Ik vind absoluut dat iedereen zelf mag weten wat hij of zij mooi vind.
Om het advies te geben de achterspeakers uit te zetten klinkt me dan wel wat raar in de oren. Na 20 jaar met autoradio en speakers gespeelt te hebben heb ik daar echt nog nooit last van gehad. In mijn tijdelijke citigo zitten alleen de voorspeakers en ik mis toch echt wel wat muziekbeleving in de auto.
Ieder zijn ding maar het advies van
@G.P. sla ik bij deze graag in de wind.
Daar wil ik dan wel weer even op (tegen) in gaan. Bedenk daarbij wel, dat ook ik van mening ben dat ieder het voor zich moet weten, en dit dus slechts mijn mening is, gestoeld op eigen ervaring en dat van mede car-hifi liefhebbers.
Als je naar een concert gaat sta je toch ook niet met je rug naar het podium? En met een goede compo voor aangevuld met een goede sub, heb je achter geen luidsprekers nodig. Dit geeft (zoals G.P. al aan geeft) alleen maar een rommelig geluid.
Echter, de meeste standaard systemen zijn aardig op elkaar afgestemd. Ik heb ook rondom originele luidsprekers in mijn Superb op de originele Columbus navigatie. Na wat spelen met de instellingen, waarbij de luidsprekers achter uit zetten 1 van de eerste dingen was die ik geprobeerd heb, ben ik tot de conclusie gekomen dat het geluid toch het best tot zijn recht komt als alles mee speelt. Niet zozeer vanwege het mid en hoog, maar vooral vanwege het laag. Ik heb geen sub, en dan zijn die 2 16cm kicks in de achterdeuren toch wel een welkome aanvulling.
Nu ben ik van plan om op termijn mijn eigen installatie in te bouwen, waar wel een sub bij zit, en dan word het verhaal weer heel anders. En ofschoon ik wel een bijpassende compo in de achterdeuren bouw, zullen die naar alle waarschijnlijkheid amper of niet mee gaan spelen.
Immers, met een goede 3 weg compo, een fijne sub, een fatsoenlijke audio-processor en een hoop geduld kun je een prima podium neer zetten. De vraag is alleen of je de tijd en het geld wilt investeren om dat te doen.
Als je niets wil veranderen, dan is het toch het beste om net zo lang met de instellingen te spelen tot je het beste voor jouw oren hebt gevonden. En dat kun je het beste doen met een goede kwaliteit muziekstuk, waar alle klanken en instrumenten goed gedefinieerd zijn. Dat de minder goede muziekstukken daarna extra opvallen in hun slechtere kwaliteit moet je dan voor lief nemen, of op zoek gaan naar kwalitatief betere tracks.
Gr. Ed (die ook al geruime tijd met car-hifi klooit)
![biggrin2.gif :D :D](/forum/styles/skodaforum/xenforo/smilies/biggrin2.gif)