Hoe zit het met de onderste laadgrens? (Kodiaq TSI iV)

GodfriedD

Nieuw lid
In mijn nieuwe Kodiaq iV is het eenvoudig om de bovenste laadgrens in te stellen. Trouwens, die zet de auto iedere keer automatisch terug op 80%. Maar de onderste laadgrens is volgens de verkoper en de gebruiksaanwijzing (papier en on-line) ook instelbaar. Dat wil ik ook graag kunnen instellen om op een bepaald moment over het volledige vermogen te kunnen beschikken.
De plaatjes die de gebruiksaanwijzing laat zien lijken niet te kloppen met de feitelijke weergave op het dashboard van de auto. Zo lijk ik steeds mijn accu volledig leeg te rijden en dat is niet wat ik wil en is ook niet goed voor de accu, toch? Op de app van Skoda zelf krijg ik (nog) geen inhoudelijke reactie.
Op de bijgesloten afbeelding zie je de betreffende pagina uit de handleiding. Het gaat om item C.
Wie weet raad en weet hoe de onderste laadgrens ingesteld moet worden?
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2024-09-11 om 17.38.01.png
    Scherm­afbeelding 2024-09-11 om 17.38.01.png
    139,9 KB · Weergaven: 42

johnboy

Donateur
Ik heb wel tijdens hybride rijden het accu % vastgezet, anders rijdt de auto inderdaad de accu leeg. Ik zal ook eens een blik werpen, komt me nu niet bekend voor. Wel de bovenste laadgrens, net voor weggaan nog even van de 80 naar de 100%.
 

johnboy

Donateur
Hoi Godfried.
In het infotainment het menu "Auto" en "Batterij" selecteren. Hybride modus inschakelen.
Dan "charging mode" op "handmatig" zetten en onderin de balk het gewenste % batterij selecteren door te schuiven. Met het "="teken handhaaf je het batterij niveau zoals dat op dat moment is. Via regeneratie komt er wel weer wat stroom bij.
 

Bijlagen

  • Screenshot 2024-09-12 203026.jpg
    Screenshot 2024-09-12 203026.jpg
    65,4 KB · Weergaven: 26

GodfriedD

Nieuw lid
Yes, John, dat werkt! Dank je wel!
Maar als je de auto opnieuw 'start' schakelt hij terug van de hybride naar de e-modus, en rijd je je accu dus weer helemaal leeg. Dat is toch niet goed voor je accu?
 

johnboy

Donateur
Helemaal leeg inderdaad niet goed. Ik ga de dealer nog vragen of bij 0% op het scherm er nog wat achterblijft. Voorlopig nog maar 1x leeg, ik hou het nu in de gaten en op ritten heen en terug > 100 km zet ik hem gelijk op hybride. Net rit naar Utrecht, goede cijfers verbruik electrisch en benzine.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240913_101109_Mykoda.jpg
    Screenshot_20240913_101109_Mykoda.jpg
    295,1 KB · Weergaven: 30

johnboy

Donateur
Gisteren in het dashboard het gemiddelde verbruik zichtbaar gemaakt i.p.v. aantal beschikbare kilometers, resultaat: batterij leeg...
Bij rijden wordt accu toch nog aardig bijgeladen, bij rustig rijden op de accu, bij meer gasgeven met de motor. Er is ook geen signaal/boodschap dat accu leeg gaat overigens.
 

johnboy

Donateur
In mijn nieuwe Kodiaq iV is het eenvoudig om de bovenste laadgrens in te stellen. Trouwens, die zet de auto iedere keer automatisch terug op 80%. Maar de onderste laadgrens is volgens de verkoper en de gebruiksaanwijzing (papier en on-line) ook instelbaar. Dat wil ik ook graag kunnen
Op de bijgesloten afbeelding zie je de betreffende pagina uit de handleiding. Het gaat om item C.
Wie weet raad en weet hoe de onderste laadgrens ingesteld moet worden?
Geen optie voor aanwezig, niet in de schermen/opties kunnen terugvinden. Misschien laatste moment aanpassing door Skoda.
 

