Hoe zat t nou met die marges (aka miepende verkopers)

Zoals al vaker aangehaald, zit ik in de afrondende fase van de aankoop - nog steeds ;) !!

Ik ben zo stom om de Elegance Attractive Business te willen blijkbaar, want iedere verkoper die ik spreek, weigert me ook maar n kauwgom cadeau te doen! Ik heb nu bij 3 dealers gepoogd, maar krijg overal hetzelfde verhaal van de nog krappere marges dan doorgaans bij dit model en de leasemaatschappij die ook nog eens alles opslokt etc. etc.
Overigens komen ze alledrie met de mooie frase "ik mag je dit eigenlijk niet vertellen, maar we hebben normaliter x% marge..." en noemen dan alledrie een ander percentage. Heb ik ze al mee geconfronteerd natuurlijk, maar onder de streep nog geen resultaat. Een loopautootje voor de kleine ja, maar verder nada noppes nix.

Voor mijn gevoel heb ik alle druk al uitgeoefend, maar ze lijken geen krimp te geven om mij bijvoorbeeld die cliché trekhaak cadeau te doen.

Dus: Is het vergeefse moeite of zit ik bij de verkeerde dealers te proberen (Arnhem - Nijmegen - Oss)?
 

neoproject

Actief lid
toen ik mijn fabia kocht (maart 07) ben ik met mijn vriendin gegaan. We hebben daar een soort toneeltje opgevoerd. Ik wou absoluut de fabia zij liever een peugeot 206. Dit hadden we vooraf afgesproken. Toen de dealer hoorde dat zij liever een peogeot had begon hij met kortingen te goochelen. Ik heb toen afscheid genomen en zei dat ik hem terug zou contacteren. De garage belde me na 5 dagen zelf terug op. Aan de telefoon zei ik dat mijn vriendin toch liever een peugeot had maar dat, indien hij me een gratis cruise control gaf ik haar wel zou kunnen overtuigen. Hij hapte toe.

Ik heb mijn wagen 1.4TDI 70 pk disney on ice uitvoering (parkeersensoren, radio/cd,8LS,cruisecontrol,electrische ruiten vooraan, gratis metalic, CV) voor 12000euro gekocht. Ik heb toch wel het gevoel dat ik door het toneetje meer heb gekregen. Zelfs op een fabia waar volgens mij de winstmarges laag zijn.
 

LenK

Forumguru
Gezien de glazen paleizen die ondertussen in Skoda dealer land ook volop hun intrede hebben gedaan zit het met de marge wel goed.
 

Matra_Murena

Actief lid
Zoals de naam Business al zegt is dit model bedoelt voor de zakelijke markt. Dit houdt simpel gezegd in dat het model een catalogusprijs heeft van de inkoopprijs voor de dealer + het uiterst noodzakelijke percentage aan winst voor de dealer. Hier is dus echt vrijwel niets meer op af te dingen.

Dit is speciaal voor een zo laag mogelijke catalogusprijs op deze manier gedaan. Als je een Elegance neemt met dezelfde opties als de Business, kijk dan eens naar de prijs van deze wagen. Het verschil tussen deze twee is de marge die je AL GEHAD HEBT! Dus je hebt al behoorlijk wat korting gehad als je het zo ziet!
 

Olaf

Lid
Bij een dergelijk 'zakelijk' model is de marge inderdaad nagenoeg nul.
Het enige dat een dealer hier aan over houdt, is een soort premie voor het op de weg zetten van een auto.
Hiermee worden zijn kosten (showroom, personeel, koffie ;) )ongeveer gecompenseerd.

Let overigens op met de 'cliche trekhaak' want een vaste trekhaak kost met dank aan de huidige bekabeling in auto's al EUR 545,- en een afneembare zelfs EUR 730!
Toen ik in 2000 een Seat Toledo bestelde kon er nog een trekhaak vanaf maar die koste toen ook 'maar' 500 gulden oftewel EUR 226,-
 

LenK

Forumguru
Heeft dat niet te maken met de eenvoudiger bekabeling destijds (of is dat ook maar een kul reden om de prijs op te drijven en is het gewoon en kwestie van ƒ = € ?)
 

Olaf

Lid
Heeft dat niet te maken met de eenvoudiger bekabeling destijds (of is dat ook maar een kul reden om de prijs op te drijven en is het gewoon en kwestie van ƒ = € ?)

Klopt. Destijds kon de bekabeling nog afgetapt worden vanaf de achterlichten. Tegenwoordig is dat niet meer mogelijk en moet er een kabelboom door de hele auto getrokken worden en rechtstreeks op de accu aangesloten worden ivm de CAN-bus die (bijna) alle fabrikanten tegenwoordig gebruiken. Dat zie je dus terug in de kosten.
De reden voor die CAN-bus is weer alle toeters en bellen die tegenwoordig in een auto ingebouwd moeten zitten.
 
Bovenaan Onderaan