Hoedenplank en vervangen voor luidsprekers

Toerder

Nieuw lid
Als eerste ben ik een fijnproever, die niet zo maar tevreden is met het geluid in een auto.
Mijn oordeel is dus ook hard en er valt zeker over te twisten, juist omdat het met smaak te maken heeft...

Ik heb gisteren de auto opgehaald en ben mij eerlijk gezegd een ongeluk geschrokken van de kwaliteit van de luidsprekers in de wagen. Ik heb een aftermarket radio (Becker, Higgy dank voor de inbouw info, de dealer snapte het), die bekend staat om zijn goede versterking en die heeft dat eerder al laten horen.

Ik denk dat er twee redenen zijn waarom de speakers zelf zo klinken, en er is voor mij een onbedoeld bij-effect wat het lastiger maakt.

1. De zotte plaatsing van de speakers, voor en achter veel te dicht bij elkaar om een breed geluidsbeeld te creëren.
2. De deuren die heel slecht als klankkast functioneren.
3. Het onbedoelde effect van half leer. Leer is glad van oppervlak en verhoogt daarmee een echo effect, galm wordt daardoor bevorderd en dit had ik vooraf niet bedacht, vond dat leer zo mooi...

Nu kan dit voor mij niet zo blijven, ook al de kwaliteit voor veel mensen wel voldoende, dus ik heb al zitten puzzelen wat wel en niet zal helpen.

Als eerste een bekend concept, de hoedenplank vervangen voor één die speakers kan bevatten. Aspirant kopers moeten zeker bedingen dat er luidsprekerdraad wordt doorgetrokken naar de koffer, heb ik ook laten doen, en dat scheelt een hoop knutselen achteraf. De luidsprekers in de achterdeur koppel ik dan af, en daarmee is de spreiding van het geluid een stuk beter (en de kofferbak heeft iets meer ruimte om als klankkast te dienen).

- Weet iemand of er hoedenplanken voor de Octavia II te krijgen zijn van MDF (worden voor veel automerken gemaakt), of wie heeft er al zelf zo'n ding gemaakt (do's and dont's)?

Zeker door de vouwrand is het geen eenvoudige klus om er eentje na te maken als drager van mijn inmiddels 10 jaar oude ovalen, maar als het moet ga ik er op puzzelen.

- De voorluidsprekers, heeft het echt zin om deze te vervangen, ik lees verschillende reacties hier en ik heb een setje Pioneers liggen (TS-E1795, die het aardig deden in mijn vorige wagen)...

Wie heeft Ideeën voor één van beide vragen?

Mijn oordeel is ook hard maar als jij een fijnproever bent, zoals je zegt, begrijp ik niet waarom je speakers in je hoedenplank wilt hebben. /forum/images/graemlins/confused.gif ; een beetje audiofiel zal dat nooit doen! /forum/images/graemlins/grin.gif
Achterspeakers dienen als rearfill d.w.z. ze vullen het geluid van achter maar de basis van het geluid komt nog altijd van voren. Mijn achterspeakers spelen uberhaupt niet mee!
Als je een breder geluidsbeeld vooraan wilt adviseer ik je tweeters, van goede kwaliteit uiteraard, te monteren tegen de A-stijl.
Over smaak valt te twisten maar er zijn kwalitatief betere speakers dan de door jouw bedoelde Pioneer speakers.
Ik geloof ook dat een lederen interieur een ander effect heeft dan een stoffen interieur, maar het door jou genoemde echo effect herken ik mijn lederen interieur absoluut niet.

Kortom, investeer in een paar goede speakers voor en laat je hoedenplank voor wat het is.
Het enige waar de kofferbak goed voor is, is voor een goede subwoofer!

Meer informatie kun je vinden op www.showyoursound.nl

Ciao!

higgy

Forumguru
Elders op deze site, maar in elk geval in de fotogalerij, staat iemand die een centerspeaker heeft ingebouwd in de plaats van het klepje bovenop, midden op het dashboard.
Dat (een ECHTE centerspeaker dus) met een viertal ERG goede speakers in de voorportieren (die in de achterportieren lekker laten zitten, is zoals hierboven staat voor de de rear-fill) zal heel veel uitmaken.
Speakers in de hoedenplank is m.i. een onzalig idee.

