How low can you go?

___JC___

Forumguru
In navolging op de vraag: 'Gaat de O2 met sportonderstel en 17 inch Pegasus niet teveel stuiteren?' Het volgende..

Ik rij nu 4 weken (3.000 km) met mn combi met 17 inch en sportonderstel. Beval super en hij ligt goed op de weg. Geen last van drempels of iets dergelijks. Oneffenheden in de weg voel je wel maar absoluut nog niet storend.

Nu zit ik sinds ik m heb al te twijfelen over nog verder verlagen. Ten eerste staat het een stuk mooier en verder zal de bochtensnelheid alleen maar toenemen.

Maar de vraag is wordt het niet een stuiterbak? Gaan me vullingen niet loszitten? Nu zal dit per persoon verschillen, waar is de grens van sportief rijden naar dagelijkse ergernissen. Hebben mensen hier ervaringen met het verlagen van een O2? Welke opties zijn er? Misschien mensen die hun O2 even af willen staan voor een proefritje?
/forum/images/graemlins/smile.gif
 

Mau

Lid
Ik weet er het volgende van:
Er schijnt een verschil te zijn tussen verlaging 'vanaf de fabrief' en achteraf bij dealer/ weet ik waar.
Bij 'af fabriek' wordt alles compleet op elkaar ontworden en afgesteld. Dat geeft dus het goede resultaat zoals Skoda met de Pegasus.
Doet men het achteraf, is het een gok hoe het uitpakt. Want het 'ontwerp' en alle afstellingen van Skoda gooi je ermee 'overboord'.
Maargoed: het staat gigantisch mooi denk ik en wellicht valt het stuiteren mee. Hier heb ik dus geen ervaring mee.

Kan de dealer je niets vertellen?

Suc6 en ik wil de foto's zien na verlaging hoor!
 

adfloortje

Nieuw lid
.

Ziet er heel Gaaf uit dan. maar niet aan te bevelen hebben een audi a3 voor de deur staat ook super laag met veel bobbels is het een ramp comfort is weg en drempels moet je schuin pakken,ligt wel als een plank op de weg.zelfde probleem heb ik gehad met een mitsibushi. En deze blijft nu als hij is,laag genoeg en veel comfort en geen last van drempels.Veel succes met je beslissing.
..................................................

Fabia met veel toeters en bellen
 

___JC___

Forumguru
Ja je hebt natuurlijk verlagen en verlagen..

Ik zat zelf te denken aan een cm of 3. Niet echt overdreven dus want je kan ook verlagingsveren voor 6cm lager krijgen. Dan is het niet leuk meer denk ik. Rijdt dan niemand verlaagd rond?
 

MMM

Lid
Je sportonderstel is ook al 2 cm verlaagd tov origineel. Wordt het dan niet een beetje te veel?

Mijn O2 is 3 cm verlaagd, maar dan zonder sportonderstel. Dat is nog goed te doen, zonder al te veel comfort in te leveren.
 

Henny

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Mau</font><hr />

Ik weet er het volgende van:
Er schijnt een verschil te zijn tussen verlaging 'vanaf de fabrief' en achteraf bij dealer/ weet ik waar.
Bij 'af fabriek' wordt alles compleet op elkaar ontworden en afgesteld. Dat geeft dus het goede resultaat zoals Skoda met de Pegasus.


[/ QUOTE ]

Dat is mij niet verteld door mijn dealer. Als ik achteraf zou verlagen, dan had ik in ieder geval de mogelijkheid om terug te veranderen, de originele veren heb je dan immers nog en de verlaging is dan 3cm (i.t.t. het sportonderstel 2 cm). Dit staat overigens gewoon in de prijslijst van de accessoires, € 399,-. Verder geen verschil.
Ik heb het (nog) niet gedaan, maar wilde die mogelijkheid openhouden, omdat ik per se de Vega velgen wilde en bij het sportonderstel kon dat niet, bovendien zat je dan met sportstoelen, die ik niet wilde omdat ik halfleer wilde en dat kon dan niet en ik wilde een mf-stuur en dat ging dan ook niet.
 

