Howdy...

furyg3

Lid
Eerst moet ik jullie bedanken. Gisteren heb ik mijn allereerste Skoda gekocht (een 2004 Fabia), met veel dank van alle posts op deze forum. Dankzij jullie had ik een goed idee over de MK1, waar ik moest op letten, normale onderhoud, problemen, opties, mogelijke modificaties, enz… Dus ik dacht naar een paar manden lurken, even aanmelden. Hoi!

Ik kom oorspronkelijk uit de VS (steenkolen nederlands?) een heb de laatste paar jaar geen goede reden om een auto heir te hebben… maar een amerikaan kan alleen zo lang zonder auto. Dus.

Ik ben geen gearhead, maar best handig met autos… allen wél een hele andere soort. Dus er valt hier zeker wat te leren.

Dit is ‘m… 2004 Fabia Combi 1.4-16V

Fabia 2004.jpg

Cordoba

Forumguru
:bloemen:Welkom @furyg3 en steenkolen Nederlands? Dat valt nogal mee, als alle Nederlanders hun eigen taal op jouw niveau beheersten, zou communicatie een stuk makkelijker gaan. De kleur van je Fabia is moeilijk te bepalen op de foto: is ie nu zwart, donkerblauw of nog een andere kleur?

Het gebouw van radio Kootwijk kwam me bekend voor, maar ik kon het niet direct plaatsen. @Joske bij de forummeeting in Ede hebben we hier niet zo ver vandaan de fotoshoot gehad.

furyg3

Lid
@Cordoba ahh bedankt! Duurde wel eventjes maar nu voel ik me best comfortabel in gesproken Nederlands.... maar schrijven is nog steeds een ander verhaal.

Het is een mooi donkerblauw kleur. Volgens mij woonde hij ook in een garage want behalve een paar krasjes is de verf in een super mooi staat (ziet er niet verschoten uit).

Weet je trouwens hoe ik de kleurcode kan bepalen? Zou handig zijn om die krasjes weg te krijgen met een 'touch up' pen.

Cordoba

Forumguru
De kleurcode staat op verschillende plaatsen vermeld: in je owners manual zit voorin een sticker met alle gegevens van de auto: model, type, motorcode, lakcode en alle opties die in een code van 3 tekens zijn aangegeven. Zo'n zelfde sticker vindt je ook terug, in de kofferbak van de auto, onder het tapijt, links naast de bak voor het reservewiel. De lakcode staat vrij hoog op de sticker aangegeven, maar ik weet even niet precies op welke positie. Anders even een foto van de sticker, en die op het forum plaatsen in een topic, dan wordt je wel geholpen met de vertaling.

Wat de krasjes betreft: je kunt bij de dealer een lakstift bestellen (bestaat uit een 'busje' met wat kleurlak, en een busje met blanke lak). Dat is naar mijn mening geen goede optie om het echt netjes te krijgen: doordat je dat met de hand met een kwastje of met een saté prikker moet aanbrengen is dat nooit zo glad als de oorspronkelijke lak, en bovendien is dat bij een donkere kleur (net als bij mijn Fabia) lichter van kleur dan de onbeschadigde lak. Vervolgens moet je (na een bepaalde droogtijd) weer een laagje blanke lak overheen zetten. De kleur die je ogen waarnemen, is niet alleen afhankelijk van de kleurlak, maar ook van de optische dichtheid van de blanke lak, en de fysieke dikte van die blanke lak. Een verschil in de blanke lak, zal dus ook voor het oog een kleurverschil opleveren in de lakkleur. Als je een lakset in spuitbusvorm hebt, heb je dat probleem al minder, maar bijvoorbeeld mijn lakkleur is niet (meer) leverbaar in spuitbusvorm.

Ik zou je adviseren om het detailing deel van het forum te bekijken: zeer behoorlijke krassen kun je door detailen helemaal of bijna helemaal onzichtbaar maken. Bij de laatste forummeeting in september 2014, heb ik als demo de motorkap van de auto van @ertromp behandeld, en het verschil in de zichtbaarheid van de krassen en de kleurbeleving was enorm.

Edit: linkje om te helpen met de ontcijfering van de codes.

Bovenaan Onderaan