Maggy
Forumguru
Na de motorwissel blijft het even druk; afgelopen week eindelijk de achterdempers eindelijk eens vervangen, op een beetje frommelen met de onderste bout na, eitje.
Begin van de week viel me een nieuw geluid op, dat ik ken uit het verleden, een zoemend wiellager, dat allengs snel sterker begon te zoemen en vanmorgen ook voelbaar werd..... Niet leuk. Snel een lager besteld, en gelukkig direct leverbaar, dus na het werk direct opgehaald en begonnen.
Hier een how to( ik mag geen berichten plaatsen in de kennisbank, dus als het daar moet komen; verplaats het maar.
Start tijd
Voor het verwijderen van het wiel, eerst de naafmoer losdraaien, anders krijg je deze niet los... In dit geval met dop 27.
Nooit onder de auto zonder kriksteun, ook de verwijderde band/ velg onder de auto; liever een kapotte velg dan een geplet been of erger.
Verwijder het remzadel, inbus 7, let op, incourante maat, moet je speciaal kopen, zit niet in inbus setjes. Slijtage indicator van de blokken losnemen!
Hang het zadel na verwijderen met een stevig koord of spanband aan de veer, doen, want als ie op je vingers klettert doet ut zeer, ding is zwaar...
Hierna de carrier weghalen, anders kan de schijf niet van de naaf, dop 24.
Dan de torx in de schijf losdraaien, zit er om de schijf pas te houden op de gaten van de naaf, zodat je niet zit te klooien als je de wielbouten moet terugstoppen, andere functie heeft dit boutje niet, kan wel verrotte vast zitten, ik had mazzel, kwam zo los.
Naaf bereikt, halverwege? Echt niet....
Om bij de bevestigingsbouten van de naaf te komen moet de aandrijfas eerst uit de naaf, dit gaat alleen niet zonder de fusee en de stuurkogel los te maken, zodat je de veerpoot weg kunt bewegen. De asstomp is niet erg lang, dus je hebt dan genoeg ruimte. Hier heb ik geen plaatjes van.
Als je bij de bouten van de naaf kunt, deze losdraaien met een veeltand bit, speciaal gereedschap, apart kopen, zit niet in standaard koffers. In dit geval veeltand M12. (Had ik al, gelukkig)
Draai de bouten er niet volledig uit, maar laat ze een paar slagen zitten, zodat je met een hamer de naaf naar buiten kunt tikken, kan best vast zitten...
Zo dus.
Je naaf is er nu uit... De onstane holte schoonmaken met schuurpapier, let op dat je de abs sensor niet beschadigd, en de nieuwe naaf passen totdat je die er in kunt zetten zonder geweld te gebruiken.
Inbouw in omgekeerde volgorde, beetje flauw, maar zo is het.
Let er op dat je de aanhaalmomenten gebruikt, voor de centrale naafmoer heb je een moment sleutel nodig die tot minimaal 200nm gaat.
Ik heb voor de 4 bouten waar de naaf mee vastzit geen loctite gebruikt, maar vast op moment met nog 90 graden extra( voorgeschreven).
De centrale naafmoer zou 200 nm moeten zijn met nog een 180 graden; die halve slag krijg ik niet voor elkaar, en de bout heeft af fabriek loctite, dus die zit wel....
Proberen? Doen, echt moeilijk is het niet, maar gebruik gezond verstand.
Oh ja totale tijd; iets voor 1900 was ik klaar, dus een uurtje of anderhalf a twee.
(Jammer dat er zo weinig foto's bij kunnen in 1 topic)
Begin van de week viel me een nieuw geluid op, dat ik ken uit het verleden, een zoemend wiellager, dat allengs snel sterker begon te zoemen en vanmorgen ook voelbaar werd..... Niet leuk. Snel een lager besteld, en gelukkig direct leverbaar, dus na het werk direct opgehaald en begonnen.
Hier een how to( ik mag geen berichten plaatsen in de kennisbank, dus als het daar moet komen; verplaats het maar.
Start tijd
Voor het verwijderen van het wiel, eerst de naafmoer losdraaien, anders krijg je deze niet los... In dit geval met dop 27.
Nooit onder de auto zonder kriksteun, ook de verwijderde band/ velg onder de auto; liever een kapotte velg dan een geplet been of erger.
Verwijder het remzadel, inbus 7, let op, incourante maat, moet je speciaal kopen, zit niet in inbus setjes. Slijtage indicator van de blokken losnemen!
Hang het zadel na verwijderen met een stevig koord of spanband aan de veer, doen, want als ie op je vingers klettert doet ut zeer, ding is zwaar...
Hierna de carrier weghalen, anders kan de schijf niet van de naaf, dop 24.
Dan de torx in de schijf losdraaien, zit er om de schijf pas te houden op de gaten van de naaf, zodat je niet zit te klooien als je de wielbouten moet terugstoppen, andere functie heeft dit boutje niet, kan wel verrotte vast zitten, ik had mazzel, kwam zo los.
Naaf bereikt, halverwege? Echt niet....
Om bij de bevestigingsbouten van de naaf te komen moet de aandrijfas eerst uit de naaf, dit gaat alleen niet zonder de fusee en de stuurkogel los te maken, zodat je de veerpoot weg kunt bewegen. De asstomp is niet erg lang, dus je hebt dan genoeg ruimte. Hier heb ik geen plaatjes van.
Als je bij de bouten van de naaf kunt, deze losdraaien met een veeltand bit, speciaal gereedschap, apart kopen, zit niet in standaard koffers. In dit geval veeltand M12. (Had ik al, gelukkig)
Draai de bouten er niet volledig uit, maar laat ze een paar slagen zitten, zodat je met een hamer de naaf naar buiten kunt tikken, kan best vast zitten...
Zo dus.
Je naaf is er nu uit... De onstane holte schoonmaken met schuurpapier, let op dat je de abs sensor niet beschadigd, en de nieuwe naaf passen totdat je die er in kunt zetten zonder geweld te gebruiken.
Inbouw in omgekeerde volgorde, beetje flauw, maar zo is het.
Let er op dat je de aanhaalmomenten gebruikt, voor de centrale naafmoer heb je een moment sleutel nodig die tot minimaal 200nm gaat.
Ik heb voor de 4 bouten waar de naaf mee vastzit geen loctite gebruikt, maar vast op moment met nog 90 graden extra( voorgeschreven).
De centrale naafmoer zou 200 nm moeten zijn met nog een 180 graden; die halve slag krijg ik niet voor elkaar, en de bout heeft af fabriek loctite, dus die zit wel....
Proberen? Doen, echt moeilijk is het niet, maar gebruik gezond verstand.
Oh ja totale tijd; iets voor 1900 was ik klaar, dus een uurtje of anderhalf a twee.
(Jammer dat er zo weinig foto's bij kunnen in 1 topic)
Laatst bewerkt: