Hogere capaciteit accu dan 70AH mogelijk?

Ik heb een Octavia pre-facelift tdi 1.9. Daar zit nu een accu van 70AH in. Zijn er accu's met een hogere capaciteit dan 70 AH te koop of ben ik gebonden aan de standaard accu.

andrehj

Forumguru
Natuurlijk zijn er accu's met een hogere capaciteit te koop. Vraag is alleen of die passen. De oplossing is natuurlijk eenvoudig: Meet je accubak op en vergelijk dat met de afmetingen van een standaard accu. Elke A-merk fabrikant heeft een website waar de accutypes op staan met hun afmetingen. En dan zoek je gewoon de grootst passende uit.
Maar 70 (of 74) AH lijkt me voor een 1.9 TDI wel een mooie capaciteit, ik denk niet dat je een veel grotere accu nodig hebt.

Cordoba

Forumguru
@Hemi: de capaciteit van die opgerolde batterijen is niet verkeerd (tot max 75Ah) als ik het zo zie, maar een gewicht van pakweg 25 kg is wel heel veel voor een accu, en dan heb je nog het probleem dat ie niet alleen binnen de accubak moet passen, maar ook goed vast moet staan (wet/APK). Normaal gesproken staat een accu vast met een klem over de rand aan de voet van de accu, maar met die opgerolde versie zul je dat anders op moeten lossen.

Overigens zoals Andrehj al aangeeft je zal misschien iets hoger uit kunnen komen (75 of 78 Ah) maar waarschijnlijk geen echt groot verschil binnen de standaard maat.

Die accu klinkt opgerolde accu interessant, maar er staat weinig info over personenwagens.

Denk dat ik toch maar voor een gewone accu ga, 75 of 78 is toch iets hoger.

Ik heb er nu een Varta inzitten, waarschijnlijk vanuit de fabriek of dealer. Bij dealer kopen of gewoon naar kwikfit of zo gaan?

LdN

Forumguru
Waarom zou je een accu met een grotere capaciteit monteren, starten doet hij er niks beter door en vaker starten
is ook maar beperkt, in Ah uitgedrukt vraagt een normale startpoging < 5Ah.
De hoeveelheid startstroom die een accu kan leveren is veel belangrijker in dat opzicht.
Als een accu maar 150A startstroom kan leveren en de het starten vraagt 180A gaat het dus niet lukken.
Als je het dan toch wil is inderdaad de optima batterij zo beetje het beste wat je hebben kan (als het past) want
door de cilindrische opbouw van de accucellen hebben deze batterijen een zeer lage inwendige weerstand
en kunnen dus zeer hoge startstromen leveren.
Je kan dan zelfs een lagere Ah waarde toepassen i.p.v. een hogere.
Als het voor een extreme audio nodig is kan je veel beter een extra accu plaatsen (ja ook een optima) zo dicht
mogelijk bij je eindversterker(s) i.p.v. een super cap.

Cordoba

Forumguru
Die accu klinkt opgerolde accu interessant, maar er staat weinig info over personenwagens.

Denk dat ik toch maar voor een gewone accu ga, 75 of 78 is toch iets hoger.

Ik heb er nu een Varta inzitten, waarschijnlijk vanuit de fabriek of dealer. Bij dealer kopen of gewoon naar kwikfit of zo gaan?

Gewoon even kijken op internet, en bij diverse adressen prijsopgaaf vragen: er kan behoorlijk verschil in zitten en let op de capaciteit: soms vraag je om een bepaalde capaciteit voor bepaalde auto, en krijg je een offerte met een lage prijs, maar veel kleinere capaciteit.

polf

Senior Member
Ik heb in een 2006 1,9 TDI (BLS) een 77Ah gezet. Dat was het grootste wat paste op in de bak.
http://www.accumegastore.nl/product/E44/
(op de site zie je direct waar de polen zitten en wat voor type de bodem bevestiging is.)
Als je het internet afzoekt zal je meer van dit soort aanbieders tegen komen,toen ik er een nodig had was dit de voordeligste en nog eens snel geleverd.(en nee, ik heb geen aandelen in deze tent)

Succes Polf

LdN

Forumguru

Valt wel mee hoor, de "redtop" is de startbatterij serie, bij Optima geeft men naast de Ah waarde (44Ah of 50Ah) ook de maximale startstroom die de batterijen kunnen leveren en die zijn 730A of 815A, voor de rest zijn er alleen verschillende afmetingen.
De gegeven startstromen zijn overigens een veelvoud van wat je nodig hebt om een auto motor te starten dus elke uitvoering is goed, de afmetingen
zijn dus de leidraad.
Reken echter niet op een koopje, alle waar is naar z'n geld, dit soort accu's kosten rond de € 200,00

link naar consumenten pdf: http://www.optima-batterien.eu/fileadmin/img/newsletter/2008-01/Produktbroschueren/PRIVATE_NL.pdf

Ik heb geen aandelen of zo hoor maar heb door m'n werk veel met accu's te maken.

Cordoba

Forumguru
Ik rij (nog) rond met de originele accu, maar zie overal op sites een veel kleinere capaciteit vermeld staan: 44Ah in plaats van de 60Ah die er in zit. Ook de site van Polf gaat in de fout, en kan niet zoeken op de eigenschappen, dan loopt de zoekmachine op de site vast.

LdN

Forumguru
Ook de site van Polf gaat in de fout, en kan niet zoeken op de eigenschappen, dan loopt de zoekmachine op de site vast.
Zoekmachine werkt wel hoor, eerst even terug naar de homepage en dan starten, vanuit de gegeven pagina loopt het inderdaad vast.

Cordoba

Forumguru
Loopt ook dan vast, bij mij. Ik zoek zelf wel verder, daar heb ik meer vertrouwen in dan een site die met verkeerde gegevens komt.

guitar_billy

Senior Member
Kan de auto een grotere accu wel genoeg bijladen?

Lijkt me dat als je een grotere accu plaatst omdat je bv veel korte ritten maakt dat dit niet gaat werken omdat ook een grotere accu niet genoeg wordt bijgeladen?

Noord26

Forumguru
De dynamo heeft altijd overcapaciteit. Die laad de accu sneller op als wat je normaal weg kan nemen incl alle verbruikers.

andrehj

Forumguru
Valt wel mee hoor, de "redtop" is de startbatterij serie, bij Optima geeft men naast de Ah waarde (44Ah of 50Ah) ook de maximale startstroom die de batterijen kunnen leveren en die zijn 730A of 815A, voor de rest zijn er alleen verschillende afmetingen.
Reken echter niet op een koopje, alle waar is naar z'n geld, dit soort accu's kosten rond de € 200,00
Dat vind ik wel belachelijk veel voor een startaccu. In de diverse tests komt Exide altijd zeer goed uit de bus. Zo'n accu (van 77Ah en 760 Ampere startstroom) kost bij Accuweb.nl slechts 125 euro inclusief verzendkosten:
http://accuweb.nl/auto-accus/start-.../startaccu-12-volt-77-ah-ea770-30-meer-power/
Wel nog even uitzoeken of dit model precies past.

LdN

Forumguru
Vergis je zeker niet in de optima batterijen, ik heb 800kVA diesel generatoren 10x probleemloos zien starten
op 2 van die 55Ah blokjes.

Bedankt allen voor het meedenken en de reacties.:thumbsup:

Het is een Varta 77AH geworden. De hoogst mogelijke capaciteit bij dezelfde afmetingen.

Bovenaan Onderaan