Hulp bij instellen Canton Soundsysteem Ocatavia III

JeromG89

Nieuw lid
Hallo Allemaal,

Ik heb een Ocatavia III met het Canton Surround Systeem. Fantastisch en heb inmiddels ook de VIM (video in motion) beveiliging eruit laten halen zodat tijdens het rijden de video gewoon blijft afspelen.

Nu ben ik alleen absoluut geen talent in het afstellen van de muziek. Dan weer veel Bass of niet schel. Krijg het nooit goed.

Kan iemand mij helpen en eventueel zijn perfecte instellingen posten? Ik luister nagenoeg altijd muziek via de HDD en meestal top 40 of House muziek.

Hopelijk heeft iemand de perfecte instellingen ;)

Alvast bedankt!

W124

Senior Member
Tenminste 320kbps mp3 afspelen of flac bestanden.

Heb de equalizer altijd in een v-vorm staan. Surround inderdaad niet teveel. Geeft een schel geluid. Subwoofer naar eigen smaak instellen.

holthof

Nieuw lid
Idd zelf uitvogelen. Heb gemerkt dat verschillende bestanden afspelen eigenlijk ook verschillende instellingen vereist ivm bas geluiden.

EHS

Actief lid
Zelf heb ik hem ook in de superb. Vind het best goed klinken nu, maar in het begin vrij schel (vooral bij wat harder zetten).
Hoge tonen heb ik in de min, mid iets in de plus, laag nog meer in de plus. Sub en Sur op 6 ofzo.
En heb met fad het geluid iets naar achteren (klinkt het nog wat voller).

micky

Forumguru
Wat mij dankzij dit draadje opgevallen is dat idd het surround naar beneden zetten het geluid enorm verbeterd, ban na 1 dag erg tevreden tov het afgelopen jaar...

Altos

Banned
Ik vind absoluut dat iedereen zelf mag weten wat hij of zij mooi vind.
Om het advies te geben de achterspeakers uit te zetten klinkt me dan wel wat raar in de oren. Na 20 jaar met autoradio en speakers gespeelt te hebben heb ik daar echt nog nooit last van gehad. In mijn tijdelijke citigo zitten alleen de voorspeakers en ik mis toch echt wel wat muziekbeleving in de auto.
Ieder zijn ding maar het advies van @G.P. sla ik bij deze graag in de wind. :jaja:

Troebels

Actief lid
Idd zelf uitvogelen. Heb gemerkt dat verschillende bestanden afspelen eigenlijk ook verschillende instellingen vereist ivm bas geluiden.

Ik ga er toch vanuit dat als je dit een x goed instelt, dat dit dan voor alle media-types (USB,Radio,DVD,Blauwetand) hetzelfde staat?

Helaas is weer maar één equalizer instelling en ik zou graag een aparte instelling zien voor FM, DAB, Media etc.

Bij mij klinkt FM veel beter (voller) dan DAB. Ik vind DAB erg gecomprimeerd klinken. Het beste klinkt goede FLAC media files, ook al klinken die, net als de rest, te schel en dat is niet voldoende naar beneden te draaien.

Ik heb canton surround uit staan, bass op 0, midden tonen ca+6, hoge tonen ca -6. Geluid ingesteld op "voorin"
Subwoofer op 80%, maar eigenlijk mag die van mij de kliko in omdat deze niet of nauwelijks aanwezig is. Ook sluit het frequentie bereik niet aan bij de bass tonen voor in de auto.

Hey is wel het beste geluid wat ik ooit in een auto gehad heb maar als ik echt goed geluid wil zet ik thuis mijn Cyrus versterkt met KEF speakers aan.

Oknot

Forumguru
Hey is wel het beste geluid wat ik ooit in een auto gehad heb maar als ik echt goed geluid wil zet ik thuis mijn Cyrus versterkt met KEF speakers aan.

Dat is dan ook wel echt appels met peren vergelijken. De akoestische ruimte bepaald voor een heel groot deel de geluidsbeleving en een auto is een van de meest ongeschikte akoestische ruimtes die je kan verzinnen.
Er is dan ook niet heel veel voor nodig om in een huiskamer de geluidsbelevening van die in een auto te overtreffen. Verder sluit ik me aan bij @Altos voor wat betreft het niet uitzetten van je achterspeakers, dit is een rare aktie (persoonlijke wansmaak daargelaten ;)). Juist die achterspeakers zorgen voor meer geluidsdruk wat bij 90% van de luisteraars een meer enerverende beleving als gevolg heeft. De kunst zit hem in de juiste verdeling tussen voor en achter en al zijn er theoretische en meetbare idealen te creeren blijft dit vooral ook een persoonlijk iets, maar geheel uitzetten zou ik niet willen adviseren.

Laatst bewerkt:

Eemspoort

Forumguru
Ik vind absoluut dat iedereen zelf mag weten wat hij of zij mooi vind.
Om het advies te geben de achterspeakers uit te zetten klinkt me dan wel wat raar in de oren. Na 20 jaar met autoradio en speakers gespeelt te hebben heb ik daar echt nog nooit last van gehad. In mijn tijdelijke citigo zitten alleen de voorspeakers en ik mis toch echt wel wat muziekbeleving in de auto.
Ieder zijn ding maar het advies van @G.P. sla ik bij deze graag in de wind. :jaja:

Daar wil ik dan wel weer even op (tegen) in gaan. Bedenk daarbij wel, dat ook ik van mening ben dat ieder het voor zich moet weten, en dit dus slechts mijn mening is, gestoeld op eigen ervaring en dat van mede car-hifi liefhebbers.

