Hoge toeren stationair na starten en bij warme motor nog sneller

stanvd

Nieuw lid
Hoi iedereen,ik rijd met een Skoda Felicia 1,3 11/97 met 172000km op de teller,heeft het altijd goed gedaan en heb veel zelf kunnen oplossen doch nu zit ik met een probleem dat niet zo simpel lijkt
Een 3tal weken geleden begonnen de toeren stationair juist na het starten op te lopen van een 790/800 naar een 1240/ bij warme motor bleef precies de gas hangen tot bijna 1700t/m en een korte gasstoot deed hem terug zakken doch niet onder de 1300 t/m
Heb bij VW/Skoda dealer auto laten uitlezen met Vagcom OBD1 ,ikzelf heb een OBD2 via usb doch is blijkbaar maar actief en gebruiksklaar vanaf 2003
Op uitlezing niet veel te zien omdat dit de beginjaren van de VW groep waren,tech heeft onstekingstransfo die over de 4 bougie's komt getest en 1e uitgang rechts vonkt amper/praktisch niet wat nog geen reden is om de toeren op te jagen.
Dan reset gedaan zonder resultaat,ikzelf heb alle bedenkelijke darmen en aansluitingen vervangen die eventueel valse lucht zouden kunnen trekken,heb gasklephuis gedemonteerd en zo veel mogelijk gereinigd doch langs zijkant is dit verzegeld waar een membraan zit en hier kan ik niets aan doen.
Een andere DHZ tech beweert dat het de temp sensor in het thermostaathuis is doch heb deze gemeten en hebben koud/warm ongeveer de waarden die ze moeten hebben,is trouwens 4 maanden geleden vervangen
Luchtfilter regelmatig vernieuwd ,ondehoud ook altijd oke,ik verdenk nu ofwel een van de injectors ofwel een slecht werkend gasklephuis en of de benzine druksensor vooraan in de leiding van injectieleiding,retour darm van benzine toevoer is ook ervangen
Kan iemand mij hier mee helpen en of een alternatieve test geven waardoor ik kan vaststellen waar de fout zou kunnen liggen
Alvast bedankt
 

darkprojectx

Forumguru
gasklephuis demonteren en schoonmaken, gelijk controleren of de gaskleppen goed open en dicht gaan als je met de hand het plastic-ronde-ding-waar-normaal-je-gevlochten-metalen-gaskabel-aan-vast-zit goed gangbaar is.

verder verdenk ik een combinatie van de lamdazonde, de koelwatertemperatuursensor en de luchtmassameter. Deze 3 regelen samen wat de benzine/zuurstof verhouding is. Indien 1 hiervan een verkeerde waarde doorgeeft gaan de andere hierop reageren wat resulteert in de meest bizarre situaties. ODB1 kun je geloof ik wel zelf uitlezen, die heeft in plaats van 1 grote ODB stekker 2 kleintjes toch? Deze kun je online bestellen voor 10 a 20 euro. Had ik in mijn vw vento (1993) ook.
 

stanvd

Nieuw lid
Alvast bedankt voor je snelle antwoord darkprojectx.
Luchtmassameter zit niet in deze auto ,tijdens uitlezen lambdasonde en loskoppelen geen verschil in waardes ,volgens garagist te wijten aan te hoog toerental,temperatuurhuis volledig vervangen 4/5 manden terug
Waardes per 2 contacten op steker gemeten en lijken normaal bij warme/koude motor
 

The bone collector

Senior Member
Dan reset gedaan zonder resultaat

Bedoel je dat de ECU gereset is? Dat doe je bij de MPI best na het reinigen van het gasklephuis of na het verwijderen van het gasklephuis. Resetten doe je zo met VAG-COM (let wel heb het zelf nooit geprobeerd aangezien ik nog steeds in het tijdperk voor uitlezen zit met mijn Felicia, maar dit is een handleiding van ross-tech):

Cable-Throttle Engines

(These are engines with a physical cable between the accelerator and the throttle, but WITHOUT an ISV.)

Turn the key on but do not start the car.

  • [Select]
  • [01 - Engine]
  • [Measuring Blocks - 08]
Enter Group 098 (Note: Some SIMOS or Marelli ECU's use Group 001 such as ADY & AEE engines)
  • [Go!]
  • [Switch to basic settings]
Once you do this you will see the top right display say ADP RUN. The TB adaptation is being done as soon as you switch to basic settings. You will see the values change and hear the TB cycle for the first few seconds then it will stop. Leave it in Basic Settings for about 30 seconds.
  • Click the [Switch to Meas. Blocks] button and you're all set.
Be sure not to touch the accelerator and make sure the engine is NOT running when you do this!

Ik ben niet zeker dat dat je probleem zal verhelpen, soms lijkt het niet nodig te zijn om die reset te doen en soms wel. Maar het is zeker het proberen waard!
 

stanvd

Nieuw lid
Of de ECU gereset is weet ik niet,bij uitlezen in garage heeft hij via pc alles op basis of standaardwaarden gezet zonder resultaat,moet er wel nog bijvertellen dat na checken mijn onstekingstransfo vooraan op de 4e uitgang amper een vonk trekt tov andere 3 ,is blijkbaar ook een bekend probleem zeker vroeger bij VW Lupo want daar zaten oorspronkelijk de zelfde motors in als bij mijn Skoda,ik ben van plan om toch eventueel de lambdasonde/tempsensor in thermostaatbehuizing en onstekingstransfo te vervangen,hopelijk sta ik dan iets verder maar kan geen geld blijven inpompen,was de bedoeling om mijn zoon nog 1/2 jaar te laten rijden juist na zijn behalen van zijn rijbewijs s...
 

The bone collector

Senior Member
Misschien eens navragen bij de garage, maar als alles terug op de standaardwaarden gezet is, veronderstel ik dat dit een ECU reset was. Toch een belangrijk gegeven hoor, wordt dikwijls vergeten terwijl het veel problemen kan oplossen. Voor de rest kan ik je denk ik nog weinig verderhelpen, je hebt zelf alles aangegeven. Als je de oplossing zou vinden, post deze dan zeker nog eens, zo kunnen we in de toekomst andere mensen helpen met hetzelfde probleem.
 

stanvd

Nieuw lid
Hoi nog even een update voor het probleem
Heb compressie gemeten maar oke,ale 4 cylinders rond 11,8/12 kg,ook onstekingstransfo vervangen ,rijdt vlotter en niet meer op "3 poten" maar toeren blijven onveranderd
Daarom bij Smeets een foutcodelezeer besteld om zeker te zijn want de gegevens van de garage vertrouwde ik niet tevens omdat ze geen fouten konden vinden.
Met deze Reader krijg ik 2 DFC's namelijk 01247 en 00522 wat respectievelijk duidt op de tempsensor zoals darkprojectx eerst aangaf en de elektro magnetische stopper die van de koolstoffilter komt en mede de onderdruk verzorgt,miserie is dat deze laatste 93E nieuw kost en amper te vinden is op een afbraak
Misschien dat er hier iemand ideeen heeft of ergens dit onderdeel weet te bemachtigen
Wou jullie bij deze ff op de hoogte houden
 
Bovenaan Onderaan