Toerder

Nieuw lid
Higgy,

Dank voor je antwoorden en dank voor je eerdere genoteerde ervaringen met de navigatie inbouw!

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Higgy</font><hr />

Achterspeakers dienen als rearfill d.w.z. ze vullen het geluid van achter maar de basis van het geluid komt nog altijd van voren. Mijn achterspeakers spelen uberhaupt niet mee!

[/ QUOTE ]

Dat de achterspekers niet meespelen, snap ik. Het verstoord het geluidsbeeld door de plaatsing.

Dat achterluidsprekers in de hoedenplank een verkeerde keuze zouden zijn, ben ik niet met je eens.

Audiofiel kloppend of niet, in 4 auto's een dramatische verbetering van bas en spreiding scoren is mij veel waard, en dat is dus de reden om het juist wel te doen.

Afgezien van het werk om een plank te bouwen (best veel, maar het denk-ontwerp vordert:-)) is het vaak ook de meest goedkope oplossing om een groot verschil te bereiken, door de grote klankkast.
Wat je ook in de deur stopt om deze te dempen (bitumen schijnen nu erg "in" te zijn, je behaalt nooit hetzelfde resultaat, voor wat betreft de basweergave, omdat de ruimte te klein blijft.

Als je een breder geluidsbeeld vooraan wilt adviseer ik je tweeters, van goede kwaliteit uiteraard, te monteren tegen de A-stijl.

[/ QUOTE ]

Hier heb je helemaal gelijk in, zeker als je dit in verband met luidsprekers in de hoedenplank bedoelt:

Een slecht midden en hooggebied kun je niet compenseren met een setje speakers in de hoedenplank. Hier ga ik dus zeker over nadenken.

Over smaak valt te twisten maar er zijn kwalitatief betere speakers dan de door jouw bedoelde Pioneer speakers.

[/ QUOTE ]

De genoemde Pioneers heb ik in mijn vorige auto gebruikt in de hoedenplank, en ik was ook niet kapot van het rendement. Ruimte dwong helaas, groter was niet mogelijk en de keuze was ook (te) snel gemaakt.

Ik geloof ook dat een lederen interieur een ander effect heeft dan een stoffen interieur, maar het door jou genoemde echo effect herken ik mijn lederen interieur absoluut niet.

[/ QUOTE ]

In een ander topic heb ik het vermoeden al geuit, dat het ook aan de bouw van het interieur kan liggen (merk nu pas hoe groot het ding van binnen is, door de lange doorloop ban de voor en achterkant), dit verschilt behoorlijk met mijn vorige auto (S-40) en kan ook de oorzaak zijn voor mijn ervaring.

Uit je opmerking over de Pioneers maak ik op dat het weinig zin heeft om die in de deuren te zetten, ik zal dus op zoek gaan naar waardige vervangers voor de tweeters in de voordeuren (suggesties?), na inbouw van de hoedenplank (eigenwijs of niet, ik zie hier de meerwaarde duidelijk wel van in met andere speakers overigens).

Showyoursound had ik al bekeken, en de beschreven Octavia II was mij iets te veel werk, al moet dat ook mooi zijn gaan klinken...

Blijft voor mij over dat ik nog steeds zoek naar tips voor vervanging van de hoedenplank (zelfbouw), of een tip voor een dealert, die ze verkoopt.

Over smaak valt altijd en nooit te twisten, dus nu ook. Ik heb met zelfbouwplanken een hele goede ervaring, strak geluid door alleen vervangen van de hoedenplank met een paar speakers (en dan onzichtbaar weggewerkt). Dat is inderdaad uitgaande van een goede basis vóór en dat zal nu nog wat extra werk kosten...

Erikje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: higgy</font><hr />

Elders op deze site, maar in elk geval in de fotogalerij, staat iemand die een centerspeaker heeft ingebouwd in de plaats van het klepje bovenop, midden op het dashboard.
Dat (een ECHTE centerspeaker dus) met een viertal ERG goede speakers in de voorportieren (die in de achterportieren lekker laten zitten, is zoals hierboven staat voor de de rear-fill) zal heel veel uitmaken.
Speakers in de hoedenplank is m.i. een onzalig idee.

