Hoe ver heb je gereden op een tank na 0 ?

nomad

Senior Member
In navolging van het draadje hoever je gekomen bent op een tank diesel/benzine. Deze keer: Hoe ver ben je nog doorgereden nadat er daadwerkelijk 0 km in het display stond ? Ik zal openen met 26 kilometer. Wilde perse bij de vaste pomp tanken en hoopte dat ik het wel zou halen. Na aftanken paste er precies 54,87 liter in. De laatste kilometers gingen met verlichting/radio uit, hangend achter zoveel mogelijk vrachtwagens
cheer.gif

En ja het is niet goed, dat weet ik, maar het kan zo eens voorkomen
blush.gif
 
Mijn Maxidot begint de ene keer te piepen wanneer de actieradius nog 120km bedraagt. De ander keer is het pas bij 110 of 100km. Ligt aan het gemiddelde gebruik op dat moment volgens mij. De grootste afstand na 0km in het display was 41km. De getankte liters overschreden de 55! Volgens het boekje kent de tank een inhoud van ca. 55L. Inderdaad niet goed, maar voor een keertje....
Ik heb regelmatig een gemiddeld verbruik van 1 op 22.1 over een afstand van 50km via een 80km weg met wat stoplichten en rotondes. Airco is dan wel uit maar verlichting, verwarming en, in deze periode, de ruitenwissers zijn aan.

Wie biedt er meer?
945.gif
 

Daniel

Lid
Ze moesten laatst bij de Skoda garage mijn tank helemaal leeg rijden i.v.m de toevoeging die ze gedaan hadden,en ze hadden nog 60 kilometer gereden terwijl de boordcomputer op 0 stond!!
 
Is dat niet slecht voor de auto?
Alle deeltjes, die dan op de brandstof drijven komen dan toch in je brandstoffilter, als je hem bijna leegrijdt?
Of is dat een fabeltje?
 

blacktdi

Actief lid
Ik heb eens een keer normale benzine in mijn tdi gegooid. Zat even te slapen. De ANWB erbij en helemaal laten leegpompen. Toen weer helemaal vol met diesel en er ging 57,32 liter in. Dus nog altijd meer dan de 55 liter die het boekje aangeeft. Je hebt dus altijd nog wat meer brandstof bij je dan je denkt.
 

___JC___

Forumguru
Als je de verkeerde brandstof tankt wordt heel het systeem leeg gehaald. Er zit dus 55 liter in je tank en de rest is de leidingen naar voren e.d.
 

blacktdi

Actief lid
Daar heb jij weer gelijk in, maar 57,3 liter blijft 57,3 liter, dat is toch de totale hoeveelheid van het systeem.
Dus theoretisch zou je die hoeveelheid op kunnen rijden. Ik zou het sowieso niet doen, slecht voor het hele brandstof systeem. Gewoon tanken als het lampje gaat branden of eerder.
 

Wullum

Actief lid
Heb bij 0 niet gek veel verder durven rijden dan zo'n 5 km.....

Heb ooit de tank van mijn Golf IV volledig leeggereden, stond 150 meter voor het tankstation stil, letterlijk middenop een kruising..... Vervelende ervaring, ga ik niet nog eens proberen.
Hoongelach van mijn vrouw klinkt nog in mijn oren..... Ik was tenslotte degene die tegen haar altijd zei dat ze niet hoefde te paniekeren als het tankalarmlichtje begon te branden
smirk.gif


Wel gewoon tanken en vervolgens dóórstarten. Misschien niet netjes, maar werkte wel
cool.gif
 

smg

Lid
De actieradius op je boordcompu neemt (logischerwijs) af met het aantal kilometers dat je rijdt. Zodra het lampje gaat branden, neemt de door de boordcompu aangegeven actieradius sneller af dan het aantal afgelegde kilometers. Ik let dan ook meer op mijn gemiddeld verbruik en de afgelegde kilometers op de dagteller (die ik op nul zet zodra ik getankt heb). Met mijn standaard verbruik rij ik 950 km., waarna ik ongeveer 54 liter tank. Het lampje gaat volgens mij aan bij 120 km actieradius (mijn dagtellerstand: 850 km). De actieradius geeft 0 km aan als mijn dagtellerstand rond de 900 km staat. Dan kan ik dus veilig 50 km rijden en heb volgens bovenstaand bericht nog een liter of 2,5 in mijn tank & systeem over. Dus dat is nog eens 50 km. Kortom: na 100 km sta je definitief stil. Vrijwilligers?
 

adee

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: smg</font><hr />

Dan kan ik dus veilig 50 km rijden en heb volgens bovenstaand bericht nog een liter of 2,5 in mijn tank &amp; systeem over. Dus dat is nog eens 50 km. Kortom: na 100 km sta je definitief stil. Vrijwilligers?

