Hoge toeren PHEV

Marc126

Nieuw lid
Sinds kort ben ik ook eigenaar van een kodiaq Phev. De auto rijd super. Echter valt het mij op dat bij het rijden in de hybride modus de motor tot erg hoog in de toeren komt. Als het gas stevig in wordt gedrukt komen de toeren zelfs regelmatig tot de toeren begrenzer en blijft daar dan lang hangen. Bij het gas terugnemen schakelt de auto pas door. Dit voelt niet helemaal lekker. Herkennen jullie dit?
 

Zorbathagreek

Nieuw lid
Nou dat had ik precies ook vandaag, ik rij er sinds dinsdag mee, ik moest echt van gas af want bleef maar oplopen en over de 6.000 rpm. Gisteren ook iets vreemds dat de auto in zijn neutraal schoot terwijl de versnelling op D stond, gaf dus dot gas
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bakkertje

Forumguru
In welke stand rijd je dan?
Bij mijn phev (Passat GTE) doet ie dat als ie in de sport modus staat. En stevig gas indrukken, als ik dat bij de mijne voorbij de begrenzing in het gaspedaal doe gaat ie automatisch in de sport stand.
Zelf geen ervaring met de nieuwste PHEV's, maar het zou me niet verbazen als het daar ook zo werkt.

Persoonlijk rijd ik mijn auto eigenlijk zelden voorbij het punt in het gaspedaal en dan schakelt ie mooi op bij normale toerentallen. Als ik in sportieve bui ben druk ik de GTE knop in. Na een recent bezoek aan de bandenboer ben ik weer even genezen van dat soort uitspattingen :D
 

Zorbathagreek

Nieuw lid
Ik rij heel netjes, stond in D en toeren bleven maar oplopen en ging niet naar volgende versnelling, bleef hangen zeg maar. Ik zie ook geen versnellingen indicator meer trouwens.
 

Marc126

Nieuw lid
ik rijd doorgaans in de “D” op de normale stand (niet sport modus).

vandaag wat meer geprobeerd. Het gebeurd eigenlijk bij alle snelheden zowel laag als hoog. Gas trap ik tot halverwege in om bijvoorbeeld op de snelweg iemand in te halen. Dat is zeker niet vol gas er voorbij. De auto schakelt dan heel ver terug en rijd dan vol de begrenzing in. Dit kan niet goed zijn ook in sportmodus niet. Soms zie ik wel op mijn dashboard de “D” veranderen naar “M” met de versnelling waar ik in rijd erbij. Net bijvoorbeeld met 110 iemand ingehaald. De auto zie ik in dat geval zelfstandig terug schakelen vanuit de M6 naar de M3. Wat resulteer in 5000 touren snel oplopend tot 6000 (=begrenzing).

Inmiddels schakel ik zelf met de flippers achter het stuur maar omhoog om die begrenzer te vermijden. Lijkt me ook niet lekker dat dit met een motor gebeurd die nog geen 500 km gelopen heeft en zelfs nog koud is.
 

Chris_

Nieuw lid
Gelukkig herken ik dit niet. Gevalletje terug naar de garage want de toerental limiter in zonder goede reden is echt een no-go.
 

ebu

Nieuw lid
per ongelijk een flipper ingedrukt, zodat ie 'denkt' dat je zelf wil schakelen?
 

Marc126

Nieuw lid
Net voor de zekerheid toch bij de garage langs geweest.

Een monteur heeft er ook mee gereden. Het was helaas niet helemaal te reproduceren. Wel dat hij pas bij 6000 toeren schakelde maar het “blijven hangen” niet. Helaas konden we de auto niet op snelheid testen wellicht dat dat een ander beeld had gegeven. Ook was de accu nu wel vol en afgelopen weekend niet. Misschien dat met een lege accu de motor meer wordt belast.

De monteur zag in ieder geval niets vreemds. Blijkbaar is het wel normaal dat er pas bij 6000 toeren wordt doorgeschakeld als het gas wat meer wordt gebruikt. Advies was om toch mijn rijstijl onder de loep te nemen. Nog maar even aankijken dus.
 

Bakkertje

Forumguru
Het gedrag wat je beschrijft komt bij mij echt over als het gas te ver ingetrapt waardoor de auto denkt dat je heel veel haast hebt.
Toch even voor mijn nieuwsgierigheid, heb je tijdens het intrappen van je gaspedaal een punt waar wat weerstand zit? Waar je echt een beetje doorheen moet trappen? Dat is bij mij namelijk het punt waarop ie in de sport modus gaat. Alles daarvoor niet.
Als ik elektrisch rijd en niet voorbij dat punt gas geef dan blijft de verbrandingsmotor ook uit, daar zou je eens mee kunnen proberen.
 

Marc126

Nieuw lid
Ik herken dat punt dat je bedoelt wel, volgens mij heet dat de “kick down” maar tot zover druk ik het gas niet in. In de display blijft hij ook gewoon nog de drive stand aangeven
 

Chris_

Nieuw lid
Ik heb net even praktijktest uitgevoerd met de mijne. Sportstand en S en ook afzonderlijk getest. Met half gas en vol gas op snelweg en vanuit stilstand. Niet een keer kwam de auto in de limiter. Max 6200 rpm. Net in het rood dus en dan schakelt hij door. Enige wat me opvalt is dat als je van stand S terug gaat naar D dat je handmatig de e modus weer moet selecteren want hij blijft hybride staan. Verder geen bijzonderheden gemerkt.
 
Bovenaan Onderaan