Hoger stationair toerental bij koude motor (1.4 TSI; DSG)

ToViNi

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje lid van dit forum maar ik heb tot nu toe enkel het forum aan het volgen geweest voor informatie en uit interesse.

Maar toch wil ik een vraag stellen aangaande een probleempje dat ik heb en me eigenlijk wel verveeld.

Sinds kort heb ik (enkel op warmere dagen) als ik de auto start met koude motor, een aantal minuten een hoger stationair toerental of als ik onmiddelijk vertrek een niet soepel lopende motor.
Het staionaire toerental met koude motor is dan 1400rpm. Na de eerste minuten of kilometers loopt de motor weer als normaal.

Een start met warme motor heeft dit niet.
De auto heeft nu ongeveer 13.000km, ik doe bijna elke dag snelweg en ritten van gemiddeld 25km per keer ik hem start.

Ik ben hiermee al naar de dealer geweest die een update uitgevoerd heeft van het motormanagement systeem dat ter beschikking was. Dit heeft niet geholpen. Volgens hem zijn er geen foutcodes te zien van sensoren die mogelijks falen.

Heeft iemand hier ervaring mee of een mogelijke reden van dit probleem?

Alvast bedankt voor jullie tips aangaande de oorzaak.

mmarechal

Actief lid
Hallo ToViNi, dit lees je de laatste tijd vaker hier, in elk geval met de 1.2TSI, ik verwacht dat dit dan ook zo maar zou kunnen bij de 1.4. Ikzelf heb sinds kort de 1.2TSI en merk dit na het starten ook inderdaad, ook is dan het soepel weg rijden soms wat lastig en inderdaad, wanneer de motor na enkele minuten warm gelopen is loopt die weer soepel. Ikzelf ga het nog wel melden bij de eerste beurt maar vind het niet zo storend om er nu mee terug te gaan. Ik weet echter niet of dit op dit moment bij iemand al verholpen is, maar dan zul je dit ongetwijfeld wel als reactie krijgen...

Ik rijd een een 1.4 TSI DSG van januari 2010. Ik heb in het begin last van een te laag toerental gehad bij een koude start. De motor liep dan onregelmatig. Na een paar keer gas geven was dit probleem weer weg. Bij een start met warme motor geen problemen.
Motormanagment is uitgelezen, geen foutcodes. Vervolgens heeft de dealer bij de importeur geiformeerd en bleek er een update te zijn. Het motormanagment is "geflashed" en daarna heeft het probleem zich niet meer voor gedaan. Mijn probleem was dan welliswaar een te laag toerental maar er lijken overeenkomsten te zijn. Ik vraag me af of de dealer daadwerkelijk gecheckt heeft naar updates. Ik ben er ook 2 x voor naar de dealer gemoeten voordat ze moeite hebben genomen om de importeur te raadplegen!

ToViNi

Nieuw lid
Het motormanagement systeem heeft eenb update gehad, ik heb de auto gekoppeld gezien aan hun computer. De update heeft ongeveer 30min geduurd.
Dus ik vermoed toch dat de update gebeurd is, tenzij ze hem ermee verbonden hebben om mij te proberen misleiden.
Ik ga alvast terug om het probleem te melden.
Als ik nieuws heb dan laat ik het wel weten.

Bovenaan Onderaan