Hoeveel km doorrijden op reserve? (Suberb Combi 2.0tdi dsg nov2010)

alexrg

Nieuw lid
Sinds augustus 2013 rij ik een Superb Combi 2.0tdi dsg uit nov2010. Er zit een 60l tank in(?). Toch heb ik tot nu toe niet meer kunnen tanken dan 52l. De boordcomputer geeft dan nog minder dan 50km te rijden aan. Dat lijkt mij erg sterk, maar ik durf het niet zo goed uit te testen. Het brandstoflampje gaat branden bij nog ongeveer 160km te rijden volgens de boordcomputer.
Gaat het brandstoflampje later nog knipperen en zo ja: hoeveel liter heb ik dan nog?
Heeft iemand ervaring met doorrijden, terwijl de boordcomputer 45km aangeeft?
Zijn er mensen die wel 57l of zo tanken?

Mvg,
Alex
 

Noord26

Forumguru
Is toch zeker af te raden ivm het laatste wat in de tank zit altijd een klein beetje verontreiniging bij zit.
 

alexrg

Nieuw lid
Dat klopt. Toch vind ik 6 liter (als ik door reken naar nul km) wel veel om over te houden.
 

Connexie

Forumguru
Als je echter stil valt, heb je een grote uitdaging (of rij je met een tandje goedkope diesel in de kofferbak?)... Zelf tank ik liever regelmatig, zodat ik altijd bereik heb. Je zult net zien dat je ergens vertraging oploopt en dan ook nog eens op de laatste druppel rijdt. Dat voorkom ik liever en je moet toch eens tanken, dan dus liever op tijd.
 

mennor

Forumguru
Regelmatig meer dan 50 liter, ook met een2.0tdi. Maar nog niet meer dan 55,5 liter. De boordcomputer lijkt bij een bijna lege tank tamelijk pessimistisch over het resterende bereik, maar om reden van enige vervuiling in de tank en om niet stil te vallen, voel ik er niets voor om het er echt op aan te laten komen.

Van Topgear is er wel een aflevering waarbij ze van ergens in Frankrijk of zo naar ergens in GBom de kerstlichtjes aan te zetten, waarbij Clarkson toen nog 80 kilometer of zo doorreed, nadat de boordcomputer aangaf dat-ie stil zou staan. Maar dat was met een Jag, dacht ik, geen S2.

Idee is hetzelfde: met een pessimist als boordcomputer kom je niet zonder brandstof te staan.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Je kunt je nieuwsgierigheid het best bevredigen door het proefondervindelijk vast te stellen. Wel een reservetankje meenemen uiteraard. Maar mij ontgaat ten enen male waarom je belang zou stellen in een dergelijke wetenschap. Ik tank zelf altijd bij een halve- tot kwart-volle tank.
 

dirkkroneman

Forumguru
Jup, ik ook. Voelt totaal niet prettig om met klamme handjes naar de volgende pomp door te moeten rijden omdat de pomp die je voor ogen had en toch nog net kan halen ineens gesloten blijkt te zijn.. Als het niet nodig is gewoon bijtijds tanken :)
 

Connexie

Forumguru
Precies, da's ook mijn idee. Heb een tankpas om alleen maar schelpjes te mogen tanken. Dus ga daar risicomijdend mee om. Liever een keer te snel bij de pomp dan een meewarige blik als er weer gedeclareerd moet worden :bloos: . Gemak en eenvoud dient de mens.

Vergelijkbare wetenschap kun je loslaten op de nauwkeurigheid van de snelheidsweergave. Mijn SC@ heeft een afwijking van +/- 5km/u. Is dit te veel of te weinig? Heb het met twee navigatiesystemen vergeleken (DNX521 en smartphone nav). Beide waren het eens, dus de afwijking zal kloppen. Uiteindelijk bepaald een struikrover of je wel of niet te snel rijdt, niet de veroorzaker van een afwijking :sterretjes:.
 
Ik heb de mijne al eens laten gaan tot 0km bereik op de BC maar toen heb ik echt wel getankt. Allicht zit er zelfs dan nog wat reserve op maar dat ge ik niet uittesten. :D
 

Cordoba

Forumguru
Ik wil eigenlijk ook altijd bij een auto weten hoeveel marge ik heb. Niet om het er op aan te laten komen, maar voor de gemoedsrust als de BC weer eens erg pessimistisch is. Meestal tank ik als de meter nog een kwart vol of meer aangeeft, maar af en toe komt het zo uit om wat later te tanken, en dan is het prettig om te weten dat je nog voldoende marge hebt.