___JC___

Forumguru
Nou die ene cm extra lager maakt voor het zicht ook niet zoveel uit lijkt me.
Zat er gister met 4 man in (en naast de bestuurder) en dan is het onderstel wel vrij hard hoor. Dan krijg je best aardige klappen.

Kortom, ik hou m zo. /forum/images/graemlins/473.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Ik had je natuurlijk een ritje kunnen aanbieden in mijn raket met vernieuwde dempers en veren, maar ja, je vraag is nu eenmaal niet 'How high can you go?'... /forum/images/graemlins/grin.gif

Hoewel, qua stugheid zul je best een aardig idee krijgen van hoe een ander setje veren voor b.v. 40mm verlaging voelt. Want die van mij voelt zeker harder dan een O2 met sportonderstel af-fabriek.
 

MMM

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Henne</font><hr />

@MMM : waar heb je 'm laten verlagen, hoeveel kostte het en heb je er foto's van ?

[/ QUOTE ]

Ik heb 'm laten verlagen bij SKG-carstyling-Lichtenvoorde. € 300,= incl. montage en uitlijnen. Perfect gedaan, niks anders dan lof.

Foto heb ik nog niet. Ik ga aankomende week eerst even de uitlaat voorzien van twee chrome sierstukken, dan maak ik wat foto's.

Wordt vervolgd ....
 

patje19

Nieuw lid
Hoe zijn de ervaringen met het verlagen van een fabia met banden 215,r40 met 16 inch velgen, het lieft zou ik hem 3,5 of 4 cm willen verlagen,ik vervang alleen de veren. Hebben jullie misschien wat tips, want ik heb gehoord van een monteur dat de kans bij veren lager dan 3 cm de kans groot is dat de veer los in de demper komt te zitten! Wat vinden jullie ervan?
 

MMM

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: patje19</font><hr />

Hoe zijn de ervaringen met het verlagen van een fabia met banden 215,r40 met 16 inch velgen, het lieft zou ik hem 3,5 of 4 cm willen verlagen,ik vervang alleen de veren. Hebben jullie misschien wat tips, want ik heb gehoord van een monteur dat de kans bij veren lager dan 3 cm de kans groot is dat de veer los in de demper komt te zitten! Wat vinden jullie ervan?

[/ QUOTE ]

Dat klopt idd, die kans is er, maar dat hangt erg af van het type auto. E.e.a. heeft te maken van de lengte van de schokbreker, de lengte van de veer en de uitslag van beiden. Ik heb nu mijn O2 3 cm verlaagd en dit geeft absoluut geen problemen, zelfs nog marge over. Maar met een Mits. Carisma die ik 3,5 cm had verlaagd stonden de veren een enkele keer te klapperen in de schotels. Niet echt ideaal dus.

Een goede tuner (bijv. SKG - Lichtenvoorde) geeft idd aan dat het bij 3 cm eigenlijk wel is gebeurd bij de meeste merken. Wil je lager, dan moet je eigenlijk ook je dempers vervangen.

Vergeet ook niet dat de combinatie verlagen en het formaat velg / band ook erg belangrijk is. Ik heb zelf bewust geen 17" geplaatst omdat de dempende werking van een platte band ook weer minder is. Iedereen staart zich altijd blind op een grote velg, maar besef wel dat een auto die 3 cm is verlaagd met 15" velgen en normale hoogte aan banden meer comfort kan bieden als een auto zonder verlaging met 18" velgen en platte bandjes. Kijk maar eens goed naar een F1 wagen. Kleine velgen met gigantisch hoge banden, dit alles om een goede mix te krijgen met de stugge veering.
 

Tallguy

Forumguru
<font color="red">@patje19: Post aub vragen mbt een Fabia ook in het Fabia topic. Het is niet voor niets allemaal per model in een apart topic gezet.</font>

@Dutch4x4: Uiteraard doe je het weer prima hier door iemand te wijzen op het correcte topic...PLUIMPJE!!
473.gif
 

___JC___

Forumguru
Hee grappig dit draadje. Vooral omdat mijn Octy inmiddels verlaagd is met Apex veren. Nog geen dag spijt van gehad overigens, hij rijdt alleen maar beter!
 
Bovenaan Onderaan