Hoge pieptoon in motor

Jeroenert

Actief lid
Beste forumleden!

Ik heb sinds een aantal dagen na een paar kilometer gereden te hebben, een hoge pieptoon uit de motorkap komen. Als ik m'n raam open doe hoor ik het onder het rijden, ook als ik stil sta. Je moet wel je best doen om het te horen maar het is er vrij duidelijk als je het eenmaal gehoord hebt. Klinkt iemand dit bekent in de oren en weet iemand zelfs wat dit zou kunnen zijn?

Het gaat overigens om een Fabia 1 Combi uit 2006 met BBZ benzine motor (74kW/101PK).

turboturbo

Forumguru
Ik heb dat ook wel eens. Overigens niet dezelfde motor.

Bij bepaalde weersomstandigheden hoor ik het.

En het is niet de multiriem, want het ligt eraan of de koppeling ingetrapt is of niet.
Of heb jij dat niet?

Joske

Forumguru
ik denk dat voor het geluid dat de TS beschrijft je eerder dit

images
nodig hebt :D

maarreuh

is het geluid vooral niet als je bochten neemt?

Spierings

Forumguru
Even de motorkap open doen en kijken of je het kan lokaliseren.

Vermoed de multiriem of tandriem

Jeroenert

Actief lid
Dat vind ik een heel goed idee @polf ! Dat heb ik zojuist gedaan. En @turboturbo het maakt niet uit of ik de koppeling ingetrapt heb of niet. Het weer maakt ook eigenlijk niet uit, heb het zowel bij droog als bij nat weer.
Ik heb het dus opgenomen en het is te horen in het filmpje. Alsof er iemand in de verte aan het stofzuigen is, zo'n geluid.
Zo'n doktersdingetje is ook wel handig @Sand3r maar ik heb hierbij wel het vermoeden waar het in zit of vandaan komt maar ik weet niet hoe dit heet. Waar die 'bol koperdraad' zit.

Verder staat er dus dat de riem vervangen is in mei 2013 bij 90.000 km. Teller staat nu op 120.000 en een beetje en ik heb de auto net 2 maanden. Bij aankoop stond er 115.000 op de teller. Kan verder niet terug vinden wanneer deze daadwerkelijk is vervangen en of het daar iets mee te maken zou kunnen hebben.

Spierings

Forumguru
Het geluid lijkt op een defect lagertje.

Je kunt ook een lange schroevendraaier en deze tegen het te luisteren deel houden en dan het handvat tegen je oor drukken.. Om zo het geluid te lokaliseren.

Ronnie

Forumguru
Als het geluid toerentalafhankelijk is zouden het ook de twee spanrollen van de distributieriem kunnen zijn.
Als deze bij de riemwissel niet vervangen zijn is dit goed mogelijk, ze zijn van plastic en bij een vast/zwaarlopend
lager gaan deze dingen smelten en loopt de riem eraf........

Sand3r

Senior Member
Haal de multiriem even los, zodat de dynamo (en stuurpomp/aircopomp) stil liggen.
Geluid weg? Dan ben je in ieder geval zeker dat het niet in de motor zit.
Daarna even de dynamo poelie ronddraaien, gaat dat stroef? Met geluid? Zo ga je je probleem vinden.
Mijn idee met het dokterding moet je uitraard niet tegen draaiende delen houden.

Ik heb 'm ooit aangeschaft om een ratel in m'n Cv-ketel te vinden :-)

Bovenaan Onderaan