Hoekig stuurgedrag na 30 minuten rijden.

sitechris

Donateur
Ik heb klein probleem aan Octi waar ik binnenkort voor naar de dealer moet. Mss herkenbaar voor sommigen, dus vandaar even de post.

Na circa 30 minuten rijden wijzigt het stuurgevoel. Als ik op de snelweg de auto wil/moet bijsturen (ook lichtjes) dan voel ik weerstand. Ik moet er echt doorheen sturen (voel dan ook echt een bonkje) om alsnog in beweging te komen, wat natuurlijk dan ook abrupt en weinig comfortabel gaat. Is vermoeiend rijden. Ik noem het maar even hoekig sturen, het gaat iig niet vloeiend zoals het zou moeten horen. Collega van mij is vandaag naar Dortmund geweest met mijn auto en ervaarde deze klacht ook.

Iemand een idee wat het kan zijn? Ik zit zelf te denken aan cuppende voorbanden of wellicht dat de olie van de stuurbekrachtiging niet helemaal goed functioneert oid?

Monteurtje

Forumguru
Olie zit er niet in. Het is een elektrisch stuurhuis. Daar zit het probleem denk ik. Heb het 2 keer eerder meegemaakt. De klacht van de klant was ook als je een tijdje rechtuit gereden had, en je wou bijvoorbeeld naar de rechterbaan. Dat het dan heel zwaar ging.
Bij deze 2 auto's zijn de stuurhuizen vervangen. Waarschijnlijk ga je van een 2de generatie naar een 3de generatie stuurhuis en dan moet de dealer het een en ander extra aanpassen. Maar dat is bekend, dus zou de dealer moeten weten.
Als ik je klacht zo lees dan is het stuurhuis zeer waarschijnlijk de oorzaak. Lijkt namelijk precies op wat ik al eerder heb meegemaakt.

hemi24

Forumguru
Dit wordt interessant, kan het zijn dat de genoemde 2e generatie ergens een serie is tussen mei 2009 en mei 2010? In dat geval weet ik er nog wel een potentieele kandidaat...

Monteurtje

Forumguru
@cvegreen. Je hebt een fabia en daar zit een stuurbekrachtigingspomp op met vloeistof. Dit is totaal niet te vergelijken met de Octavia 2, Superb 2 en Yeti. De Fabia 1 en 2 en de Roomster zijn anders.

cvegreen

Forumguru
@ Monteurtje ,
Ik bedoelde het niet slecht , maar ik dacht dat het nog zo'n systeem was gelijk als in mijn F1 geweest en daar stak nog een beetje olie in . Wist helemaal niets van een nieuw systeem zonder olie .

sitechris

Donateur
Vreemd, laatste twee dagen geen last meer gehad van de kwaal, terwijl ik vanmiddag toch gewoon van Hoorn naar Utrecht (via de Dijk) a 1,5 uur in de auto heb gezeten.

Bovenaan Onderaan