aan op de brug te zetten en voor zo ver ik heb kunnen zien zit het bij de Faab allemaal niet op onmogelijke plaatsen.
Maar goed, eerst maar eens kijken wat het gaat worden want met garantie bijkopen zijn we tegen die tijd 4 a 5 jaar verder en misschien wordt de Faab dan wel ingeruild voor een Octavia of Superb.
 
Bovenaan Onderaan