Hoe vlug mag je een lange afstand rijden?

ebaw

Nieuw lid
Ik heb een vraag over inrijden, Waarschijnlijk zal ik kort na het afleveren van mijn Superb diesel een trip van 1600 km moeten maken, met kort bedoel ik hooguit een paar weken. De kans dat er 1000 km op de teler zal staan in niet erg groot.Is dit eigenlijk wel goed? Heeft het effect op het gedrag en verbruik van een auto om snel veel km te maken met een relatief gelijke snelheid?(veel autostrade en weinig wisselend toerental) i.v.m. DSG "leergedrag"
Bedankt voor de antwoorden.
 

Antera

Donateur
daar kunnen de motoren van tegenwoordig wel tegen, zou niet goed zijn dat een zakenman niet eerst naar zijn verre klanten mag rijden omdat het niet goed zou zijn
 

Jewepe

Forumguru
@ebaw
Ik ben nogal van de ouderwetse en zou toch adviseren de motor enigszins wisselend te belasten. Honderden kilometers achter elkaar op de cruisecontrol met 120 km/h lijkt me, voor z'n jonge motor, een te eenzijdige belasting. Trap 'm ook eens flink op z'n staart, laat 'm eens doortrekken in de versnellingen (is ook leuk met een DSG) en wissel dat af met relatief rustige stukken op de cruisecontrol. Is ook nog eens goed voor jezelf om de auto te leren kennen en te kijken hoe hij reageert onder verschillende omstandigheden/belasting. Maar goed, zoals gezegd, ik ben van de ouderwetse ;).
 

Giant

Forumguru
Ben het met de vorige schrijver eens. Ik gebruik de cruise control bijvoorbeeld niet de eerste 1.000 Km. Het hoeft natuurlijk allemaal niet meer per se met de huidige stand van de techniek, maar de belasting de eerste paar honderd kilometer van een nieuwe motor waarvan de bewegende delen nog op elkaar in moeten lopen is bepalend voor het olieverbruik voor de rest van het leven van die motor. Al te truttig inrijden levert een minder pittige motor op en teveel belasting vragen bij koude motor, juist bij een nog niet ingereden motor levert meer speling tussen zuigers en cylinderwand op en dus meer olieverbruik.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben het wel met Jewepe eens. Het is juist een prima inloopritje...

Zorg wel dat je 'm eerst volledig op bedrijfstemperatuur hebt, d.w.z. de olie moet wel zo'n 80 à 90 graden Celsius zijn; tot die tijd hou je 'm liever op 80-90-100 km/u in afwisseling. Dan kun je de snelheid wat verder opvoeren, maar het is inderdaad wel verstandig om enige wisseling in de belasting te blijven toepassen. Dat hoef je overigens niet te overdrijven. Als je op de Autobahn in midden- en zuid-Duitsland rijdt dan zorgt dat vanzelf al voor wisselende belasting door het regelmatige klimmen en dalen, zelfs met de cruisecontrol.

Ik heb vanaf begin jaren '80 elke nieuwe auto steeds vrijwel direct uit de showroom (d.w.z. op dag 2 of 3) op die manier behandeld: direct een rit van 700 à 800 km Duitsland in (richting Frankfurt). Daar overnacht, volgende ochtend eerst weer rustig warm rijden over Bundesstraßen en dan de Autobahn op; daar de snelheid geleidelijk aan opvoeren en op het laatste stukje naar de NL-grens af en toe even een paar minuten de topsnelheid opzoeken.
Dan was ik weer terug in NL en moest ik dus vanzelf weer met 100-120 naar huis, en da's prima.

Resultaat bij een hele serie VAG-producten, 1 Opel en 2 Twingo's (voor moeders): het werden stuk voor stuk zeer vlotte auto's (voor hun motorisering) zonder één druppel olieverbruik - behalve die Opel dan, die verbruikte 1 liter olie op 1000km totdat ze er rubberen klepsteelafdichtingen ingezet hebben, daarna niets meer. Maar ja, Opel...
 
de belasting de eerste paar honderd kilometer van een nieuwe motor waarvan de bewegende delen nog op elkaar in moeten lopen is bepalend voor het olieverbruik voor de rest van het leven van die motor. Al te truttig inrijden levert een minder pittige motor op en teveel belasting vragen bij koude motor, juist bij een nog niet ingereden motor levert meer speling tussen zuigers en cylinderwand op en dus meer olieverbruik.

Ik blijf dit genre zaken lezen. Ik zeg niet dat het niet waar is maar is dat ergens onderbouwd door onafhankelijke tests of iets dergelijks?
 

floyd2

Forumguru
Bij zo'n lange rit zie ik het probleem van de cruisecontrol niet zo.(bij korte ritjes ook niet overigens)
Heuveltjes op en af,wind mee/tegen,filetje hier en daar,stukkies binnendoor,wisselende belasting genoeg denk ik zo.
 

TTE

Lid
Ik heb de auto op 16 oktober gekregen en 3 dagen daarna naar Oostenrijk geweest(1900 km) Was volgens de dealer geen probleem, kunnen ze hebben volgens hem. Heb er inmiddels 17.000 km op staan en geen enkel probleem gehad. Heb ook nog flink doorgereden er naar toe. Dus gewoon knallen!
 

RogerS

Forumguru
Zelf zijn wij in augustus 2010 1 dag na aflevering (150 KM op de teller) met de vouwwagen erachter naar Bretagne gereden. Zonder enig probleem...
 

Fabia

† In Memoriam
Het enige advies wat ik ooit kreeg van de dealer was de cc in het begin niet te gebruiken ivm wisselende belastingen van de motor.
 
Geen probleem, onze auto is op 9 juli (12:00) en op 10 juli (18:00) stonden we op de camping in Ageles-sur-Mer (Ruim 1500 km verder), inmiddels staat er 29.000km op de teller.... en nergens problemen mee gehad...
 

ebaw

Nieuw lid
wel, bedankt voor jullie uitleg allemaal, kan dus met een gerust gevoel het tripje maken.
overigens is dit een prima forum met zeer hulpvaardige mensen, gefeliciteerd.
ivo
 
Bovenaan Onderaan