Hoge temperatuur

rvh

Lid
Zaterdag mijn Fabia even aan de kant gezet, omdat de koelwatertemperatuurmeter (dat is het toch?) tot in het rode kwam. Ik schrok hier enorm van, dus onmiddelijk de auto in de berm gezet. Ook gaf hij een piep met een rood knipperend koelwatertemperatuurlampje.

Tijdens de rit (Helmond - Schijndel (paaspop) via Eindhoven) had ik het al vrij warm in de auto, maar verder nergens aan gedacht. Totdat we het festival terrein naderde, en in langzaamrijdend/stilstaand verkeer stonden. Mijn oog viel even op de temperatuurmeter en zag dat hij in het rode stond.

De auto dus aan de kant gezet, motorkap open, natuurlijk niets bijzonders te zien (zeker gezien mijn kennis). Wat me wel opviel is dat de fan bij de radiateur niet draaide, ook niet toen ik daarna de motor weer startte. Uiteindelijk dus de motor weer gestart, ventilator op warm, en de temperatuurmeter liep weer terug nar het midden. We blies de auto erg (vervelende) warme lucht, ook al stond de ventilatie op kouder.

Na een paar honderd meter langzaamrijdend/stilstaand verkeer weer hetzelfde verhaal, temp. liep weer op. Ik had inmiddels de ventilatie wel op koud staan, gezien de hitte (wat niet hielp overigens). DE ventilatie dus weer warmer gezet, en de temp. meter liep weer terug. Hierna doorgereden naar het parkeerveld, nog steeds erg hete lucht, maar temp. bleef in het midden. Auto geparkeerd en naar het festival gegaan (met een enorm rotgevoel).

's Nachts toch maar met de Fabia naar huis gereden, zonder problemen.

Zojuist de auto uitgelezen, maar niets te zien.

Iemand enig idee..?

Edit:
Vergeten te melden: Anderhalve maand geleden is mijn radiateur vervangen, tot zaterdag geen problemen gehad.
 

EdK

Forumguru
kunnen meerdere dingen zijn:
ten eerste lucht in het radiator systeem maar dat komt er in algemeen uit zichzelf eruit en hierdoor zal in koelwatertankje het koelwaternivo met koude moter onder minimum staan. En dus bijvullen
ten tweede vanwege je edit zou het maar zo kunnen zijn dat ze de stekker van de radiator ventilator vergeten te stekkeren zijn, dit dus even controleren.
ten derde zou het de temperatuur sensor kunnen zijn die defect is die de koelvloeistof temperatuur meet of dat hiervan de stekker niet op de sensor zit of niet goed vast zit.
Indien geen van allen , dan even naar de garage en zeggen dat ze hun werk niet goed hebben gedaan en dat ze de boel even repareren op hun kosten.
 

rvh

Lid
Stekker van de ventilator lijkt goed te zitten.
Ga toch maar terug naar de garage denk ik.

In hoeverre is het "gevaarlijk" om er nog mee te rijden voordat ik naar de garage ga vraag ik me af..?
 

deusjevo

Forumguru
Zolang je temp. niet te hoog oploopt lijkt het mij geen probleem.
Dus niet in de file belanden of de korste route dwars door 't drukke centrum nemen... :D
 

darkprojectx

Forumguru
waarschijnlijk je sensor in de radiateur kapot,
deze stuurt de koelvin aan en je thermostaat.
Niet al te spannend.

Of inderdaad zoals eerder vermeld lucht in je systeem.
kwestie van de boel ontluchten en het is opgelost.
(kun je doen door de motor te laten lopen, onderste slang van de radiateur inknijpen als deze koud blijft. Dit herhalend blijven doen tot deze ook warm wordt. Je zult dan ook lucht in je koelwaterreservoir zien opborrelen). Eventueel hierna de koelvloeistof bijvullen tot het gewenste niveau.

doorrijden als de boel oververhit raakt levert veel problemen op!

als hij heet loopt (in nood situatie), I know het klinkt raar, tandje terug schakelen en in hoge toeren doorrijden. Het aantal toeren bepaald namelijk de snelheid waarmee het koelwater rond gepompt wordt. Hogere snelheid van het koelwater = minder schade aan je auto.

maar natuurlijk geldt nog altijd, begint hij warm te lopen, auto aan de kant en af laten koelen!
 

