Hoeveel 4x4's op forum...

Vacaro

Senior Member
Met hoeveel 4x4's zijn we hier reeds op forum en wat zijn de redenen waarom je een Skoda 4x4 hebt?.

Ikzelf ben bij een Octavia 4x4 gekomen doordat ik op zoek was naar een auto die een paardentrailer met één paard in mocht trekken. Ik wou wel de eigenschappen van een gewone auto behouden( verbruik,nt overhellen,ruimte binnenin) en daar vielen de meeste midi SUV's door de mand. De Octavia op de salon in Brussel zien staan en na praatje met verkoper wist ik dat het merendeel VW-techniek was. Dan nog testrit bij dealer in de buurt en ik was helemaal verknocht aan de Octavia. En nu na 43000km ben ik nog steeds tevreden van mijn O2 4x4.
 
ik heb me quasi een O2scout besteld, enerzijds omwille van de iets verhoogde instap, anderzijds omdat met vier ipv twee aangedreven wielen veiliger rijden is, ten derde omdat de plastics rondom de wagen niet enkel mooi zijn maar ook in zekere zin beschermend zijn voor het achterliggend lakwerk, en last but not least: het is allang mijn droom om eens midden in een strenge winter naar lapland te rijden om er de kerstman te ontmoeten... ;)
 

Dutch4x4

Senior Member
*steekt hand op*

Ik heb mijn 4x4 juist meteen laten verlagen... :D

Mijn redenen waren dat ik geen snelle, zware auto met FWD en TC wilde - te veel onderstuur en dat lelijke afkappen van de toeren. Dus geen O1 RS.

Maar Skoda had ook nog een 4x4 met de 1.8T. Die was weliswaar ontworpen als bergkoning en niet als sportwagen, maar dat is natuurlijk te veranderen!

Optioneel sportinterieur is het RS-interieur, maar dan met de Elegance-bekleding op de stoelen en geen gaatjes in het leer van stuur en pook. Dan een ander onderstel en een chip erin - en voor minder geld dan een RS had ik een RS+.

Zo zie je maar: er zijn zéér uiteenlopende redenen voor een 4x4.
 

MarcoF

Lid
Hier een verse 4x4 rijder :) Sinds 31 mei 18.00 uur berijder van een 4x4tdi, zoals inmiddels wel overal op dit forum te lezen staat..!

Zie overigens mijn redelijk uitgebreide review in het Rij-impressie hoekje, met foto's! :)

Waarom een 4x4? Wegligging (inmiddels bewezen!), werk (wegenbouw) en funaspect (bijv Frankrijk, zie review). Heb er nu 5200km mee gereden en ben echt super tevreden. Zou het bijna belachelijk vinden dat er nog 2-wiel aangedreven auto's verkocht worden. Maar ja tot die tijd hebben we wel iets aparts ;)
 

manoli1889

Nieuw lid
Hoeveel 4x4's op forum

Goede dag iedereen,

Verlede jaar, heb ik lang op dit forum gezocht en gelezen voor dat ik een beslissing over een Octavia II nam. Ik heb ook lang getwijfeld tussen DSG of 4x4, 1.9 of 2.0 TDI ?

Op het eind, na een Defender, een Land Cruiser, en een paar Range Rovers, woude ik de 4x4; om dat ik soms van buiten de harde wegen rijden houd. Ik heb dus de beste Skoda dealer hier in Luik, Belgïe, bezocht en krijg ik de 1.9 TDI van de bazin voor een namiddag test rit in de Ardennen. Ik had de vorige dag ook de Octavia II combi getest, maar die was minder "confortable" dan de 4x4. Een verrassing was het.

Ik vond de 4x4 moïe, wel krachtig, en effectief in de regen, modder en op heuvels. Maar de 1.9 TDI motor, vooral bij het starten aan stoplichten, vond ik niet sterk genoeg, metnaam van eerste naar tweede versnelling, en ook op moielijke plekken in 4x4 terrein.

Dus heb ik de 2.0 TDI eindelijk gekosen (een echte geluk op alle snelheden), metaal grijs, met open dak, cruise control, 16 velgen, getinte ramen, hill start assist (niet een gadget), onder motor bescherming (soms wel handig), en nog een paar andere opties. alles voor Euro 23,700 in Oktober 06.

Sinds en na 20,000 km, ben ik erg tevreden. De gewoone 4x4 rijdt beter, minder onderstuur, op normale wegen dan de Scout (ik heb het ook test gereden een maand geleden), en de normale Octy II. In de sneeuw is de 4x4 ook zeer goed, maar alleen met winter banden. De enige minder punt is een slecht reaktie als men over een drempel rijdt; de wielen dropen hunzelf te hard (sorry voor mijne beperke Nederlands).

De combi TDI doet over 800 km op een diesel tank! en dat is een echte plus na de Range Rovers, niet alleen het geld bespaard, maar ook het mee blijven rijden met de snelle Audis en BMWs "convoys" door Duitsland.

Eindelijk, wil ik de forum leden voor hun goede tips en adviezen bedanken.
 
Zelf ook een 4x4 Turbo uit 2002. Super wegligging.....niet uit de bocht te krijgen. Ik heb hem een tijdje terug laten chippen bij JD. Helemaal geweldig. Daarvoor de downpipe vervangen door een groter exemplaar, en een sport kat laten monteren in plaats van de twee kats!! Het resultaat op de bank bij JD was 219 pk en 350 nm koppel. Geef mij dat koppel maar.....super!! Heb veel diesels gereden, en dit is het zelfde, maar dan met meer pk's!

Lang leven de 4x4 TURBO!!
 
Bovenaan Onderaan