Hulp bij aankoop?

Hallo allemaal...

Nu heb ik een klein jaartje geleden al getwijfeld om een octavia te kopen maar de kogel is nu echt door de kerk..

Mijn budget is tot 10.000 euro. Wij rijden tussen de 11000 en 15000 km per jaar.

Het mag een combi of hatchback zijn..maakt ons niet uit.

Ik ben een behoorlijke auto leek maar had deze http://www.autotrader.nl/auto/skoda-octavia/2006/almere/72lv8/skoda-octavia-hatchback-16-ambiente/ gezien. Echter raad iedereen mij hem af omdat die teveel stil gestaan moet hebben met die km stand.

Ik vind een recenter model met meer kilometers op zich geen probleem maar wik toch zeker wel 80 tot 100.000km er mee rijden.

Wie wil mij helpen in mijn zoektocht en heeft er tips?
 

turboturbo

Forumguru
Welkom @StefanKelevra waarom omschrijf je jezelf als een behoorlijke leek? Omdat je voor het eerst een auto koopt? Zo nee, dan moet je van voorgaande aankopen toch wel iets geleerd / opgestoken hebben. Bijvoorbeeld dat de banden een bepaalde profieldiepte moeten hebben, je de dikte van de remschijven op kunt (laten) meten en tot slot natuurlijk: je ogen en oren goed de kost geven en een uitgebreide proefrit maken (laat de radio gewoon uit zodat je alles goed kunt horen) waarbij je een groot parkeerveld opzoekt om een paar keer de maximale stuuruitslag te kunnen testen en te luisteren naar ongewone geluiden uit het onderstel etc)

Het klopt mijns inziens dat een lage km-stand per definitie niet het beste is (Nederlanders letten bij aankoop van een occasion voornamelijk op km stand en bouwjaar bleek laatst uit een onderzoek) Evenzo als een schuurvondst of 'van een oud omaatje geweest'. De oude opa's en omaatjes die ik ken laten de koppeling teveel slippen, weten niet hoe je een koude motor rustig warm moet rijden en rijden nooit harder dan 90 km/u. Dat zijn allemaal zaken die niet zo goed zijn voor een auto (VW heeft op een briljante manier al afgerekend met dat vooroordeel in een reclame film) De auto heeft misschien relatief veel stil gestaan - dat hoeft niet het grootste probleem te zijn, maar het is vrij aannemelijk dat er vooral korte ritten mee zijn gemaakt met een lage km stand. Voor de levensduur van een motor is het juist goed als deze met regelmaat goed belast wordt en regelmatig een tijd op bedrijfstemperatuur opereert. Dat krijg je past bij ritten langer dan 20 a 30 minuten (afhankelijk van het soort rit)
Check zaken als onderhoud: distributie riem (aantoonbaar) vervangen / of wanneer komt die er aan? etc.

Wat belangrijker is, is of de auto tot het moment van wegdoen door de vorige eigenaar goed onderhouden is. Wat mijn ervaring is, is dat daar vaak wat aan mankeert. Boekjes en rekeningen (indien aanwezig) houden meestal op tot anderhalf jaar tevoren, hooguit op een recente APK na (APK = geen onderhoud!)

Verder wat die specifieke Octavia betreft; het is een relatief veilige keus lijkt mij (economisch) De 1.6 is een BSE motor met 8 kleppen - omhelst weinig spannends qua techniek (als het tenminste geen FSI motor is EDIT: de 1.6 BSE is geen FSI motor) itt tot de TSI motoren uit dezelfde generatie Octavia:

De BSE motor stamt uit 2005 en is in feite dezelfde motor welke sinds 1998 geproduceerd werd. In feite een probleemloze motor.
De BSE motor is al een oudgediende in de VAG stal, komt voor in de Golf, Audi A3-A4, Seat enz.

De uitrusting lijkt niet heel uitgebreid, maar als je dat niet zo interesseert is het voordeel daarvan is dat er weer minder stuk kan gaan.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Dat is een 75kW/102 pk blok dus de "gewone" MPI.
Lage km stand is mooi maar bij een dergelijke zeer lage km stand is stilstand ook achteruitgang. Dus draagarmrubbers en andere rubbers hebben zeker te lijden onder bijvb uitdroging.
Aanschaf kan zeker interessant zijn. Let wel dat zeker de distributieriem ook al is de km stand zo laag inmiddels wel een keer vervangen moet zijn puur op basis van leeftijd.
Ook de airco is zo'n onderdeel en dan met name pomp/slangen die te lijden hebben onder stilstand.
Laat zeker de installatie opnieuw afvullen en testen.
Leuke auto verder waar zeker het interieur onbeschadigd zal zijn en geen gebruikssporen mag hebben.
Je kunt zeker nog een hoop plezier beleven aan een dergelijke ruime auto maar beding zeker een half jaar garantie.
Kijk ook goed naar droogte scheurtjes van de banden die eigenlijk ook beter vervangen kunnen worden als de originele er nog op zitten.
 
Bedankt voor je reactie. Het is niet de eerste auto die ik koop ik heb echter totaal geen kennis over auto techniek. Vandaar...


In de 1.6 mpi heb ik gisteren proefgereden. Noodstop ging prima, geen bijgeluiden te horen...en maximaal sturen gedaan zonder rare geluiden... enkel voor mijn gevoel een soort plopje in het koppeling pedaal...in het begin de eerste 2 cm zeg maar..

Hij staat bij een skoda dealer en wordt verkocht met een 6 maanden bovag garantie.. over de rubbers had ik al gesproken met de verkoper maar deze zei dat die alle nagekeken worden bij aflevering en zo nodig vervangen. Maar hoe controleer ik dat?

