Dag heren en dames, ben een newbie hier, het duurde even maar me account is goed gekeurd. Sinds juni ben ik de trotse bezitter van een nieuwe octavia 1.6mpi, waarom mpi? Omdat ik sinds eind augustus op LPG rij en ik snel moest rijden en dit model in een mooie kleur op voorraad was. De bijtelling ook erg intressant is, dus wat wilt men nog meer.
De auto is voorzien van het actie pakket wat toen op bepaalde voorraad auto's zat.
In onze tweede week samen hebben we gelijk de Gross Glockner maar bedwongen om onze relatie op de proef te stellen en te bezegelen Ik wou een fototje posten maar zie dat het forum geen eigen upload heeft. Dus maar even een linke naar zijn tweeling broertje in de juiste kleur en volgens mij dezelfde velgen:
Goed nu komen we bij mijn vraag, ga er maar voor zitten het is een lang verhaal, ik heb de indruk dat de dealer er geen raad mee weet. Ze willen hem al naar pon sturen. Zo rond oktober begint de oct wat bokkig te doen. Wat bedoel ik hiermee, hij begint te schokken op het moment dat je van het gas af ga en weer gas bij geeft. Dit is erg goed te merken in file verkeer.
De ene keer is het erger als de andere. Soms is het een klein ligt schokje, het is niet soepel maar oke we moeten niet mieren***ken. Echter de volgende keer schud je in je stoel wild met de auto mee.
Hierna werd het kouder, en schijnbaar houd mijn oct daar net zo min van als dat ik dat doe. Na een koude start slaat hij tijdens het koppelen (bijv oprijden van een rotonde/stoplicht en terug zetten naar de 2) spontaan af. Het toerental zakt tot onder de 500 toeren, verlichting (buiten en dashboard flikkert) en heel soms red hij zichzelf eruit met een flinke dot tussen gas. De dealer (geen kwaad woord over ze doen echt hun best) zit een beetje met zijn handen in het haar. Dit gebeurd elke ochtend met koud weer. Schijnbaar was het bij Seat een bekend verhaal met deze motor en hebben ze een aanpassing in de software gedaan waardoor de auto stationair bij een koude motor meer toeren maakt. Sindsdien is hij geen enkele keer meer afgeslagen. Wel valt hij bij een koude motor nog steeds terug naar <500 toeren en red hij zichzelf hier weer uit met flink wat tussengas ofzo. Dit is erg irritant, want op dat moment reageert hij niet op het gaspedaal en het gebeurd altijd net op de momenten dat het niet gelegen komt
Toen werd het -12 volgens de thermometer. De oct is niet meer afgeslagen wel bovenstaande klachten + bij het accelereren bij een stoplicht houdt de auto regelmatig zo erg in dat alle inzittende spontaan voorover schieten. Waarna hij net zo plotseling de draad weer oppakt en doorgaat. Dit moet ik nog bij de dealer gaan melden (niet de asr of wat dan ook, komt niet door gladheid).
Op dit moment weer 7 graden op de thermometer en alle genoemde problemen met de kou verdwijnen als de sneeuw voor de zon. Alleen het schokken bij loslaten/gasgeven blijft bestaan. Heb de indruk dat de 5e versnelling er overigens redelijk imuun voor is. Hier heb ik het schokken nog niet in kunnen ontdekken.
Alle klachten heb ik zowel op benzine als op LPG. Op lpg is het vaak iets heftiger, of red hij zichzelf bijvoorbeeld met een dot tussengas er niet meer uit. Maar ook op benzine gebeurd het, de LPG boer kan ook geen storingen vinden. Volgens de dealer is de auto op lpg wat gevoelliger, dit kan dus het verschil in LPG en benzine verklaren.
Volgende week wou ik de dealer bellen voor een nieuwe afspraak, en ik hoop dat iemand hier het probleem herkent, of heeft meegemaakt of wat dan ook... Wie weet kan ik de dealer op het goede spoor helpen. Zo een leuke binnenkomer dit haha. Help
Edit, kleine toevoeging: Na het schakelen en weer accelereren begint er de laatste tijd ook een steeds grotere schok te komen. Soepel even van de 2 naar de 3 zit er niet meer in. Misschien dat dit onder regulier onderhoud valt, nog een paar duizend km en hij mag zijn eerste 30k beurt.
