Homologatie....

Wie kan mij vertellen hoe het zit met de homologatie van de Skoda Fabia Combi Greenline motoren ( 3-cilinder diesel) met SG2 code.

Er is een aantal maanden terug een stevige discussie geweest hierover.
De eerste motoren (SG2 code) hadden nog niet het variabele onderhoudsschema wat de motoren na april 2011 wel hebben.

De motoren zijn identiek op de volgende uitzondering(en?):
Bij de motoren na april 2011 zit er in het carter een sensor die e.e.a. uitstuurt naar de DOT-matrix.
Of deze sensor nu echt meet in hoeverre de olie aan vervanging toe is, betwijfel ik ten zeerste.

Er was een bericht van PON (dacht ik) dat in de toekomst ook deze SG2-code motoren gehomologeerd zouden worden naar dit variabele onderhouds-schema, wat het mogelijk moet maken om iedere 30.000 km olie te laten verversen met behoud van garantie.

Is dit nu al gebeurd....??
 
Aanvulling:
Op suggestie (en met dank aan) van @freewheeler het volgende:
Homologatie (of gehomologeerd) betekent hier, dat de SG2-code uitvoering van het motorblok (1.2 diesel Skoda Fabia Greenline combi; eerste serie modellen), door de importeur van Skoda Nederland geschikt bevonden wordt om gebruik te maken van het variabele onderhoudsschema (olieverversen na elke 30.000 Km)


Wie kan mij vertellen hoe het zit met de homologatie van de Skoda Fabia Combi Greenline motoren ( 3-cilinder diesel) met SG2 code.

Er is een aantal maanden terug een stevige discussie geweest hierover.
De eerste motoren (SG2 code) hadden nog niet het variabele onderhoudsschema wat de motoren na april 2011 wel hebben.

De motoren zijn identiek op de volgende uitzondering(en?):
Bij de motoren na april 2011 zit er in het carter een sensor die e.e.a. uitstuurt naar de DOT-matrix.
Of deze sensor nu echt meet in hoeverre de olie aan vervanging toe is, betwijfel ik ten zeerste.

Er was een bericht van PON (dacht ik) dat in de toekomst ook deze SG2-code motoren gehomologeerd zouden worden naar dit variabele onderhouds-schema, wat het mogelijk moet maken om iedere 30.000 km olie te laten verversen met behoud van garantie.

Is dit nu al gebeurd....??
 

Rosinfield

† In Memoriam
ik heb het antwoord ook niet, maar wellicht wordt men, ingegeven door een zekere mate van homofobie, afgeschrikt door de vetgedrukte terminologie
 
Aanvulling op 14:15 uur:
Op suggestie (en met dank aan) van @freewheeler het volgende:
Homologatie (of gehomologeerd) betekent hier, dat de SG2-code uitvoering van het motorblok (1.2 diesel Skoda Fabia Greenline combi; eerste serie modellen), door de importeur van Skoda Nederland geschikt bevonden wordt om gebruik te maken van het variabele onderhoudsschema (olieverversen na elke 30.000 Km)
 

Noord26

Forumguru
Geen idee of dat idd mogelijk is. Maar wat wel blijft is dat de prijzen voor het onderhoud vast liggen bij de dealer. Dus elke 15Dkm of elke 30Dkm verse olie maakt in je portemonnee niets uit.
 
Geen idee of dat idd mogelijk is. Maar wat wel blijft is dat de prijzen voor het onderhoud vast liggen bij de dealer. Dus elke 15Dkm of elke 30Dkm verse olie maakt in je portemonnee niets uit.

Met de SG2-code motoren ben je volgens mij toch wel meer kwijt aan onderhoud.

Op jaarbasis (eerste jaar)
De eerste beurt is een 15.000 Km: kosten 160 euro
De tweede beurt een 30.000 Km: kosten 300 euro.

De prijzen bij de dealer qua onderhoud blijven dan, zoals je zegt, wel gelijk. Maar het onderhouds-interval ligt bij de (oude) SG2-code motoren toch dubbel zo hoog!
Diegene die een SG2-code motor hebben zijn dus per jaar aan onderhoud altijd 160 euro meer kwijt. (de extra onderhoudsbeurten 15.000/45.000/75.000 enz.)

In feite onnodig.
 

Noord26

Forumguru
Hierbij ga je er vanuit dat de overige componenten ook een aan een interval van 30Dkm genoeg zouden hebben. Persoonlijk zet ik hem liever een keer extra elke 30Dkm bij de dealer voor die €160,- om na te laten kijken. Kl;eine puntjes die dan aan het licht komen kunnen behoorlijk verschil in grotere onkosten voorkomen als je er nog onbewust 15Dkm mee verder zou rijden.

In voorgaande discussies is inderdaad al naar voren genomen dat de broertjes van Seat en Volkswagen (in de basis indentiek) wel 30Dkm service interval hebben. Waar dan het verschil in zit is mij totaal onduidelijk. Sterker nog, volgens mij alleen verschillend op papier en niet onderhuids..
 
Bovenaan Onderaan