Hopla!

Yoda

Nieuw lid
Dag iedereen,

Zoals jullie zien ben ik nieuw hier dus tijd om mij eens voor te stellen: ik ben, zoals enkele anderen hier ook Belg uit onze hoofdstad (we hebben nog steeds geen goed forum, zoals jullie), 38 jaar. Ik wil jullie in elk geval feliciteren met dit overzichtelijk en informatief forum.

Laat ik dan ook maar meteen met de deur in huis vallen: mijn volgende wagen zal een Octavia worden, maar dewelke...

Ik twijfel tussen een 1.2 tsi en een 1.4 tsi (ook na proefritten met beide modellen). Op een vlak en licht heuvelachtig parcours is de 1.2 perfect voor mijn rijstijl maar is dat ook zo met volle belading en/of in de bergen? Heeft ie dan ook nog voldoende vermogen?

Natuurlijk is zo'n 1.4 prettiger maar indien dat niet nodig zou zijn is de 1.2 natuurlijk economischer.

Heeft hier iemand ervaring mee?

Groeten!

CDK

Forumguru
Welkom Yoda,
afweging is afhankelijk van budget en hoe vaak je in de bergen rijdt, in NL zal het volstaan, op vakantie kan het krap zijn, een 1.2 laten chippen is misschien nog wel een betere optie als een standaard 1.4 kopen.... Succes met je keuze!

Greetz Corné

Cordoba

Forumguru
Chippen schijnt in Belgie nog een groter (wettelijk) probleem te zijn dan in Nederland Corné.

Buiten de wet om, is de suggestie van Corné niet verkeerd, of een standaard 1.2 in de praktijk ook economischer is dan een 1.4, daar mag je rustig grote vraagtekens bij zetten. In stadsverkeer en bij files zal een 1.2 zuiniger zijn, maar als je veel km's maakt op autostrada's en buitenwegen, kan een 1.4 wel eens zuiniger zijn in de praktijk. (ook al geven de europese verbruikscijfers anders aan) De ervaring dat een grotere motor zuiniger kan zijn dan een kleintje is niet specifiek op de Octavia gebaseerd, maar wel op ervaringen met andere modellen uit de VAG-stal.

En natuurlijk welkom hier op het forum (was ik ff vergeten):bloos:

CDK

Forumguru
bij een cruise snelheid van maximaal 100km/h op vlakke weg, bij gunstige weersomstandigheden zou een 1.2 zuiniger kunnen zijn, onder alle andere omstandigheden heb ik daar mijn twijfels over, zou idd zomaar eens kunnen dat een 1.4 het dan gaat winnen qua zuinigheid, omdat die nét ff wat meer over heeft en het allemaal nét wat makkelijker doet...

Joske

Forumguru
Welkom Yoda,

alweer een landgenoot die ik mag verwelkomen op het forum!

Diesel geen optie voor jou?

Yoda

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties.

Een diesel is geen optie vermits ik aan te weinig kilometers kom (slechts zo'n 13 000/jaar). En de 1.6 tdi heeft zowat hetzelfde vermogen als een 1.2 niet?

Joske

Forumguru
Maar niet hetzelfde koppel?
175 Nm en 250 Nm (je kan vast wel zelf invullen wat bij welke motor hoort ;) )

Maar inderdaad, wel weinig kilometers per jaar voor een diesel te kiezen.

Welkom! Wij hebben voorheen een Golf Variant 1.2 TSI gereden en dat was prima! Op de snelweg mistte wij echter wat extra power. Terugschakelen naar de 5 of de 4e versnelling was noodzakelijk. Nu gekozen voor de 1.4 en daar ben ik erg blij mee. Het blijft uiteraard een (financiële) lastige afweging! :pieker:

Bovenaan Onderaan