De auto is voorzien van het actie pakket wat toen op bepaalde voorraad auto's zat.
In onze tweede week samen hebben we gelijk de Gross Glockner maar bedwongen om onze relatie op de proef te stellen en te bezegelen Ik wou een fototje posten maar zie dat het forum geen eigen upload heeft. Dus maar even een linke naar zijn tweeling broertje in de juiste kleur en volgens mij dezelfde velgen:
Goed nu komen we bij mijn vraag, ga er maar voor zitten het is een lang verhaal, ik heb de indruk dat de dealer er geen raad mee weet. Ze willen hem al naar pon sturen. Zo rond oktober begint de oct wat bokkig te doen. Wat bedoel ik hiermee, hij begint te schokken op het moment dat je van het gas af ga en weer gas bij geeft. Dit is erg goed te merken in file verkeer.
De ene keer is het erger als de andere. Soms is het een klein ligt schokje, het is niet soepel maar oke we moeten niet mieren***ken. Echter de volgende keer schud je in je stoel wild met de auto mee.
Hierna werd het kouder, en schijnbaar houd mijn oct daar net zo min van als dat ik dat doe. Na een koude start slaat hij tijdens het koppelen (bijv oprijden van een rotonde/stoplicht en terug zetten naar de 2) spontaan af. Het toerental zakt tot onder de 500 toeren, verlichting (buiten en dashboard flikkert) en heel soms red hij zichzelf eruit met een flinke dot tussen gas. De dealer (geen kwaad woord over ze doen echt hun best) zit een beetje met zijn handen in het haar. Dit gebeurd elke ochtend met koud weer. Schijnbaar was het bij Seat een bekend verhaal met deze motor en hebben ze een aanpassing in de software gedaan waardoor de auto stationair bij een koude motor meer toeren maakt. Sindsdien is hij geen enkele keer meer afgeslagen. Wel valt hij bij een koude motor nog steeds terug naar <500 toeren en red hij zichzelf hier weer uit met flink wat tussengas ofzo. Dit is erg irritant, want op dat moment reageert hij niet op het gaspedaal en het gebeurd altijd net op de momenten dat het niet gelegen komt
Toen werd het -12 volgens de thermometer. De oct is niet meer afgeslagen wel bovenstaande klachten + bij het accelereren bij een stoplicht houdt de auto regelmatig zo erg in dat alle inzittende spontaan voorover schieten. Waarna hij net zo plotseling de draad weer oppakt en doorgaat. Dit moet ik nog bij de dealer gaan melden (niet de asr of wat dan ook, komt niet door gladheid).
Op dit moment weer 7 graden op de thermometer en alle genoemde problemen met de kou verdwijnen als de sneeuw voor de zon. Alleen het schokken bij loslaten/gasgeven blijft bestaan. Heb de indruk dat de 5e versnelling er overigens redelijk imuun voor is. Hier heb ik het schokken nog niet in kunnen ontdekken.
Alle klachten heb ik zowel op benzine als op LPG. Op lpg is het vaak iets heftiger, of red hij zichzelf bijvoorbeeld met een dot tussengas er niet meer uit. Maar ook op benzine gebeurd het, de LPG boer kan ook geen storingen vinden. Volgens de dealer is de auto op lpg wat gevoelliger, dit kan dus het verschil in LPG en benzine verklaren.
Volgende week wou ik de dealer bellen voor een nieuwe afspraak, en ik hoop dat iemand hier het probleem herkent, of heeft meegemaakt of wat dan ook... Wie weet kan ik de dealer op het goede spoor helpen. Zo een leuke binnenkomer dit haha. Help
Edit, kleine toevoeging: Na het schakelen en weer accelereren begint er de laatste tijd ook een steeds grotere schok te komen. Soepel even van de 2 naar de 3 zit er niet meer in. Misschien dat dit onder regulier onderhoud valt, nog een paar duizend km en hij mag zijn eerste 30k beurt.