How to; wiellager/naaf vervangen

Maggy

Forumguru
Na de motorwissel blijft het even druk; afgelopen week eindelijk de achterdempers eindelijk eens vervangen, op een beetje frommelen met de onderste bout na, eitje.
Begin van de week viel me een nieuw geluid op, dat ik ken uit het verleden, een zoemend wiellager, dat allengs snel sterker begon te zoemen en vanmorgen ook voelbaar werd..... Niet leuk. Snel een lager besteld, en gelukkig direct leverbaar, dus na het werk direct opgehaald en begonnen.

Hier een how to( ik mag geen berichten plaatsen in de kennisbank, dus als het daar moet komen; verplaats het maar.

Start tijd
image.jpeg

Voor het verwijderen van het wiel, eerst de naafmoer losdraaien, anders krijg je deze niet los... In dit geval met dop 27.
image.jpeg


Nooit onder de auto zonder kriksteun, ook de verwijderde band/ velg onder de auto; liever een kapotte velg dan een geplet been of erger.


image.jpeg


Verwijder het remzadel, inbus 7, let op, incourante maat, moet je speciaal kopen, zit niet in inbus setjes. Slijtage indicator van de blokken losnemen!
image.jpeg


image.jpeg


Hang het zadel na verwijderen met een stevig koord of spanband aan de veer, doen, want als ie op je vingers klettert doet ut zeer, ding is zwaar...

Hierna de carrier weghalen, anders kan de schijf niet van de naaf, dop 24.

image.jpeg

Dan de torx in de schijf losdraaien, zit er om de schijf pas te houden op de gaten van de naaf, zodat je niet zit te klooien als je de wielbouten moet terugstoppen, andere functie heeft dit boutje niet, kan wel verrotte vast zitten, ik had mazzel, kwam zo los.


image.jpeg


Naaf bereikt, halverwege? Echt niet....

image.jpeg

Om bij de bevestigingsbouten van de naaf te komen moet de aandrijfas eerst uit de naaf, dit gaat alleen niet zonder de fusee en de stuurkogel los te maken, zodat je de veerpoot weg kunt bewegen. De asstomp is niet erg lang, dus je hebt dan genoeg ruimte. Hier heb ik geen plaatjes van.

Als je bij de bouten van de naaf kunt, deze losdraaien met een veeltand bit, speciaal gereedschap, apart kopen, zit niet in standaard koffers. In dit geval veeltand M12. (Had ik al, gelukkig)


image.jpeg

Draai de bouten er niet volledig uit, maar laat ze een paar slagen zitten, zodat je met een hamer de naaf naar buiten kunt tikken, kan best vast zitten...
image.jpeg

Zo dus.

Je naaf is er nu uit... De onstane holte schoonmaken met schuurpapier, let op dat je de abs sensor niet beschadigd, en de nieuwe naaf passen totdat je die er in kunt zetten zonder geweld te gebruiken.

Inbouw in omgekeerde volgorde, beetje flauw, maar zo is het.

Let er op dat je de aanhaalmomenten gebruikt, voor de centrale naafmoer heb je een moment sleutel nodig die tot minimaal 200nm gaat.
Ik heb voor de 4 bouten waar de naaf mee vastzit geen loctite gebruikt, maar vast op moment met nog 90 graden extra( voorgeschreven).

De centrale naafmoer zou 200 nm moeten zijn met nog een 180 graden; die halve slag krijg ik niet voor elkaar, en de bout heeft af fabriek loctite, dus die zit wel....

Proberen? Doen, echt moeilijk is het niet, maar gebruik gezond verstand.
Oh ja totale tijd; iets voor 1900 was ik klaar, dus een uurtje of anderhalf a twee.

(Jammer dat er zo weinig foto's bij kunnen in 1 topic)
 
Laatst bewerkt:

chris01

Senior Member
duidelijk verhaal ! alleen om welk type octaaf gaat het hier ? is mij ontgaan.
zijn altijd leuke klusjes, en zeker als het allemaal een beetje los wil.
 

Maggy

Forumguru
O2, bj 2006, 2.0tdi bkd, estate. Dat laatste zal voor de voorwiellagers niks uitmaken denk ik...
 

Cordoba

Forumguru
@Maggy Mooie how to :thumbsup: Extra foto's kun je plaatsen door het over meerdere posts te verdelen: dan kun je de extra foto's in de volgende post zetten. Dan kun je kiezen tussen de tekst bij de foto's houden (en dus ook de tekst over verschillende posts verdelen) of alleen extra foto's in de volgende posts.

Door je how-to in Word te maken, en dan op te slaan als PDF, kun je 'm klaar maken voor de kennisbank en daar uploaden. (duurt dan nog even voor ie voor de rest van het forum zichtbaar is: moet eerst goedgekeurd worden door een mod)
 

Maggy

Forumguru
Omdat ik het snel nodig had; bij de dealer, maar wel grijs ( dus geen origineel vag onderdeel, maar van gkn drivelines (=spidan), maar normaal gesproken bestel ik dit bij mister auto en kies dan voor skf).
 

Asje65

Nieuw lid
Beste,

Ik vermoed ook een defect wiellager rechtsvoor (Octavia combi - 2010). Ik kan e.e.a wel zelf maar dit is te lastig voor me. Wat mag zoiets redelijkerwijs kosten in de garage?
 

Maggy

Forumguru
@Asje65, wat het mag kosten of gaat kosten....wereld van verschil.
De eerste; zo min mogelijk.
De tweede; afhankelijk van waar je het laat doen en of je het onderdeel zelf aanlevert of dat zij dat doen.
Wiellager vervangen gaat je denk ik ongeveer tussen de 200 & 300€ kosten.
 

Maggy

Forumguru
349€... Zou best wel eens reeel kunnen zijn hoor; een origineel lager kost zo ongeveer 180 ex, dat is dus ongeveer 200 in de btw, tel daarbij op een uurtarief van 90€, dan zit je al op 300..., het is dus denk ik afhankelijk van de geprognotiseerde arbeidstijd. Het lijkt er op dat ze jou 1 uur en 3 kwartier in rekening brengen. ( wat ik erg lang vindt; ik ben geen professional, en in die tijd doe ik het, dus zij moeten het sneller kunnen)
Is de prijs niet onderhandelbaar? (De ervaring vertelt mij dat dat meestal wel kan, ook bij de merkdealer)
 

Maggy

Forumguru
@Ginius , ja eigenlijk wel.
Afgelopen week is ie uitgelijnd, na 2x de hele boel uit elkaar, viel het nog mee; zat nog net in het groene gebied, maar met net gemonteerde dunlops toch een fijner gevoel dat het allemaal weer staat zoals het hoort.
 
Ondanks dat de laatste reactie al even geleden is toch even een post.

@Maggy dank voor deze duidelijke how-to!

Meteen een vraag omdat ik vermoed dat bij mij ook een voorwiellager versleten.
(zoem/brom die harder word naarmate de snelheid oploopt.)

Op mister auto zie ik dat er 2 soorten zijn, 1 met 3 en 1 met 4 gaten.
Is het mogelijk om, voordat alles uit elkaar ligt, te bepalen welk type ik nodig heb?
Het betreft een O2 bj 2008, 1.9tdi BLS, combi
 
Laatst bewerkt:

Maggy

Forumguru
Ik kan nog steeds niet overweg met etka online; mijn suggestie: of even onder de auto kruipen en de torx bouten tellen, of even bij de dealer vragen ( misschien dat een van de andere leden het even kan opzoeken?)
Mijn combi uit 06 heeft 4 bouten.
Bas.
 
Bovenaan Onderaan