[/ QUOTE ]

Klopt, dat was ik. Ik heb RockFord Fosgates voorin en de standaard speakers achterin, uiteraard aangevuld met een subwoofer (RF 12"). Die voorspeakers zijn super maar ook aan de prijs (500 euro). In het opbergvakje zit nu een Alpine centerspeaker. Dit alles in combinatie met de Kenwood DDX8027 (super DSP-unit met DD/DTS) klinkt het geheel fantastisch. Het maakt bij mij geen **** uit waar de speakers zich bevinden in het interieur: met de DSP-unit van de DDX8027 plaats je ze virtueel exact waar je ze wilt hebben...

Speakers in de hoedenplank is niks: koop een subwoofer met kast.

101739179_78b25d6d9b.jpg

Meer pics?:
http://static.flickr.com/39/101739456_f54263fa54_b.jpg
http://static.flickr.com/28/101737585_f9bdd14f35_b.jpg
http://static.flickr.com/29/101738919_62716d5e37_b.jpg

Bijlagen

• 26744-h500SBS05DC.jpeg
    26744-h500SBS05DC.jpeg
    26,5 KB · Weergaven: 18

Toerder

Nieuw lid
Higgy en Luciano,

Heb ik weer, haal ik twee namen door elkaar (en mag de fout al niet meer herstellen).
Excuus beiden!

higgy

Forumguru
Ach, d'r zijn ergere dingen op de wereld. En de helft daarvan zit in ons kabinet... /forum/images/graemlins/wink.gif

je kunt met de orginele een redelijk geluid creeren mits je tevreden bent met een neutrale instelling van de klankregeling van de radio en de plaatsing van een goede versterker met echt vermogen dus niet de bekende ik heb 200watt nee 4x35 real mosfett stabiel tot een ohm is meer dan genoeg

dan alles op nul of misschien iets er over verder zeker geen loudnes of een aftreksel hiervan gebruiken.zet de radio voluit en draai het volume op de versterker nu zover terug tot het niet meer

@#$!@#$%#$@ klinkt

dit is de maximale makelijkste optie dan komt een basbox en daarna de rest....

met een hoedenplank kun je met een bagageruimte alla octi II ook niets is veelste groot dan moeten ze een afzonderlijke klankkast hebben anders streef je je doel alsnog voorbij

Toerder

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: higgy</font><hr />

Ach, d'r zijn ergere dingen op de wereld. En de helft daarvan zit in ons kabinet... /forum/images/graemlins/wink.gif

[/ QUOTE ]

De helft maar?
Ehm, dit was geen politiek forum, ok...

Toerder

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: superrrrrrb</font><hr />

met een hoedenplank kun je met een bagageruimte alla octi II ook niets is veelste groot dan moeten ze een afzonderlijke klankkast hebben anders streef je je doel alsnog voorbij

[/ QUOTE ]

OK, nu begin ik iets te snappen, te weinig druk, waar eerdere auto's de druk wel konden opbouwen door een (iets) kleinere bak.

Veel reacties bovenstaand gaven wel aan dat de plank geen goed plan zou zijn, maar niemand waarom. Dit helpt, al overtuigd het niet voldoende. Eigen ervaring heeft mij tot nu toe niet in de steek gelaten, dus dit zal ik toch eerst gaan proberen.

Niet om alleen maar koppig te willen zijn, wel omdat ik meer voordelen zie in een plank.

[*]Door een houten plank denk ik al een betere geluid te realiseren vergeleken met de deuren.
[*]D plank zit op een grotere afstand, wat ik als een groot voordeel zie ten opzichte van de achterdeuren.
[*]Keuze van speakers is eenvoudiger, omdat ik niet gebonden ben aan een fabrieksmaat.
[*]Last but not least, het is goedkoper. Per auto een set speakers kopen, wordt mij een beetje te gek. Met een plank los ik dit op (heb nu al twee sets als spare liggen, een derde zit ik eigenlijk niet op te wachten).

De tweeters zie ik als een tweede optie, als zacht zetten van de voorspeakers geen soelaas biedt.

Klinkt koppig en niet als een fijnproever, en dat is het ook. Ik had de indruk uit het nalezen van topics, dat de meerderheid van de gebruikers (ook goed recht) tevreden is met de huidige setup. Om dat verschil aan te duiden heb ik mijzelf mogelijk teveel neergezet als een audiofiel of een fijnproever.

Ik hoop dat dit mijn insteek iets verduidelijkt.

