Hulp bij inbouw deur lichten

Octi

Lid
Hallo medeforummers,

aangezien ik reflectoren in mijn superbII heb zitten zou ik graag deurlichten willen inbouwen. Ik heb de lichten echter durf ik het zelf niet aan ze in te bouwen. Meestal heb ik het geluk dat dit nooit zonder beschadigingen gaat. Ik ben echter wel zuinig op mijn bolide dus is mijn vraag is er iemand in de provincie Groningen/Drenthe is die dit reeds een keer heeft gedaan of hier handig in is en mij hierbij wil helpen?

Gr.Bert

kansberg

Forumguru
@Octi : Het verwijderen c.q. plaatsen van de lampen is kinderspel. Maar ik denk dat je doelt op het aanleggen en aansluiten van de bedrading. Dat is echt een andere tak van sport en een tijdrovend karweitje. Ik weet ook niet zo of de bekabeling 'plug & play' verkrijgbaar is, en of het dan ook ingeleerd moet worden. Het mooiste is als de bekabeling er al ligt, maar dat betwijfel ik. Ik dacht dat alle Superb's II standaard portierverlichting hadden, maar dat blijkt dus niet zo.

Cordoba

Forumguru
Voor de duidelijkheid: @Octi ik neem aan dat je vraag gaat over de achterportieren? (bij mijn weten hebben alle Skoda's uit deze eeuw in de voorportieren deurverlichting ingebouwd)

Octi

Lid
Bedank @Cordoba en @kansberg voor jullie reactie's. Het gaat om inderdaad om de voorportieren hij is overigens van 2014. Er zit inderdaad nog geen bekabeling en dit is het probleem. Het is een active bns wellicht dat dit de reden is dat er geen bekabeling ligt?

Cordoba

Forumguru
:lezen::sterretjes: De voorportieren van een Octavia uit 2014 zonder portierverlichting. Misschien dat het te maken heeft met de instapverlichting die tegenwoordig in de buitenspiegels zit, anders kan ik niet verklaren dat zelfs de meest eenvoudige Fabia uit 2000 wel lampjes heeft, en een vrij jonge Octavia alleen reflectoren.

Mogelijk dat je dus een parallelcircuit(schakeldraad en massadraad) kan leggen vanaf de buitenspiegel: dan hoef je alleen in de deur te wroeten, en hoef je niet naar doorvoeren te kijken.

kansberg

Forumguru
@Octi : Jammer dat men bij Skoda daar op bezuinigd heeft. Dan is het een beste klus om te doen en denk dat het best in de papieren zal lopen om dit door de dealer te laten uitvoeren. Je zou eens kunnen informeren wat de kosten zijn, misschien bestaan er 'kits' om het achteraf te monteren......

Spierings

Forumguru
Om het goed aan te sluiten zal je ergens een stroomloopschema aan moeten komen. Dan kun je achterhalen waar deze standaard aangesloten is, vaak gaan dit soort dingen via het portier regelaparaat en wordt er ook een storing herkend als er iets mee is. Ik kan me dan ook voorstellen dat deze gecodeerd moet worden...

Octi

Lid
Bedankt voor jullie reactie, @Cordoba het was een octavia maar heb inmiddels een superb sinds een paar weken dus snap ik de bezuiniging ook niet.Ik denk dat het makkelijker is ze hier te koop aan te bieden als ik het zo lees

Octi

Lid
ps even off topic hoe zet je de gegevens onder je profiel???Dan kan ik even aangeven watvooreen wagen etc

turboturbo

Forumguru
zelfs de meest eenvoudige Fabia uit 2000 wel lampjes heeft, en een vrij jonge Octavia alleen reflectoren.
Ben je er zeker van dat het bij de Fabia toentertijd niet ook al lag aan de uitvoering?

Zou kunnen hoor, dat lampjes standaard was. De Fabia I was volgens mij standaard al goed uitgerust met bijv. cruisecontrol (een van de meest fijne opties om standaard mee te geven m.i.)

Ik heb vaak meer het idee dat dit soort keuzes niet als gevolg van een besparing gemaakt worden (voor de fabrikant aldus) maar juist om de auto moedwillig met karige uitrusting te positioneren zodat de klant toch maar liever wat opties zal kiezen. Kan ernaast zitten, hoor, maar dit denk ik wel eens.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
ps even off topic hoe zet je de gegevens onder je profiel???Dan kan ik even aangeven watvooreen wagen etc

Als je ingelogd bent, ga je naar rechts bovenaan de pagina, en daar staat je forumnaam "Octi" in witte letters in de groene balk. Daar je forumnaam aanklikken en "Mijn profiel" kiezen. Als je op je profielpagina bent, het tabje "info" kiezen, daar staat je "handtekening" en daar kun je 'm dus ook aanpassen.

Edit: het lijkt erop dat je 'm daar wel kunt zien, maar niet aanpassen.:mad:

EdK

Forumguru
bij mijn weten hebben alle Skoda's uit deze eeuw in de voorportieren deurverlichting ingebouwd
mwahhhhh dacht t niet hoor, mijne Fabia 1 statione had het niet, mijn RR had het ook niet en mijn Yeti heeft het wel...
Ohja en allen in de Ambition uitvoering !!

Bovenaan Onderaan