Als je naar een concert gaat sta je toch ook niet met je rug naar het podium? En met een goede compo voor aangevuld met een goede sub, heb je achter geen luidsprekers nodig. Dit geeft (zoals G.P. al aan geeft) alleen maar een rommelig geluid.

Echter, de meeste standaard systemen zijn aardig op elkaar afgestemd. Ik heb ook rondom originele luidsprekers in mijn Superb op de originele Columbus navigatie. Na wat spelen met de instellingen, waarbij de luidsprekers achter uit zetten 1 van de eerste dingen was die ik geprobeerd heb, ben ik tot de conclusie gekomen dat het geluid toch het best tot zijn recht komt als alles mee speelt. Niet zozeer vanwege het mid en hoog, maar vooral vanwege het laag. Ik heb geen sub, en dan zijn die 2 16cm kicks in de achterdeuren toch wel een welkome aanvulling.

Nu ben ik van plan om op termijn mijn eigen installatie in te bouwen, waar wel een sub bij zit, en dan word het verhaal weer heel anders. En ofschoon ik wel een bijpassende compo in de achterdeuren bouw, zullen die naar alle waarschijnlijkheid amper of niet mee gaan spelen.
Immers, met een goede 3 weg compo, een fijne sub, een fatsoenlijke audio-processor en een hoop geduld kun je een prima podium neer zetten. De vraag is alleen of je de tijd en het geld wilt investeren om dat te doen.

Als je niets wil veranderen, dan is het toch het beste om net zo lang met de instellingen te spelen tot je het beste voor jouw oren hebt gevonden. En dat kun je het beste doen met een goede kwaliteit muziekstuk, waar alle klanken en instrumenten goed gedefinieerd zijn. Dat de minder goede muziekstukken daarna extra opvallen in hun slechtere kwaliteit moet je dan voor lief nemen, of op zoek gaan naar kwalitatief betere tracks.

Gr. Ed (die ook al geruime tijd met car-hifi klooit) :D

Altos

Banned
Ik ben het gedeeltelijk met je eens @Eemspoort.
Wel is het zo dat op een beetje podium minstens 12 speakers mee doen, daarbij opgeteld nog de gemiddeld 6 podium monitors welke ook het zaalgeluid "aantast".
Voor de beste hifi opstelling blijven 2 zuivere speakers recht voor je de "beste" opstelling (thuis) maar in de auto is de plaatsing van de speakers al niet ideaal welke gecompenseerd kunnen worden met DSP's en meerdere speakers icm goede software welke deze aansturen.
Maar wat je zegt, aanvulling is prettig, nodig niet mits goed afgesteld. :thumbsup:

Eemspoort

Forumguru
Tja, ik wou het redelijk simpel houden en dus niet dieper op de materie in gaan.
De car-hifi liefhebbers/enthousiastelingen weten wel dat de akoestiek in een auto zwaar ruk is.
En dat het de nodige moeite (lees: kosten, materiaal en tijd) met zich mee brengt om een acceptabel geluid te krijgen.
Maar daar komt zo veel meer bij kijken dan een beetje met de instellingen van de radio prutsen, dat dat hier eigenlijk geen plaats heeft. ;)

Waarbij ik toch wel moet zeggen, dat ik in mijn '94 Ford Mondeo geen onaardig geluidje had met "slechts" een Xetec 2-weg compo en een Xetec 12"subje gevoed door een 4 kanaals Rockford Fosgate Power versterker. De deuren waren slechts minimaal ontdreunt met lood-bitumen. Wel had ik toen een Pioneer DEH-P8600MP met (voor die tijd) de nodige instellings mogelijkheden. Van een podium was nauwelijks sprake, maar je kon de instrumenten toch al aardig plaatsen en het klonk toch wel erg fijn. Ik miste de rear-fill niet.

En zo ik het er over heb begint het steeds meer te kriebelen om al mijn zooi in de Superb te knallen.... :D

Oknot

Forumguru
@Eemspoort , hahaha ik ben na het lezen van dit draadje gisteren ook alweer lekker bezig met het zoeken naar leuke composets en subs. Beetje off topic maar ik kwam net nog wel een interessant dempingsmateriaal tegen waar ik mischien mee ga experimenteren. Nog even uitzoeken of ik het goedje ook dichterbij dan vanuit de USA kan vinden, maar het lijkt wel flinke potentie te hebben. Linkje,

http://www.ebay.com/itm/1-Gallon-Sp...ash=item2a31073de9:g:TYMAAMXQs6FRSsyK&vxp=mtr

Eemspoort

Forumguru
Het forum is helaas wel een beetje "dood". Maar er staat genoeg informatie op en er komen geregeld nog leden kijken. Dus niet verbaasd zijn als je veel oude topics en posts ziet. ;)

Badsloefke

Forumguru
Das al interessante info hier om te weten voor as ik mijn RS heb met Canton Soundsystem :-) Surround best niet teveel aanzetten dus :-) Ben qua muziek ook nogal veeleisend, hier thuis heb ik Grote Magnat speakers gecombineerd met B&W voor surround en center... In mijn Opel had ik ook het infinity soundsystem als optie maar vond ik niet echt super klinken...

Borrie1973

Actief lid
Naast het mooie geluid moet ik regelmatig het gerammel van het interieur wegdenken, dat meetrilt met het geluid. Vooral de speaker bovenop het dashboard en de deuren.
Zijn er meer mensen die dat ervaren of hebben we daar een instelling voor die dat voorkomt.

Eemspoort

Forumguru
Als je het alleen met instellingen wil wegwerken: Minder bass. Maar daar word het geluid niet fraaier van.
Beter is het (zoals eigenlijk altijd met rammeltjes) de rammeltjes zelf aan te pakken.

Bovenaan Onderaan