GodfriedD

Nieuw lid
Lees en huiver:
Werd net gebeld door de klantenservice van Skoda met het 'antwoord':
"Meneer, u kunt de onderste laadgrens niet instellen want daarvoor is de accu te klein."
Inmiddels kon ik met hulp van dit forum (dank aan johnboy) het betere antwoord geven:
1. Het kan WEL. ;)
2. intoetsen:
Auto (linksboven in infotainment)
dan optie Hybride
dan optie handmatig
dan onderste laadgrens instellen met de cursorpijltjes links en rechts of fixeren op het huidige ladingsniveau met het = teken
 
Laatst bewerkt:

GodfriedD

Nieuw lid
Maar dan ontstaat dus voor het minder vasthoudende lezertje de volgende situatie:
Als je niks doet in het infotainment rijdt de auto dus altijd in 100% elektrische modus totdat de accu helemaal leeg is.
Dat gebeurt dan dus structureel, dat 100% leegrijden.
Is dat niet slecht voor je accu? Of heeft Skoda hier iets op gevonden?
Wie zegt iets verstandigs?
 

johnboy

Donateur
Lees en huiver:
Werd net gebeld door de klantenservice van Skoda met het 'antwoord':
"Meneer, u kunt de onderste laadgrens niet instellen want daarvoor is de accu te klein."
Inmiddels kon ik met hulp van dit forum (dank aan johnboy) het betere antwoord geven:
1. Het kan WEL. ;)
2. intoetsen:
Auto (linksboven in infotainment)
dan optie Hybride
dan optie handmatig
dan onderste laadgrens instellen met de cursorpijltjes links en rechts of fixeren op het huidige ladingsniveau met het = teken
Die optie weet ik, daarmee al vaker kunnen voorkomen dat de accu leeg gaat. Alleen ik ben op verkeerde been gezet door de term "laad", ik verwachte dat dit in het laadscherm zou moeten staan. Excuus.
30e ben ik bij de dealer voor mijn af en toe voorkomende fluittoon bij remmen, ik zal echter vandaag de vraag al uitzetten.
 

GodfriedD

Nieuw lid
Zojuist werd ik opnieuw gebeld door de klantenservice van Skoda n.a.v. de vervolgvraag (zie boven) m.b.t. het tot nul ontladen van de accu. Zij zegt dat de accu beschermd is tegen diepontladen en dus totaal leeggereden kan worden zonder schade. Dat vond ik een stevige uitspraak en gelet op de onjuistheid van eerdere antwoorden (zie boven) heb ik haar attent gemaakt op het bestaan van dit forum en dit draadje en haar gevraagd om dit standpunt namens Skoda op het forum te plaatsen.
Ben benieuwd..... (zie de opmerkingen van @EdK en @hemi24).
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Zou de naam van de dame van de klanten service die je 2x noemt even verwijderen..
Medewerker van klantenservice alleen is genoeg !!
 

hemi24

Forumguru
Die zogenaamde klantenservice heeft weing met Skoda te maken.
Is gewoon een soort callcenter waar men door steekwoorden antwoorden oplepelt van het scherm.

Grote kans dat je met je Peugeot of Ford bij hetzelfde callcenter terechtkomt.

Dat is ook één van de redenen dat het eerste antwoord is wat ze geven :
“Met deze vraag kunt u zich het beste wenden tot uw locale SKODA-dealer. (…)”
 

RonKar

Nieuw lid
30e ben ik bij de dealer voor mijn af en toe voorkomende fluittoon bij remmen, ik zal echter vandaag de vraag al uitzetten.
Dit hoor ik ook zo af en toe. Is alleen achter en afwisselend links of rechts. Gebeurd bij mij alleen bij de eerste keer wat steviger remmen. Heel raar fenomeen. Remwerking is verder prima.
 
Bovenaan Onderaan