[/ QUOTE ]

Welke snelheid houd je dan ongeveer aan? Ik denk dat dat ook nog wel iets uitmaakt.
Zelf heb ik nog niet geprobeerd door te rijden als de actieradius 0 km aangeeft; ik houd niet zo van naar de pomp lopen
winkie.gif
 

smg

Lid
@adee: mijn normale rijgedrag (80% snelweg met ca. 120 km/h, verder altijd met 'nieuwe rijden').
 

purk

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: smg</font><hr />

@adee: mijn normale rijgedrag (80% snelweg met ca. 120 km/h, verder altijd met 'nieuwe rijden').

[/ QUOTE ]

ik zou daar mee stppoen als ik jou was, die motor van jou zal zeker veel sneller vervuilen dan de motor van iemand die de motor veel meer belast.Die nieuwere motoren zijn daar niet voor gemaakt, ook al beweren ze dat wel. vervuiling geeft rare storingen die moeilijk op te lossen zijn zonder dat het veel geld gaat kosten, dat weegt niet op aan de besparing van brandstof. kijk voor de gein maar eens naar je verbruiks meter.....80 in vier of 80 in vijf, ik weet zeker dat hij zuiniger is vier dan in vijf.


zonder het nieuwe rijden, zit ik op 650 kilometer op 55 liter, niet echt zuinig maar ik rij veel korte stukjes. en dat voor een auto van 1250 kilo en 2.0 motor vind ik het goed.
Ik heb hiervoor een golfje gehad met een 1.6 en die woog 1056 die kwam ook niet verder dan 650 kilometer op 55 liter
 

Jpoers

Lid
in mijn geval (de fabia) geeft mijn boordcomputer een zuinigere waarde aan in zijn 5 bij 80 dan in zijn 4, bovendien vindt ik het ook veel prettiger rijden,

maar das persoonlijk. gister naar scheveningen op en neer vanuit middelburg, (330km) heb gemiddeld 5,3l/100km gereden. bijzonder zuinig, lijkt me zo. mede ook door het nieuwe rijden.

(en neeh dat doe ik absoluut niet altijd, houd er zelf altijd van om soms ff door de toeren heen te jagen)
 

adee

Senior Member
@smg: thanx.

Rijd zelf ook voornamelijk snelweg en aangezien ik meestal op tijd weg rijd, kan ik redelijk doorrijden. Heb het idee dat het verbruik in de file aardig kan oplopen.
Ik ga binnenkort eens verder dan nul hoewel ik daar altijd tamelijk onrustig van word...
crazy.gif
 
Heb het eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd. Ik dacht altijd dat het slecht was om een diesel "helemaal" leeg te rijden inderdaad. Ik tank altijd als het lampje aangaat. Volgens maxidot dan nog 100 plus of min 10 km te gaan. Ja ik weet het, op nummer zeker
winkie.gif
 

smg

Lid
@purk: nieuwe rijden wil niet zeggen dat ik in z'n 5 mijn oprit afrij. Ik rij vlot door en wil ook wel eens mijn ESP testen, dus mijn motor wordt met enige regelmaat schoongeblazen. Maar ik gebruik ook mijn cc veel en kijk ver vooruit om op stoplichten of inhalers te anticiperen. Daar haal ik de grootste bezuiniging uit.
 

adee

Senior Member
Afgelopen zondag was het zo ver: ben doorgereden terwijl actieradius 0 aangaf. Ik moet zeggen dat ik dat bijzonder onplezierig vind rijden... En fin ik ben circa 30 kilometer doorgereden tot aan de pomp waar ik altijd tank. Er ging 55,76 liter in de tank. Dat houdt in dat ik in principe nog een eind door had kunnen rijden maar gezien het feit ik meestal sneller dan 120 km/u rijd, leek het me verstandig toch maar te gaan tanken.
 

smg

Lid
Gisteren goed opgelet: lampje 'tank leeg' ging bij mij branden toen ik nog 130 km actieradius had. Getankt toen mijn actieradius nog 30 km was, toen heb ik er 53 liter in kunnen gooien. Mijn gemiddeld verbruik was ca. 1:21, dus met de vier resterende liters in mijn systeem zou ik circa 50 km. kunnen rijden nadat mijn boordcomputer de '0 km actieradius' zou hebben aangegeven. Dat komt dus aardig overeen met de meting van Adee. Let wel: afhankelijk van je verbruik... (Kids, don't try this at home!)

Toch handig om te weten, scheelt je veel onnodige zorgen.
 

Vacaro

Senior Member
Hier een opsomming van mijn verbruik,ik houd dat bij in een excel-file, heb dit bij al mijn auto's gedaan vanaf ik een pc had.
Verbruik Skoda4x4 1.9TDI
Uitschieters boven 8.0l komen doordat ik in die periode met een paardentrailer heb gereden, gaat gemiddeld verbruik gelijk omhoog
 
ok, ik rij met een O1 dus ben ik misschien een héél klein beetje off topic, maar mijn 110pk TDI doet ongeveer 900km alvorens het lampje begint te branden, en dan kan ik er nog een dikke 160km uitpersen zonder stil te vallen. En ik rij steeds keurig mijn dieseltank (bijna) helemaal leeg, keer op keer, al meer dan 300.000 gelukkige km's lang.
 
Bovenaan Onderaan