Hoe wijzers snelheidsmeter e.d. losmaken?

Eltjo

Forumguru
De LED's van de temperatuur en brandstof zijn gelijktijdig uitgevallen en wilde ik repareren. Alle andere LED's van de plaat, maar alle wijzerverlichting werkt wel.
Alles is gelukt en heb ik open maar ik krijg alleen dit dus niet voor mekaar;
upload_2016-3-5_19-29-59.png
De methode zou dus loswrikken zijn, met b.v. een gebaksvorkje, volgens de duitstalige ombouwhandleiding voor andere LED verlichting. Ik moet er echter zo veel kracht zetten dat ik bang ben het e.a. te slopen. En dat is het natuurlijk niet waard. Maar als ik het voor elkaar krijg kan ik de printplaat bekijken en een evt. koude las verbinding zoeken en hersolderen -> LED's werken weer, alles weer netjes.

Heeft iemand suggesties hoe dit los te krijgen of waar de LED's aangestuurd worden en evt. een koude las te vinden is?
 

Eltjo

Forumguru
Door 2 schroevendraaiers (nr.1) tegenover elkaar onder de naald op de witte kunststof rand te plaatsen en ze langzaam een kwartslag te draaien, is het gelukt de naalden eraf te krijgen. Daarna heb ik met de diodestand op de multimeter de bedrading doorgemeten die de dioden aan elkaar linkte, dat was o.k. In de diodestand kon ik ook alle LED's van de schaalverlichting laten branden door ze direct op de LED met de meetpennen aan te tippen, behalve die van de temperatuurmeter. Ook niet door de pennen op prima contact makende punten (via's) elders op de bedrading. Nadat ik de LED had nagesoldeerd werkte ook deze LED en deden de beide LED's het weer in de auto. De pret was van korte duur; ondanks dat het zelden is dat een LED defect is, zit het probleem toch waarschijnlijk in een intern slecht LEDje. Er moet een nieuwe op gesoldeerd worden.
upload_2016-3-6_18-47-1.png Betreffende LEDje; type PLCC-2, het afgeschuinde hoekje geeft de - pool aan. De op het board gesoldeerde voorschakelweerstanden zijn 478 ?Ohm.

Zie ook http://www.skodacommunity.de/threads/beleuchtung-schalttafeleinsatz-tacho-blaue-zeiger.91213/ . Is welliswaar voor een Octavia, maar is voor Superb bijna gelijk.

Wie weet het type van de originele LED?
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Da's ook te proberen, geeft dat niet te veel belasting voor de mechaniekjes? Ik heb bij m'n snelheidsnaald gemerkt dat het verstandig was om eerst de needle sweep te laten doen alvorens de naald te monteren. Na eerste montage leek die nl goed te zitten, maar na de needle sweep niet meer waardoor ik hem opnieuw moes monteren.
 

Jee13

Forumguru
Ja, je kan de naalden zelf calbreren naderhand.

Ik heb ooit de wijzers bij mijn passat gewisseld en de naald van de snelheidsmeter exact op gps snelheid afgesteld. Helaas moet je dan wel de teller weer demonteren
 

Canon-Eye

Forumguru
Véél simpeler om gewoon de gps-snelheid aan te houden als basis.

Volgens de Europese typegoedkeuringseisen zijn er sinds 1977 al grenzen gesteld aan de toegestane afwijking van de snelheidsmeter, namelijk:
  • Nooit negatief (!);
  • Niet meer dan 10km/u +4% positief.
Dat is de reden waarom snelheidsmeters af fabriek als regel wat te hoog aangeven om fluctuaties door slijtage of andere bandmaten op te vangen.
 

Antera

Donateur
Een vork doet wonderen voor het verwijderen van naaldjes die eraf moeten en NIET vast gedraait zitten.

LEDS gaan over het algemeen niet kapot
 

Eltjo

Forumguru
@Jee13: dit maal de wijzers tegen de klok in gedraaid en dat werkte goed om ze los te krijgen.
@Antera: dat klopt helemaal. LED's gaan over het algemeen niet kapot.... maar ja, deze dus net wel.

Enige tijd geleden 2 types LED besteld en gekeken welke het beste in de buurt kwam. Er was niet veel verschil tussen de originele en de 2 die ik gekocht had. Eindelijk van het weekend alleen de defecte LED vervangen en alles werkt weer. Nu nog eens in het donker kijken of het de temp- en brandstofmeter dezelfde lichtintensiteit en kleur hebben.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
@eltjo2 : Goed bezig! :thumbsup:. Weet je misschien nog een bestelnummer en webshop voor die LED's? Dan hoeft iemand anders die wellicht ooit hetzelfde probleem heeft het niet nogmaals uit te zoeken.;)
 