Het boekje zit erij en vorig jaar is de distributieriem vervangen. Verder heeft hij zijn beurtjes gehad en zijn de filters al 2x vervangen.

Ik weet dat die redelijk kaal is. Ik vind een elegance uitvoering ook stukken mooier maar ik ben eigenlijk door de km stand aangetrokken naar deze auto.


Ik twijfel ook met een tsi vanaf 2009 en dan zo rijk mogelijk uitgevoerd. Ze zijn er wel te vinden met gemiddeld 120.000 op de teller voor het geld wat ik wil betalen.
http://www.autotrader.nl/auto/skoda...e/73ryr/skoda-octavia-14-tsi-eccpdccruiselmv/ of deze uit 2011 https://www.athloncaroutlet.nl/occasions/skoda/octavia/68-srg-6/ bijvoorbeeld.

Echter weet ik niet wat dan de meest verstandige keuze is..
 
Laatst bewerkt:

0ri0n88

Forumguru
@StefanKelevra
heb er ook zo lang over gedaan om voor een octavia te gaan. Heb uiteindelijk een 2009 model met 1.4 tsi automaat genomen met 90000 op de teller en veel toeters en bellen deze lag iets hoger dan jou budget maar heb hem nu 2 maanden en ben nog steeds zo blij als een hond met 7 staarten.
wel belangrijk dat het betrouwbare garage is met onderhoudshistorie garantie enzovoort.
heb zelf ook niet zoveel kaas gegeten van auto's verder maar ben nu eerst bij een dealer geweest die denkt dat die goud verkoopt want alles is zgn top. Uiteindelijk bij een vakgarage superservice ervaren en heel goed gevoel aan over gehouden. Het blijft altijd koffiedik kijken.
ik zou persoonlijk wel voor de tsi gaan is toch net wat meer auto denk ik zo (zonder iemand te willen beledigen uiteraard)
succes met je zoektocht
 

turboturbo

Forumguru
Ik zou 'altijd' voor een luxe uitrusting gaan en iets potentere motor met iets hogere km stand ipv lage km stand en minder uitrusting & basis motor.

Qua kosten misschien niet de meest verstandige keus, maar ja wat rijd je het liefste; een lekker koppelrijke en zo mogelijk even zo zuinig of iets zuiniger turbo motor, of de 1.6mpi basis motor met net aan voldoende vermogen en die ook nog eens niet zuinig (1:13 gemiddeld)

Maar die afwegingen zijn heel persoonlijk. TSI motoren hebben geen smetteloze reputatie, maar ik zou de gok wel durven nemen vermits de verkoper een goede garage is en geen handelaar.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
De 1.4TSI is een mooie koppelrijke motor. Maar voor het verbruik kun je net zo goed de 1.6MPI kiezen.
Je mag blij zijn als je de 1:14 haalt met de 1.4 TSI CAXA motor weet ik uit ervaring.
De FL Ambition is nog steeds niet echt luxe uitgerust dan zul je toch echt voor een Elegance moeten gaan.
Motorische problemen op de 1.4TSI kunnen de nokkenasversteller zijn en in mindere mate de opgerekte distributieketting.
Ook kent de O2 FL helaas roest exemplarisch bij de kentekenverlichting in de kofferdeksel.
 

Rutger0706

Senior Member
@StefanKelevra ik rij zelf een 1.4 TSI caxa uit 2009 met net een ton achter de kiezen. Heerlijke auto. Rap genoeg en dan is hij ook nog goed te chippen in tegenstelling tot de atmosferische 1.6.

Het gemiddelde verbruik ligt zoals @ertromp zegt zo rond de 1 op 14. Dat is bij een normale rijstijl. Als je goed je best doet is hier meer winst te behalen door milieubewust te rijden, maar dat is op lange termijn ook niet lekker voor je blok ivm vervuiling.

De 1.6 is opzich best te vergelijken, maar heeft gewoon een ander karakter. Het is geen turboblok, maar doet prima zijn werk. Let wel op... Als dit blok olie gaat verbruiken kan het foute boel zijn. De altijd keurig onderhouden 1.6 BSE uit 2007 van mijn vader met 80% snelwegkilometers liep bij 115.000 km in elkaar nadat de zuigerveren afbraken. Tot ongeveer een half jaar daarvoor was het verbruik toegenomen. Oorzaak: zuigerveren van pisbakkenstaal. Er hangt nu een compleet nieuwe perfect functionerende 1.6 BSE in.

Elke auto heeft z'n gebrek. Koop je de elegance dan ben je waarschijnlijk snel klaar.. Koop je een ambiente dan staan er wellicht nog een aantal accesoires op je verlanglijstje. Denk dus ook vooral aan je portemonnee ;)
 
Een octavia 1.4 tsi ambition bns gekocht uit 2011. Ex lease van athlon occasion af. Alle geschiedenis kunnen bekijken en tijdens de proefrit zag ik dat er nog twee dezelfde zakenkaartjes in de auto lagen. Mee gebeld en het was de baas van de vorige eigenaar. Vertelde mij dat de vorige eigenaar 60 jaar was en erg netjes met de auto was geweest. Als enige klacht had de beste mak dat de car kit volgens hem niet fijn was.

Km stand nu 121.000 en bij 119000 heeft hij nog een grote beurt gehad waarbij er voor bijna 700 euro aan gesleuteld is.

Even wachten want heb 4 weken de tijd om zelf mijn huidige auto te verkopen. Als dat gebeurd is halen we de o2 op.
 

0ri0n88

Forumguru
Gefeliciteerd met de aanschaf! Goede keus de 1.4 tsi.
is het ook met dsg?
veel veilige kilometers toegewenst.
 
Bovenaan Onderaan