Ronnie

Forumguru
Verdenk toch de waterpomp; Wanneer er gereden wordt is de temp. enigszins normaal, bij langzaam verkeer(weinig rijwind) loopt de temp. op.
De koelven slaat pas in bij zo'n 95 gr., da's toch al behoorlijk heet.....
Kijk eens in het expansievaatje of je bij draaiende (warme) motor water ziet stromen....
 

van_der_P

Senior Member
Warme motor niet direct uitzetten, maar stationair lopen laten met open motorkap tot de temperatuur weer enigsins normaal is.
Een hoge temperatuur kan een kapotte koppakking tot gevolg hebben. Omdat het motorblok van een ander materiaal is(vaak gietijzer),dan de cilinderkop (aluminium).Die verschillend materialen hebben verschillende uitzettingscoëfficënt, daarom zit er ook een koppakking tussen. Maar als het verschil te groot wordt (hoge temperathuur) gaat het stuk.
Een ander nadeel is dat de olie in de motor door de hoge temperathuur te dun wordt om goed te smeren. Hierdoor krijg grens-smering, en zou het motorblok kunnen vastlopen.

Een goed raad, ben er voorzichtig mee, want er kunnen dure reparaties onstaan.

Succes
 

EdK

Forumguru
één goede raad zie ik er nog niet bijstaan !!
Haal bij een over verhitte motor niet zonder na te denken de radiatordop los !!
Zal niet de eerste keer wezen dat iemand vanwege uitspuitende koelvloeistof zijn gezicht en / of lichaam verbrand !!
 

Gieliovd

Forumguru
Waterpomp kan goed.

Thermostaat zou ik toch éérst eens bekijken. Als die vast zit krijg je dit ook.

Radiateur vervanging is lastig de schuld aan te geven gezien het al 6 weken terug is. Lucht in het systeem zou eerder gebleken zijn, me dunkt.

Waterpomp kan natuurlijk ook goed.

Wat ik zou doen is ff de motor laten lopen zonder dop op de radiateur, kan eventuele lucht eruit. Wel met koude motor uiteraard (zie EdK).

Dan even de thermostaat (laten) controleren als het niet helpt.

Is dit goed (vrij goedkoop te vervangen ook), dan toch richting de pomp.
 

van_der_P

Senior Member
Als termostaat kapot is komt die juist niet op temperathuur. Dat zal het hoog waarschijnlijk niet zijn.
 

rvh

Lid
Tnx voor alle reacties (wat is het toch ook een fijn forum,, binnen een dag zoveel informatie!).
Ik ga ermee aan de slag, en zal laten weten wanneer het opgelost is!
 

Gieliovd

Forumguru
@Dark: eens.

@van der P: Als hij dicht of deels dicht vast zit dan is er geen of weinig circulatie en dus te kort koeling.
 

joergarms

Senior Member
Wat ik hier mis in het verhaal is het volgende; als een motor te warm wordt, zet m dan nooit uit zoals RVH gedaan heeft, de warmte hoopt dan op en kan alleen maar meer schade veroorzaken. Zet de verwarming in de auto en de blower op de hoogste stand, laat de motor draaien en laat zo de temperatuur zakken. Nooit aan de kant zetten en de motor afzetten, want dan mis je ook nog eens de rijwind die zeker bij een niet draaiende meedraaiende koelfan hard nodig is.

De rest van eventuele oorzaken is al genoemd.
 

Ronnie

Forumguru
Dacht het niet....... Koude thermostaat is altijd dicht, (circulatie zonder koeler) door warmte zal de thermostaat openen (door expansie van de inwendige alcohol).
 

rvh

Lid
Auto is inmiddels gerepareerd. De thermo fan switch is vervangen, en de fan sprint mooi weer aan wanneer hij dat ook zou moeten doen!
 

zefke

Lid
Hallo RVH,

Heb je ook zo'n prulle Valeo Ventilator op je radiator zitten? Dan moet je eens kijken of je die gemakkelijk met de hand kunt draaien. Hij moet normaal heel soepel draaien.

De lagering van die prul is aan de radiator kant gewoon open en daar kan dus water in komen (door de radiator heen), met alle gevolgen van dien.

De lagering komt vast te zitten en de fan draait niet meer, gevolg doorbranden van de motor en de 30A zekering brand eventueel ook door (deze zit in de kleine zekering kast boven de accu).

Het prulle ding kost bij de automaterialen zaak zo'n 125 euri, maar ik heb er een ander type in gezet anders heb je na een paar jaar weer hetzelfde gedonder.

Doe er je voordeel mee...

groetjes
Paul
 
Bovenaan Onderaan