Homokineet defect, kan ik nog even doorrijden?

The bone collector

Senior Member
Dag forumleden,

Sinds enkele dagen ratelt mijn Felicia linkersvoor bij het nemen van bochten naar links. Ik heb een sterk vermoeden dat het de homokineet is die zijn einde nadert. Voorlopig enkel bij het nemen van rotondes, nog niet zo heel erg.

Aangezien ik voor eind juni naar de technische keuring moet, en omwille van doorgeroeste dorpels (en ander roest) hoogstwaarschijnlijk niet meer verder mag rijden zou ik liever blijven doorrijden met de kapotte homokineet.

Nu was ik wat info aan het zoeken en lees ik over brekende assen e.d. Kan iemand me zeggen of het echt gevaarlijk is nog even door te rijden (niet meer dan 5000 km)?. En indien wel, hoeveel ben ik kwijt om één homokineet te laten vervangen? Zou het zelf kunnen, maar ik kan de moed niet meer opbrengen om weer te sleutelen en een halve dag te verspelen aan vastgeroeste ***bouten. Mijn vriendin is het trouwens ook behoorlijk beu aan het worden.

Ik moet overigens dringend eens beginnen rondkijken welke wagen mijn Felicia nu gaat vervangen.

Bakkertje

Forumguru
Je kunt er wel even mee doorrijden. Ik heb zelf wel een keer stilgestaan met een Audi 80, daarbij was de binnenste homokineet gebroken. Maar goed die had zich ook al ruim van te voren aangekondigd.
Wat de kosten zijn weet ik eerlijk gezegd niet. VOlgens mij heb ik ooit 90 euro moeten betalen voor een homokineet van een Passat (TDI).

MarijntjeTDI

Actief lid
Hangt er vanaf of je een originele of imitatie neemt. Origineel zijn ze ongeveer Eur 350,- en imitatie kosten ze ronde de Eur 60,-

Heb ze (imitatie) 2 x gemonteerd bij een passat en was ook gewoon goed.

Antera

Donateur
Hij kan er aardig oud mee worden. Maar vroeg of laat breekt hij en dan ben je je aandrijving kwijt en sta je stil. heb zelf ook altijd immi gemonteerd zonder problemen.

andrehj

Forumguru
Ik heb het een keer meegemaakt met een Eend (Acadyana). Deze gebruikten we om een beetje rond het erf te raggen, en hij tikte ook al een tijdje. Dat stopte toen de kogels in de hoes lagen en de as vrij in het wiel ronddraaide....

Kortom: Je kunt er mee rond blijven rijden, maar je komt er geheid een keer mee stil te staan. En als je dan stil staat zou ik je als wegenwacht ook gewoon laten staan, want je hebt immers ruim de kans gehad om het probleem te verhelpen. Eigen schuld, dikke bult. Helaas werkt de wegenwacht niet zo, en betalen we daarom allemaal veel te veel premie.

The bone collector

Senior Member
Hmmm, moeilijk om te bepalen wanneer hij 'breekt' dus. Misschien toch al wat eerder uitkijken naar een vervanger voor mijn oude bolide.

@andrehj: bedankt om mij attent te maken op mijn morele plichten. Maar zolang het niet verkeersonveilig wordt, denk ik toch maar dat ik het er op waag.

Ronnie

Forumguru
Zo'n as breekt zo nog maar niet, als je niet iedere keer een "stoplichtsprintje" trekt gaat de as nog lang mee......
Wat je nu hoort knakken als je de bocht omgaat zijn de 7 kogels welke een beetje speling in de kogelbaan hebben.
Zolang de assok nog heel is en er geen vet uitloopt en dus de zaak droog loopt kun je gewoon doorrijden.

The bone collector

Senior Member
Bedankt voor het antwoord Ronnie (alle anderen trouwens ook), de assok is niet lek, had ik al nagekeken. Dan blijft het voorlopig zo, kan ik nog een beetje door.

The bone collector

Senior Member
Voor diegenen die in de toekomst nog info zouden zoeken in dit topic: de homokineet heeft het tot op de laatste dag uitgehouden. Dat wil zeggen, nog 5000 km. Ik geloof zelfs dat ik er nog wel een tijdje verder mee kon. Echt dringend is een herstelling dus in feite niet (in mijn geval toch niet).

Bovenaan Onderaan