Hoi! Potentiele Skoda rijder hier.

Hoi!

Ik kom binnen met een hulpvraag. Ander werk en inleveren van de leaseauto (VW Polo) zorgen ervoor dat het tijd wordt voor een eigen auto.

Proefritje in de Skoda Octavia Combi DSG 2017 van een oom beviel me dusdanig goed dat een eigen me ook echt wel wat lijkt. Helaas ligt nieuw ietwat buiten het budgetair bereik. Echter een zoektochtje verder en ik kom het volgende 2014 model tegen op autotrack.

https://www.autotrack.nl/a/skoda-octavia-48752522.

Kijkend naar de foto's lijkt het een hele strakke auto. Betreft een auto die net uit de lease komt. Dat kan goed of slecht nieuws zijn kijken naar mijn rijgedrag en dat van collega's :D

Ik ga er in ieder geval even langs voor bezichting van auto en van de onderhoudsboekjes en een mogelijke proefrit.

Maar dan komt natuurlijk de vraag aan de kenners hier. Waar op te letten?

Ik heb al wat ingelezen over de DSG automaat en dat sommige daar euvel mee hebben en anderen juist weer niet. Hoe weet ik of ik een goede te pakken heb tijdens de testrit? En weten jullie nog andere bekende euvels waar een potentieel nieuwe skoda eigenaar op moet letten bij het rondje rond/door de auto, door de onderhoudshistorie en tijdens de testrit? Ik hoor het heel graag!

Groet,

Daan

Rosinfield

† In Memoriam
Welkom Daan. Goede raad is duur. Afgezien van de rijstijl hangt het ook af van of er al dan niet veel file gereden is. Daar wordt de bak ook niet blij van. Testen kan als volgt. Rustig rijden in 4 (handmatig) en dan vol gas. Als de toerenteller in schokjes omhoog gaat, slipt de koppeling slijtage)

Frup

Forumguru
Welkom op dit mooie forum! De wagen ziet er zeker aantrekkelijk uit.
Ik ben geen kenner, maar ik zou me ook afvragen wat de onderhoudshistorie is en vooral wanneer welke vervangingen er aan komen. Zoals distributieriem, waterpomp. Dat soort dingen. Persoonlijk zou ik een check laten doen bij een garage waar ik vertrouwen in heb. Om verrassingen te voorkomen, juist omdat ik ‘er’ zelf weinig verstand van heb.
Maar er gaan hier ongetwijfeld nog meer goede tips komen. @Rosinfield, die tip zal ik onthouden,
Succes in ieder geval.

MaxN

Donateur
Welkom.
Auto ziet er op de foto's goed uit, alleen als ik het snel zie staat deze nog op winterbanden, dat is wel een dingetje misschien. Mijn zus heeft ook net een auto gekocht en daar niet naar gekeken, waardoor ze nu dus extra kosten moet maken die ze niet verwacht had. Tevens zou ik het fijn vinden als ze voor verkoop ook even het motorruim schoon maken, hoeft niet heel goed, maar ziet er nu wel erg vies uit. Verder zou je het onderhoud mogelijk ook bij een locale skoda-dealer op kunnen vragen, deze zou digitaal bekend moeten zijn, mocht je de boekjes niet vertrouwen. En als het een ex-lease is zou deze normaal door de kopende dealer binnen 24 nagekeken moeten worden, waarna zij alle gebreken kunnen claimen bij de leasemaatschappij.
En let bij een proefrit op de punten van @Rosinfield.

hemi24

Forumguru
Check ook even de functionaliteit van de climate control, want volgens mij kan onderstaand plaatje niet (voorruitontwaseming met ventilator snelheid 1)...

upload_2020-4-9_13-36-39.png

Gezien de stand van de auto aan de achterkant, lijkt het dat er hulpveren gemonteerd zijn. Op zich niet verkeerd i.c.m. trekhaak, maar dit kan een wat stugger veergedrag tot gevolg hebben.

Desperado

Forumguru
Welkom! Voordeel van een exleaser is dat deze altijd op tijd onderhoud heeft gehad. Nadeel is dat leasemaatschappijen alleen noodzakelijk onderhoud laten doen en veelal adviesvervangingen niet doen. Dus idd erg belangrijk om de volledige onderhoudshistorie te achterhalen. En goed kijken hoe de auto qua netheid is. Nette auto is meestal ook wel een nette chauffeur.

HarrieSkoda

Forumguru
Hey Daan,

Welkom! Goede keuze dat je voor een Octavia wilt gaan!
Gaat je zoektocht specifiek uit naar een diesel? Je moet wel écht veel kilometers gaan maken wil diesel nog rendabel zijn tegenwoordig, want de overhand in lease is tegenwoordig benzine.

Anders heb ik wellicht nog wel een leuk exemplaar, als deze je aanstaat. Hier op het forum kun je precies zien en lezen wat er aan is veranderd sinds aankoop ervan. Leden, en ook jij kunt wel zien in dit topic hoe ik met mijn auto om ga.

Ik heb je in ieder geval een privé berichtje gestuurd!

brepus13

Forumguru
De 1.6 TDI is een heel fijn blok! Zwak punt is de waterpomp die wel eens sneuvelt. Als dit gebeurd moet meteen de distributie ook ( moet niet maar alles ligt toch los. ) is een hoge kostenpost. Check deze dus. Riem hoeft normaal pas bij 210k. Onderhoudsbistorie zegt iets over het gebruik van de vorige eigenaar. Met name banden en remmerij zegt wel wat. Het is verder een lekker uitgeruste auto wat erg fijn is! Ik vind hem trouwens voor een diesel nog wel aardig aan de prijs maar dat kan ook aan mij liggen. Succes met je afwegingen.

JeSko

Forumguru
Ik vind hem trouwens voor een diesel nog wel aardig aan de prijs maar dat kan ook aan mij liggen.

Valt mee hoor, althans in BE vind ik nu ook niet echt dat Diesels (let wel Euro 5 en 6) tweedehands erg in waarde gekelderd zijn, vanaf Euro 5 zijn Diesels ook hier nog gewoon hoog geprijsd. Veel mensen hebben ook al zoiets van; mogen we het stad niet meer binnen, shoppen we wel online! En zo ben ik ook gaan denken.

brepus13

Forumguru
Ik heb nov 2019 een O3 van een maatje ingeruild voor 6200€ ok, was geen full option auto en had 180k km. Verder wel hele nette auto.

edit: auto was van 2014.

mijn eigen S2 van 2013 leverde ook minder dan 9k op bij verkoop... en die was redelijk full option.

Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@brepus13
Screenshot_20200410-165038_2dehands.jpg Screenshot_20200410-165045_2dehands.jpg Screenshot_20200410-165848_2dehands.jpg Screenshot_20200410-165857_2dehands.jpg Screenshot_20200410-165837_2dehands.jpg

In BE heb je voor dat geld geen O3 Diesel met 150.000 km, dan rijd je een O2. Ik heb wat printscreens genomen om je een idee te geven, een S2 zoals de mijne met meer km's dan de mijne kost hier nog gewoon 12500 euro, vlotjes zelfs. En als er al onder de 8k opstaan zijn het vaak kalere Ambition's.

Laatst bewerkt door een moderator:

PizzaPieter

Forumguru
V.w.b. diesels en prijzen...ik zou nog een paar maanden wachten....dan liggen de verkoopprijzen op hun gat.

Handeltechnisch brachten de diesels al minder op, maar door Corona zakt die markt ongetwijfeld harder in en zullen de prijzen zinken.

Maar goed, dat zou ik doen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan