Hoge brom

Havana

Forumguru
Mijn Skoda Octavia 2 1.9 TDI DSG uit 2007 produceert een hoge brom. Het klinkt als een motortje. Het lijkt heel erg op het hoge motorgeluid je wel eens hoort in het vliegtuig.

Het geluid is duidelijk te horen en loopt mee met het toerental. De brom wordt harder als je harder rijdt. Het is ongeveer te horen vanaf 80 km/uur.

Airco aan of uit maakt geen verschil. Gas los of automaat in N ook niet. Auto staat op 4 nagenoeg nieuwe winterbanden.

Het geluid is vreemd genoeg niet bij ieder ritje te horen. Zou er een correlatie kunnen zijn tussen regen en het geluid?

Heb geprobeerd een geluidsopname te maken, hoop dat t te horen is

https://www.dropbox.com/s/bratwg7hlt29to7/Memo.mp3

Iemand enig idee? Auto loopt verder goed; geen storingslampjes oid.

Cyrus

Actief lid
Als het geluid meegaat met de snelheid, kan het van de winterbanden komen, heb ik ook (Vredestein SnowTrac 3). Bij mij een gonzend geluid, dat in sneeuw of regen minder wordt. Als het geluid bij jou echt toerental-afhankelijk is, dan gaat voorgaande zin niet op en zal het in de aandrijflijn gezocht dienen te worden.

Antera

Donateur
Kan inderdaad aan je banden liggen zo niet kan het een wiellager zijn deze maken vaak ook dit soort geluid

Havana

Forumguru
Wiellager zat ik ook aan te denken. Ik heb de dealer gebeld voor een afspraak, volgens hem zou ik het geluid dan met name in de bocht moeten horen. Ik hoor de brom echter altijd, dus ook bij rechtdoor.

De winterbanden lijkt mij persoonlijk heel sterk. Ik had deze banden ook kortstondig op mijn Peugeot gemonteerd en toen hoorde ik niks.

ik zit nu in Oostenrijk, kan het kwaad even door te rijden met zo'n lager? Er zit hier ook een kleine garage in t dorp, die zou ik er ook naar kunnen laten kijken.

Ik herinner me trouwens ineens dat het lager LV trouwens recentelijk vervangen is. Daar kwam ik achter toen ik de dealer belde waar de auto in onderhoud was. Ik wilde toen weten of de DSG olie wel vervangen was. De secretaresse begon toen de hele laatste factuur voor te lezen en daar stond een wiellager op. Dikke kans dus dat alleen het lager LV is vervangen en niet RV.

Michelv.

Forumguru
Wiellager vervang je alleen als ie de geest heeft gegeven, dus dat er 1 kant vervangen is, is normaal(als de andere kant nog goed was uiteraard).

Cyrus

Actief lid
Hoe herken je dat? Alleen in bochten dat geluid of ook rechtdoor? Wellicht de mijne toch ook maar even preventief laten nazien, dan.

Michelv.

Forumguru
Vaak is het een zoemend/schrapend geluid, is wel te herkennen als je het vaker bij de hand gehad hebt.

Cyrus

Actief lid
Zou voor mij m'n debuut worden... Maar gelet op de reacties hier, sluit ik niet uit dat mijn persoonlijke primeur qua versleten wiellager aanstaande is. Hoewel je dat bij een KM-stand van net geen 115.000 niet zou mogen verwachten, lijkt mij.

Sporing is verder OK, geen trillingen etc.

Rallye

Forumguru
Een gonzend geluid doet mij meer aan gecupte banden denken. Van de mp3 kan ik niets maken.

OT: met dít bericht ben ik forumguru! Yessssss!

Cyrus

Actief lid
Wellicht inderdaad uitsluiten dat er niets met de banden aan de hand is.

Hoe kun je op eenvoudige wijze vaststellen dat je wiellagers nog OK zijn? Dan denk ik aan een visuele inspectie, zonder dat daar allerlei bijzondere gereedschappen nodig zouden zijn, afgezien van krik en wielsleutel.

Havana

Forumguru
Ben inmiddels bij de dealer geweest. Monteur heeft even een proefritje gemaakt en stelde al snel vast dat het inderdaad een wiellager is. Onderdeel wordt besteld en komt morgen binnen. Auto wordt dan direct gerepareerd. Kosten ca. 300 euro.

Cyrus

Actief lid
Hmm... ik ga dan toch voor de zekerheid ook deze week nog maar even langs de garage. Even laten checken kan geen kwaad.

Wat wel gek is: 2 maanden en pakweg 5.000km geleden is de auto bij de garage geweest voor VOI-service. Ik kan mij niet voorstellen dat een lager zo snel slijt dat het bij de beurt nog goed was en er nu in een vrij korte tijd sprake van een versleten lager zou zijn. Of vergis ik mij daarin?

Havana

Forumguru
Ik weet van de racefiets (waar ik alles zelf aan sleutel) dat kraken/zingen van lagers wel degelijk "ineens" kan ontstaan.

Havana

Forumguru
Vervelend, maar het is niet anders. Ben benieuwd wat de kosten zijn. Leuk om Oostenrijk en NL te vergelijken.

Diesel kost hier trouwens minimaal 1,38 als je niet langs de snelweg tankt. Snelwegprijzen rond de 1,48 - 1,50.

Cyrus

Actief lid
Auto is weer gemaakt, à raison van € 352. Leenauto was helemaal gratis, zelfs de brandstof hoefde ik niet te betalen (al heb ik er max 20km mee gereden, maar toch). Service van de zaak. Dat is dan wel weer aardig :)

Havana

Forumguru
Mag ook wel voor die prijs ;) Fors duurder dan in Oostenrijk, dat verbaast me toch wel.

Afijn ik ben na een lange rit van 957 km ook weer terug in NL. Vreselijk weer gehad onderweg, de eerste 2 uren was sneeuwstorm. De Skoda hield zich gelukkig goed. Geluidsniveau binnen is 200% lager, gelukkig. Laatste 1,5 uur over de A31 naar Groningen was weer genieten; lege weg met 170 km/uur op de CC.

Bovenaan Onderaan