honend geluid bij 100 km/uur

duopenotti

Senior Member
Ik stoor me de laatste tijd steeds meer aan het honend geluid wat rond de 100 km/uur de kop op steekt. Naarmate de snelheid verder toeneemt verdwijnt het geluid in het achtergrondlawaai. Ik neem aan dat het de turbo betreft en heb het idee dat dit geluid sterker is geworden. Ik kan me niet herinneren dat dit geluid vanaf het begin aanwezig is geweest. Wat is jullie ervaring? Kan het zijn dat de turbo aan loopt?

FredV

Banned
Ik dacht dat de motor alleen tijdens het fabricageproces gehoond werd maar niet tijdens het rijden.

Heb dus geen idee wat voor soort geluid je bedoelt.

duopenotti

Senior Member
Daar mag je wel van uitgaan.
Je zegt het al min of meer zelf: Honen: met een slijpmachine een dun laagje van de binnenomtrek van een cilindervormig voorwerp wegnemen.
Dit typische slijpende geluid bedoel ik dus.

peperskoda

Forumguru
Aan dat vervelende bijgeluid kunnen een aantal oorzaken ten grondslag liggen. Je zou zelf al wat zaken kunnen uitsluiten door bepaalde testen zelf te doen. Trap wanneer je het geluid hoort de koppeling eens in, is het geluid weg dan kun je redelijkerwijs aannemen dat het bijgeluid uit het kopplingsdeel van de auto komt(koppelingsplaat, drukgroep etc.) Blijft het geluid hetzelfde dan zou de volgende test kunnen zijn om de voertrem eens te gebruiken, is het geluid weg dan weet je dat het waarschijnlijk bij de remmen vandaan komt. Blijft het geluid dan zou je (en probeer dat alleen op een erg rustige weg waar je wat ruimte hebt) de motor af kunnen zetten(laat wel de sleutel in het contact zitten en zorg dat je niet te ver terug draait met de sleutel) als het geluid dan nog aanwezig is dan kun je dus uitsluiten dat het met de motor te maken heeft. Zo kun je uitvinden of het iets is waar je op korte termijn mee naar dedealer moet of dat het kan wachten tot aan de eerste beurt.

FredV

Banned
"laat wel de sleutel in het contact zitten en zorg dat je niet te ver terug draait met de sleutel"

Dit is wel een methode, maar om twee redenen gevaarlijk.
1, je hebt geen stuur- en rembekrachtiging meer
2. te ver sleutel terug en hij gaat op stuurslot.

peperskoda

Forumguru
@FredV: Je eerste punt is waar(je kunt deze test dan ook het beste op een rechte weg uitvoeren en nooit langer als een moment= hooguit enkele seconden), je tweede punt is niet helemaal waar want het stuurslot wordt pas geactiveerd wanneer je stuur verdraait als je de sleutel uit het contact hebt gehaald.

FredV

Banned
Oke, we onderkennen gelukkig de gevaren:)

Nu maar weer verder on topic.

Ben benieuwd wat de oorzaak is.

Ron467

Actief lid
Blijft het geluid dan zou je (en probeer dat alleen op een erg rustige weg waar je wat ruimte hebt) de motor af kunnen zetten(laat wel de sleutel in het contact zitten en zorg dat je niet te ver terug draait met de sleutel).

natuurlijk wel eerst de koppeling intrappen of in z´n vrij zetten:smirk:
Anders kan je van die mooie knallen IN de uitlaat krijgen bij contact weer aanzetten, waarbij schade aan uitlaat niet ondenkbeeldig is.

Vreemd geluid bij de voorwielen

Afgelopen Zaterdag, mooi weer en raam open.
Met het op- en afrijden van een verkeersdrempel hoorde ik bij de voorwielen een geluid dat het lijkt op het ontsnappen van lucht. Het gebeurde bij het beheerst nemen van een drempel.
Is dit normaal en komt dit soms bij de schokbrekers vandaan?

duopenotti

Senior Member
Het geluid is er nog steeds en wordt als "normaal" beschouwd. In oktober is hij weer toe aan z'n tweede beurt en dan wil ik het er nog eens uitgebreid over hebben. Wat mij betreft betekent dat onderreer dat bv de monteur zowel in mijn auto als een andere greenline meerijdt om het verschil goed kenbaar te maken.

Dank voor je bericht. Het geluid is bij mij zodanig dat het echt onacceptabel is. De versnellingsbak is vervangen, helaas zonder resultaat. Geluid is overigens vanaf het begin aanwezig, auto is nu 3 maanden oud en bijna 6000km op de teller. Ik heb nog in de greenline demo greden en daar was zelfs geen spoortje te horen van dat irritante geluid. Die auto was sowieso een wereld van verschil in de geluidsbeleving. Zie overigens ook mijn eigen draadje over dit onderwerp

Ik heb op Problemcar nog iemand met een Fabia GL gevonden met vermoedelijk hetzelfde euvel. Het geluid is daar echter minder sterk, het wordt gemakkelijk overstemd door de radio. Volgens zijn dealer is er niets aan de hand.

Auto gaat nu 20 juni voor 3 dagen terug naar de dealer. Hoop dat ze de oorzaak kunnen vinden en oplossen, nogmaals het geluid is echt onacceptabel en in de demo ook totaal afwezig, het kan dus wel zonder dat geluid. Wordt iig vervolgd.

Bovenaan Onderaan