Overigens kun je ook wel eens onbedoeld je tank bijna leegrijden. Zo herinner ik me de eerste keer dat ik richting Luxemburg reed, en dacht in de buurt van Luik, niet deze maar het volgende tankstation ga ik tanken. Vervelend alleen dat ik voor Luxemburg geen tankstation meer tegenkwam (iets van 70 km snelweg en tientallen km's regionale weg), maar ik haalde de grens en 10 m over de grens had ik ineens de keuze uit een handvol tankstations op een paar honderd meter afstand.
 

laagvlieger

Forumguru
Als de BC aangeeft dat er echt niets meer in de tank zit, kan ik nog minstens 40 km rijden. Toen ging er 44 liter in het 45 liter tankje (zonder ontluchtingstruukje te gebruiken). Dat met een Fabia Combi 1.2 TDI.

Je moet het proberen. Maar de BC geeft het aan met een ruime marge, dus je zal nog niet zo snel stilvallen als de actieradius op jouw schermpje zogenaamd 0 km is.
 

alexrg

Nieuw lid
Dank voor de reacties. Toch brandt er nog steeds 1 vraag: gaat het brandstoflampje op een bepaald moment knipperen?
 

turboturbo

Forumguru
Nadat het lampje in mijn Fabia brandt, kan ik nog ruim 100km op de BC. Dat heb ik wel eens 'op' gereden, met een 5L jerrycan peut achterin de klep. (Niet aan te raden; stinkt nog een tijdje daarna naar peut)
Uiteindelijk een tijd lang naar 0KM resterend zitten loeren, en de auto bleef doorrijden.

Ik weet nu dus dat ik gerust 'even' door kan rijden als de nood aan de man is en het lampje brandt....
 

skodaboy

Forumguru
mijn 02 4x4 heeft ook een 60l liter tank.
het lampje gaat branden als er nog zo'n 100km, op de boordcomputer staat.soms gaat het lampje pas aan bij 80km
ik durf hem wel eens leeg rijden tot 30 km op de computer.
wat me ook al op gevallen is dat de computer sneller aftelt als je (veel) korte stukken of rond de "kerk" rijdt.

op de autosnelweg telt hij een stuk minder af..
het "meeste" wat ik heb kunnen tot nu toe is 56.50 liter en toen stond er nog 10km op (en de naald stond toen heel onderaan in het rood).
op de terugweg van een lange rit (autosnelweg) op zo'n 60km van thuis ging het lampje aan,volgens de computer kon ik nog 80 km doen.
ik zeg tegen mezelf dat moet wel lukken en ben rustig (120-130km/u) blijven door cruisen.
nadat ik van de autosnelweg kwam ben ik meteen gaan tanken bij het eerste Esso-tankstation,
en toen kreeg ik er 56.50 liter in..:jaja:
 

Joske

Forumguru
wat me ook al op gevallen is dat de computer sneller aftelt als je (veel) korte stukken of rond de "kerk" rijdt.

logisch toch? dan is je gemiddeld verbruik toch hoger ;)
gemiddeld verbruik op je maxidot van je huidige rit (dus niet sinds je hem gereset hebt) is wat de BC in rekening brengt voor het berekenen van je actieradius.
 

skodaboy

Forumguru
op korte stukken verbruik je idd meer iets wat logisch is.
ik rij dagelijks 40km aan woon-werkverkeer.

er zijn "twee" mogelijk om naar m'n werk te rijden via een autoweg (120km/u en stukken van 90km/u) met vanaf de rotonde (3 km van hier) een 10-tal verkeerslichten.
of via een 50 & 70km weg met een 5-tal verkeerlichten.

ik heb de test al meermaals gedaan,via de 'laatste' route verbruikt de 02 een stukje minder gemiddeld 2l/rit minder tegen dat je via de expressweg rijdt..;)
 

yves1966

Forumguru
Het grote verschil in verbruik ligt aan de route: verkeerslichten onderweg of geen lichten scheelt enorm! Als ik van aalter naar deinze rijd, een afstand van 15 km zonder verkeerslichten onderweg heb ik maar een goeie 4l/100km, maar als ik naar het werk rij, van maldegem naar aalter is slechts 11 km maar er staan 7 verkeerslichten en meestal heb ik ze allemaal, zit het verbruik al boven de 6l/100km.
 

skodaboy

Forumguru
2 liter minder op een rit van 40 km, dat is nogal een verschil

mijn 02 4x4 is nu eenmaal een 'diesel' zuiper en zeker op 'korte' stukken..
het verbruik volgens de boordcomputer durft wel eens gemiddeld op lopen naar 9.7l en meer
en dan hangt er nog niets achter de wagen.
als ik dan bv 50-70-90 km wegen rijd is het gemiddeld verbruik volgens de computer 7.7l en soms daalt het verbruikt zelf nog naar 6.7l.
 
Bovenaan Onderaan