Hoog verbruik

Hallo mede skodarijders,

Wij hebben een Skoda Octavia Combi uit 2015.
Vorige maand is de lambdasonde vervangen. De auto gaf een foutmelding en de lambdasonde bleek kapot te zijn.
In het verbruik merkten we dat ook, reden krap 1 op 12.
Nu een maand later rijden we nog steeds 1 op 12. Is dit normaal dat het verbruik zo blijft en duurt het een tijd voordat we weer op normaal verbruik zitten? (1 op 14/15)

Groet,
Loes

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Loes, er zitten twee lambda sondes in de uitlaat, als 'ze' de verkeerde hebben vervangen, kan dat een verklaring zijn voor het hoge(re) verbruik. Maar elke auto zal bij deze lagere temperaturen wat duurder lopen, en misschien rij je momenteel kortere stukken?

Bedankt voor je reactie! Ik ga er vanuit dat ze goede hebben vervangen, ze hebben hem helemaal uitgelezen omdat het motorstoringslampje ging branden.
Ook tijdens na 700km voornamelijk snelweg is het 1 op 12. We zullen het even afwachten tot de temperaturen wat beter worden

Arjan1985

Forumguru
Jullie hebben de 1.5 tsi (150 PK schreef je) als ik het kan opmaken uit de meet en Greet? Ik krijg het met bizar rijgedrag op korte stukjes (7 km) niet voor elkaar om op 8,3 L/100 te komen.
Ik ga er zelfs vanuit dat ik na vervangen bougies van 5,7 naar krap 6,8 ben gegaan dat ik een probleem heb aan boord.

Ik zou om je verbruik zeker te weten echt meten. Dus na tanken het aantal liters omrekenen adhv de gereden km op die tank.

Antera

Donateur
Lambda’s daadwerkelijk vervangen of tuner aan de gang geweest en uitgeschreven?

Maar het verbruik zal niet direct van de lambada af komen lijkt me. Vermoed toch te maken met rijgedrag? Mijn zoon rijd met mijn auto altijd 1 op 15 en ik kom niet verder dan 1 op 12 ;)

En als de keuring goed is dan zal in principe de lamda ook goed moeten werken. Anders ter hoge uitstoot maar je kan het altijd laten checken.

Lambda’s daadwerkelijk vervangen of tuner aan de gang geweest en uitgeschreven?

Maar het verbruik zal niet direct van de lambada af komen lijkt me. Vermoed toch te maken met rijgedrag? Mijn zoon rijd met mijn auto altijd 1 op 15 en ik kom niet verder dan 1 op 12 ;)

En als de keuring goed is dan zal in principe de lamda ook goed moeten werken. Anders ter hoge uitstoot maar je kan het altijd laten checken.
Haha rijgedrag zou best kunnen. We houden allebei wel van stevig doorrijden. Maar dat doen we nu eigenlijk niet anders dan de rest van het afgelopen jaar heb gisteren getankt. Ik ga deze tank eens heel rustig optrekken etc.

Bovenaan Onderaan