Hoeveelheid koelvloeistof

Heren,

Weet hier iemand hoeveel koelvloeistof er in een Skoda Octavia 3 1.6Tdi gaat?
Of waar die info te vinden is.

Lekke radiator, die vervangen moet worden. Vandaag onderste slang (koppeling) los om af te tappen.
De hoeveelheid water die er uit kwam vond ik nogal weinig. Moet het nog meten maar zeker niet de hoeveelheid die ik had verwacht.
(Pijl stond net iets onder minimaal)

Trouwens, je moet blijkbaar eerst naar de sportschool om die slang koppeling los te krijgen :)
 

hemi24

Forumguru
Totale koelsysteem zou 8,4 liter kvs bevatten;
Waarschijnlijk blijft er op diverse plaatsen in het blok wel wat hangen, maar toch...
 
Bedankt!
Dat kwam er echt niet uit... Zal morgen ochtend eens meten, maar verwacht niet meer dan vier liter of zo.
 

gehaktbal

Forumguru
Er zal genoeg in je blok en bijvoorbeeld je kacheltje in je interieur blijven hangen. Volgens mij krijg je er nooit echt alles uit.

Heb je ook apparatuur om je systeem straks weer te ontluchten?
 
Net even de hoeveelheid in een vijf liter vat gegooid. Half vol dus ~2.5 liter. Er zit dus nog veel in.
Ik zie dat ik ook de onderste slang vd inter cooler radiator moet ontkoppelen om die goed leeg te maken. Dus daar komt dan ook nog wel wat uit.

Ik vraag mij af of ik de interieur verwarming niet moet aanzetten?
 

Tees

Donateur
Je hoeft ook niet perse alles eruit te halen toch? Belangrijker is dat er niet al te veel lucht in t systeem blijft zitten, al komt veel er ook wel vanzelf uit. Tis tenslotte een systeem met expansie ruimte, i.t.t. je remsysteem.
 
Hoi,
bedankt voor de reactie

Ja inderdaad, voor het vervangen vd radiator zou er niet alles uit hoeven. De auto is nu 7 jaar oud, dus ik dacht nu gelijk een keer de vloeistof vervangen aangezien ik toch bezig ben.

ik moet nog wel even in mijn OBDeleven kijken waar de flush optie zit. dat blijkt ook te moeten volgens de manual.

De nwe radiator komt dinsdag binnen. Dan kan ik ook goed naar de ophanging vd radiator kijken om hem er uit te halen zonder de intercooler radiator er uit te halen.

Het lek zit trouwens tussen het kunstof en aluminium deel vd radiator.
 

gehaktbal

Forumguru
Als je het zelf kan zijn de kosten waarschijnlijk niet erg hoog.
Als je dan -mijn inziens- het maximale zou willen vervangen, zou ik zelf 3 of 4 keer in een tijdsinterval van 1000 km per keer, telkens 2,5 liter vervangen. Dan heb je het meeste wel vervangen en is het oude zodanig verdund dat je het als volledig nieuw zou kunnen beschouwen.

Zelf zou ik het ook zo doen, hoewel ik zelf niet zo'n vacumeer set heb.

Echter was vervangen niet het doel. Dan zou ik idd zoals @Tees aangeeft, na het vervangen van de radiateur gewoon de KVS weer aanvullen.
 
Heren, Hier wat tips voor het vervangen vd radiator bij een Skoda Octavia 3 1.6Tdi
1. De Radiator en intercooler radiator zitten aan elkaar vast met een kunstof clip verbinding aan de zijkanten.
2. Om dat pakket er uit te halen moeten er nogal stugge clips via de voorkant (achter de bumper) los.
3. in de Skoda Werkplaats manual staat dan ook dat de bumper etc er af moet om bij die bevestiging te komen.
4. Als je alleen de motor radiator wil vervangen, dan kan je met een smalle dunne dremel de klips tussen de radiator en intercooler door frezen, dan hoeft de bumper er niet af....
5. Wel de luchtfilter behuizing, ventilator etc er uit.
6. De koppelingen naar de radiator er af halen gaat zeer zwaar. (Geduld en wat sportschool dus) De koppeling weer op de nwe radiator even insmeren met koelvloeistof, dan gaat die er makkelijk op.
7. ik heb een goedkope vacuumset gekocht voor op de compressor, en daarmee de koelvloeistof weer bijgevuld. Daarna de ontluchting via OBDeleven wat niet goed werkte. Dus zelf motor eerst stationair laten draaien en vervolgens even op 2500 toeren gehouden.
 
Bovenaan Onderaan