Dey

Actief lid
De reden dat het niet verstandig om grote speakers in de hoedenplank te zetten is dat je toch ook nooit met je rug naar het podium staat?!
Ook mijn mening is dat je beter een goed setje in de voordeuren kan plaatsen dan elders. Maar goed, ik ben dan ook echt een audiofiel.
Tuurlijk, we houden je niet tegen, maar een ieder geeft zijn persoonlijke mening.

denk er wel aan dat alleen een plank akoestiek kan brengen bij een dikte van minstens 22 mm hoe denk je dat de heodenplanksteunen er na een par maand en enkele hobbels verder uitzien.....
ik denk dat ze beiden op half twaalf hangen ziet er toch ook niet uit.

ik heb vroeger veel aan caraudiowedstrijden mee gedaan en geloof me nu maar verbouw je hele kofferbak dan en niet alleen de plank.
de delen waar de plank op rust zorgen voor het aqoustisch caracter en niet alleen een mega dikke hoedenplank

maar goed zoals je al schrijft ga gerust je gang

ps heb nog wel een paar hele vette versterkers te koop hifonics competitie serie een zeus en een gemini en twee 35cm subs ook van hifonics

Toerder

Nieuw lid
Mensen,

Dank voor alle antwoorden.

Ik ben dit topic begonnen met twee vragen, en denk dat ik de antwoorden inmiddels heb waarvoor dank!

"- Weet iemand of er hoedenplanken voor de Octavia II te krijgen zijn van MDF (worden voor veel automerken gemaakt), of wie heeft er al zelf zo'n ding gemaakt (do's and dont's)?"

Uit de antwoorden leidt ik af dat geen van de reagerenden een plank ooit in een Octavia II heeft gebouwd, en dus ook niemand weet hoe de klus aan te vangen, of waar een geprepareerde te kopen.

Duidelijk, ik sta op mijzelf daarmee, en ga de uitdaging graag aan. Ik had al 22 MM in gedachten en zit erover te denken het niet scharnierende deel te klemmen om doorhangen te voorkomen.

"- De voorluidsprekers, heeft het echt zin om deze te vervangen, ik lees verschillende reacties hier en ik heb een setje Pioneers liggen (TS-E1795, die het aardig deden in mijn vorige wagen)..."

Het probleem van de voorluidsprekers zit niet zozeer in de bas-middenspeaker, maar meer in de tweeter, is de indruk die ik krijg uit de antwoorden. Beter monteren dan de speaker die ik heb genoemd kan wel effect hebben, maar de nadruk ligt op de tweeter, is mijn indruk.

Ik hoop het in de komende weken rond te krijgen, maar heb ook nog andere bezigheden (even trouwen en vakantietje), dus het zal nog even duren.
Wanneer ze erin zitten zal ik mijn ervaring delen, zodat ook duidelijk wordt of dit project zin had, of dat ik met het schaamrood op de kaken... /forum/images/graemlins/24.gif

higgy

Forumguru
Heb je er wel eens aan gedacht wat er met zo'n zware zelfgemaakte hoedenplank gebeurt op het moment dat je een frontale aanrijding hebt?
Auto HIFI of AMS (weet even niet meer welke) heeft daar enige tijd geleden aandacht aan besteed.
Daar werd je niet vrolijk van (en dat is het understatement van de dag...)

mee eens en daarom is het zaak dat asl je er voor kiest je het doet zoals het hoort dus met de zijpanelen erbij en de aangepaste vergrendeling

Toerder

Nieuw lid
Interessant om meer van te weten, dat artikel nog voorhanden ergens?

Ik had er al een beetje over nagedacht, maar duik hier nog dieper in.

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Toerder</font><hr />

Interessant om meer van te weten, dat artikel nog voorhanden ergens?

[/ QUOTE ]Ik ga d'r achteraan!

achter die gelanceerde hoedenplank /forum/images/graemlins/tongue.gif /forum/images/graemlins/rockon.gif /forum/images/graemlins/uitlachen.gif

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: superrrrrrb</font><hr />

achter die gelanceerde hoedenplank /forum/images/graemlins/tongue.gif /forum/images/graemlins/rockon.gif /forum/images/graemlins/uitlachen.gif

[/ QUOTE ]
/forum/images/graemlins/cheer.gif /forum/images/graemlins/yeah.gif

Bovenaan Onderaan