Hoezo DSG6?

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vraag me het volgende af. Als je een Yeti 2.0 tdi 4x4 dsg wil, krijg je een DSG6 bak. Vraag me af waarom dat zo is. Als je bij even zwaar of zelfs zwaarder gemotoriseerde auto's kijkt (bv Superb of VW's met rond de 170 pk) dan zit er een DSG7 in.
 

VEEJAY

Forumguru
Heer Rosinfield, Zijn die zwaardere gemotioriseerde auto's ook diesels met een koppel rond of boven de 350NM? Bijzonder feit is dat bij Audi alle nieuwe automaat Quattro's (4x4) met DSG (S-Tronic) worden geleverd.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Een Tiguan 2.0 tdi 4x4 140 pk/320 Nm vind ik wel met DSG7. Neem tenminste aan dat 4Motion hetzelfde is als 4x4. Waarom dan in de Yeti DSG6?
 

VEEJAY

Forumguru
Ik zou best een 204pk 3.0TDI automaat willen bezitten. Nu heb je dan bij Audi de keuze voor Multitronic (CVT die niet al teveel koppel aankan) of S-Tronic (de bekende DSG die wel veel koppel kan hebben). Nu kun je dus alleen de DSG versie kiezen als er Quattro op zit. De reden erachter is mij onduidelijk. Maar heeft misschien te maken dat een 4X4 net even wat meer van de versnellingsbak vraagt. Maar wetenschappelijk kan ik het allemaal niet uitleggen.
 

Bakkertje

Forumguru
@Rosinfield, zou je toe kunnen lichten waarom je stelt dat de DSG 6 enkel in de Yeti geleverd wordt?
Volgens mij wordt de Superb 2.0 TDI (met en zonder 4x4) ook "gewoon" met een DSG-6 geleverd
http://www.fleetwise.nl/sites/defau...es/Prijslijst SKODA Superb per 01-01-2013.pdf
De tiguan 2.0 TDI heeft inderdaad een DSG-7:
http://www.fleetwise.nl/sites/defau...lijst Volkswagen Tiguan GP per 01-01-2013.pdf

Als je het mij vraagt is het een mengelmoes van motor/bak combinaties en is er niet echt een duidelijke reden waarom bepaalde types een 7 of 6 traps dsg hebben.
 

VEEJAY

Forumguru
Beste Bakkertje, ik bedoel hier een Audi A6 met automaat. De Tiguan is een vreemde eend in de bijt zou ik zeggen, ik kan niet zien hoeveel koppel de 177Pk versie heeft maar 400nm zou mij niet verbazen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het ging mij om vergelijking van Yeti en tiguan, beide 4x4 en 140 PK. Yeti dsg6 en tiguan dsg7. Vraag me af waar dat hem in zit
 

Bakkertje

Forumguru
De 177 pk 2.0 TDI tiguan levert "maar" 350 Nm koppel (nog steeds ruim voldoende voor een flinke paardentrailer..)
Maar de vraag waarom er een 6 of 7 DSG leverbaar is kunnen we hier denk ik niet beantwoorden. Wellicht dat het specifieke motor-type het verschil maakt? Er zijn diverse 2.0 TDI's met 140 pk. Wat ik zo gauw heb kunnen vinden:

De yeti wordt geleverd met 1 van de volgende motorcodes:
CBDB, CFHC, CLCB, CEGA, CFJA

De Tiguan wordt geleverd met 1 van de volgende motorcodes:
CAWA, CAWB, CCZA, CBAA, CBBB, CBBAB

Dat zijn toch andere motoren, ook al zijn het allemaal 4x4 2.0 TDI's met 140 pk.
 

VEEJAY

Forumguru
Ik kan bijna wel verklaren dat ik niemand met een Tiguan DSG7 zou aanraden te tunen (of het nu box is of OBD)...
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet of er een (behoorlijk) gewichtsverschil is tussen de Yeti en de Tiguan, dat zou een verklaring kunnen zijn. Verder zul je naar zaken als topsnelheid en overbrengingsverhoudingen moeten kijken, of daar soms het verschil zit.
 

hemi24

Forumguru
Als je het mij vraagt is het een mengelmoes van motor/bak combinaties en is er niet echt een duidelijke reden waarom bepaalde types een 7 of 6 traps dsg hebben.


Antwoord is niet zo moeilijk:

Ooit (2003) begon het allemaal met de DSG6 (DQ250) voor motoren met een koppel tot 350Nm, voorzien van koppelingen in oliebad.

Voor motoren met minder koppel (tot 250Nm) is daar later (2007) de DSG7 (DQ200) bij gekomen, met natte koppelingen welke een stuk compacter en lichter is dan de DSG6. Nadeel van de DSG7 (DQ200) is dat deze niet kan worden gecombineerd met 4x4.

In 2010 is er een DSG7 (DQ500) geintroduceerd welke compacter is dan de DSG6, maar geschikt is voor een max koppel van 600Nm. Deze bak wordt o.a. toegepast in de Transporter.

Audi is weer een compleet ander verhaal, aangezien de modellen vanaf de A4 de motoren in de lengterichting hebben staan. Deze DSG7 (DL501) noemt Audi (net als alle andere DSG-versies) S-tronic en kan een max koppel van 550Nm aan en is ook geschikt voor 4x4 (Quattro).

Vreemde eend in de bijt is de Multitronic (CVT / duwband)van Audi, die kan to 400Nm koppel verdragen en uitsluitend leverbaar i.c.m. voorwielaandrijving en een langsgeplaatste motor.
 
Bovenaan Onderaan