Eltjo

Forumguru
Tja, 25 jaar geleden nog een paar uurtjes meegedaan met een SMD (surface mounting device) soldeercursus. Dat ging toen zonder al te veel ooginspanning prima zonder loop(lamp). Nu ook zonder bril, maar dan met meer licht en moeite als er meer en langer SMD gesoldeerd moet worden. Maar dat hoeft dan ook niet voor 1 LEDtje. Wel zou het een k-gevoel zijn als je idd iets verkloot; en dat voor zoiets lulligs.
Ik heb de LED heb ik bij Farnell gekocht;
http://nl.farnell.com/vishay/vlmw41s1t2-jkkl-08/led-plcc2-white/dp/2251501?CMP=i-ddd7-00001003
VISHAY VLMW41S1T2-JKKL-08 LED, White, SMD, PLCC-2, 20 mA, 3.3 V
http://nl.farnell.com/vishay/vlmw41s1t2-mknl-08/led-plcc2-white/dp/2251502?CMP=i-ddd7-00001003
VISHAY VLMW41S1T2-MKNL-08 LED, White, SMD, PLCC-2, 20 mA, 3.3 V

Ik heb een van deze bovenste geplaatst, maar zag weinig verschil tussen de twee.
 

Eltjo

Forumguru
Simpel gezegd;
Kalibreren = het bepalen van de afwijking van het meetmiddel t.o.v. een ander (referentie) instrument,
Justeren = "zo juist mogelijk" de aanduiding van het meetinstrument laten overeenkomen met een ander (referentie) instrument.

Kalibratie kan door het bepalen van de echte snelheid (navigatiesysteem met snelheidsaanduiding of door het berekenen op een vlakke weg door een constante snelheid (cruise control) te rijden en de afgelegde afstand a.d.h.v. hectometer-paaltjes uit te rekenen. Echte 120 km/u is 2 km afleggen in 60 seconden. Kijk waar je snelheidsmeter op staat, in dit geval meestal rond de 126 km/u. Bij mijn auto is 62-63 op de teller in werkelijk 60 km/u. Zoals bij veel auto's.
Dit zou je met verschillende snelheden kunnen doen, en dan kom je erachter dat de afwijking bij een lage snelheid minder is en met een hogere meer. Oftewel, de afwijking is procentueel. Grafisch gezegd de "a" in de Y=aX +b (de b is (bijna) nul). Deze "a" veranderen is (softwarematig zoals VCDS) volgens mij niet mogelijk. Maar waarom zou je als je bij jouw auto hebt bepaald welke aanduiding welke echte snelheid is?

Dit is mijn antwoord op jouw vraag. Maar wellicht bedoel je gewoon hoe je de wijzers na demontage weer zo op z'n plek zet dat ze weer zitten zoals je zaten. Simpel, goed kijken en onthouden of rechtstandig een foto maken. Daarna zo weer terugzetten gaat niet altijd even perfect en moet je soms een paar keer doen. Kijk ook in de duitstalige handleiding die ik in post #2 noemde.
Mijn Temp-wijzer staat na hermontage heel ietsjes naast het streepje van de 90 °C. Verder merkte ik dat de "nul" met het contact aan net iets verder is dan met het contact uit.

Gisterenavond was er in het donker geen verschil in lichtintensiteit te zien, dus de nieuwe LED is o.k.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@eltjo2 snelheid volgens de meter maakt niet uit of dat op een vlakke weg is, of op een klimmende of dalende weg. Alleen als je GPS als snelheidsbepaling gebruikt, dan kan het wel verschil maken (bij de hectometerpaaltjes, is er als het goed is rekening gehouden met de helling). Overigens staan hectometerpaaltjes om allerlei redenen niet altijd precies op de goede plaats, daarom moet je gewoon een stuk van bijv. 2 km pakken (bij voorkeur op de CC), dan maakt het weinig uit als één van de paaltjes een paar meter verkeerd staat.

Overigens respect voor de reparatie-actie. Ooit bij mijn 2e auto ('81-er Golf) led op het dash van de richtingaanwijzer moeten vervangen, doordat ie het niet meer deed. Dealer durfde de boel niet open te halen. Vervolgens gelijk wat extra leds er in gestopt, en wat extra functies gecreëerd. (Ik kon bijv. via separate schakelaar voor het mistachterlicht kiezen tussen 1 of 2 mistachterlichten en via de extra led's op het dash kon ik ook zien wat er aan stond).
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
@Cordoba "bijv. 2 km pakken (bij voorkeur op de CC)" precies en ik bedoelde ook een vlakke weg zodat de CC (bijna) niet hoeft te regelen. Een op & neer door een tunnel zou het resultaat beïnvloeden. En hoe langer het stuk is hoe preciezer de berekening.

Ach, dat kennen we toch... monteurs die het grove mechanische werk doen aan een auto, moet je niet altijd het fijne werk laten doen. En als je een (niet acuut) probleem aan je auto hebt, is het in jouw belang dat je het oplost en denk je daar langer over na en informeer je je b.v. via het forum. Vaak kom je dan eerder tot een goede oplossing voor specifieke problemen dan een monteur. Een monteur heeft daar gewoonweg de tijd niet voor en moet het vaak "along the way" leren. Voor die tellerwerken zijn dan ook gespecialiseerde bedrijven zoals http://www.actronics.eu/shop/skoda-superb-3t-2008-2015-instrumentenpaneel.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan