Hulp gevraagd: Subwoofer montage met Soundsystem

Bert001

Nieuw lid
Hey,

Binnen 2 weken wordt men O2 geleverd (hup hup /forum/images/graemlins/cool.gif) en ik zit met een vraagje/forum/images/graemlins/confused.gif. Ik heb de stream radio met 12 LS soundsystem met equaliser erbij genomen. (Ik heb op het forum gelezen dat er een versterker onder de zetel zou zitten. klopt dit?)

Ten 2e: ik heb hier nog een versterker en subwoofer liggen, die aangesloten moet worden. Nu is mijn vraag:Is er ergens een RCA uitgang om de versterker op aan te sluiten of moet ik de "hi-out" nemen en die converteren naar RCA?

Wie kan me helpen?

Dank u

MusicMacMike

Nieuw lid
Wat stream betreft weet ik het niet en ook niet waar de versterker zich bevindt. Maar wat ik wel weet is dat als je de "hi-out" neemt dit waarschijnlijk de hoog uitgang is, dus voor de tweeters. Dan blijft er voor je subwoofer weinig over. Het beste is een aftap (link) te maken vanaf de ingang van deze extra versterker. Als dit tenminste een tweeweg versterker is die zowel de bass speakers als de hoge tonen speakers aanstuurt. Het kan evengoed ook zijn dat deze amp alleen de laag speakers aanstuurt, maar dan moet je oppassen dat niet het hele frequency gebied naar je subwoofer amp gaat.

Meestal stuur je frequenties tot ca. 100 Hz naar een subwoofer. Liever lager overigens, maar dat ligt aan de kantelfrequentie van de woofers (bass speakers) die al in het Soundsystem zitten. Het mooiste is de huidige woofers af te filteren bij ca. 80 Hz met een highpassfilter (laagaffilter) en de sub te laten beginnen bij ca. 20 Hz en affilteren (lowpassfilter) bij 80 Hz.
Dan hebben de woofers van het Soundsystem meer energie voor de rest boven de 80 Hz.

Anyway. Iemand die kan vertellen wat er voor 'n amps gebruikt worden in een Soundsystem? Ben eigenlijk zelf ook wel benieuwd.

Groet en zon,
MusicMacMike.

Bert001

Nieuw lid
Re: Hulp gevraagd: Subwoofer montage met Soundsyst

Thanks MusicMacMike,

hi-out is de speaker uitgang op de radio (full range). die kan je met behulp van een omvormer (bvb LT3 van Caliber) naar een versterkersignaal omvormen met RCA aansluiting.

Ideaal zou zijn: Radio met RCA pre-out, of versterker met een RCA uitgang (ongefiltert). Heb ook al gelezen dat standaard HU wel uitgerust worden met pre-outs, maar dan heb je een speciaal merkgebonden kabeltje nodig.

Wat moet er in de wagen komen: Phoenix Gold ZX600Ti en 1 Audiobahn 12" AW1206T /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

Exciter

Administrator

Laat Guido er naar kijken, die vertelt je gelijk, wat je het beste kan doen. Voor kijken vraagt ie niets, hoor...

Bert001

Nieuw lid

zal nog effe moeten wachten, auto pas binnen 2 weken geleverd. En om dan even naar NL te rijden is misschien wat ver :d, ik kom uit België.

Ik zal de wagen wel ondersteboven uitzoeken om een oplossing te vinden, hihi

De versterker is inderdaad onder de berijdersstoel geplaatst. Eerlijk gezegd snap ik niet waarom je een Sub wilt plaatsen. Als er iets goed is van het Sound System is het wel het laag. Juist de hoge en middentonen vallen tegen.

ieder zijn smaak toch

ik zou trouwens de euroconnector voor de speaker onderbreken door een tussenstuk waarop je een hi=in omvormer soldeert
hier hebben de normale speakers geen .last. van en zo heb je je gevraagd signaal voor je su versterker dit mag immers een mono signaal zijn en heeft niet veel stoorm lees voltage nodig de meeste radios met een subuitgang hebben ok een laag uitgangs voltage alleen bv de alpine staan er om bekent een hoog uitgangs voltage te hebben.

maar als je meent dit te kunnen merken zou ik zeggen smijt die af fabriek radio er uit en doe het goed

en anders ......

Bert001

Nieuw lid

@Kazuka : Ik hou van bass en dan bedoel ik echt bass, nl onder de 50Hz en dat haal je niet uit een standaard systeem, ook al is het een sound system. En ik heb niet het geluk gehad om het soundsystem te horen voor aankoop (=> leasing wagen, en geen wagens op stock met SS)

@ superrrrrrb: Thanks voor de steun :eek:)
Ik heb vandaag vernomen dat er geen euroconnector gebruikt wordt?? maar 1 volledig blok, nl de "CANBUS". Denk dat ik is ga horen naar een canbus tussenstuk, met een hi-out omvormer naar RCA, en die ook het signaal gewoon laat door gaan naar de speakers.

Mijn PG Versterker kan tussen de 0.6V tot 6V signaal ontvangen (en dan heb ik mijn "gain" knopje nog hé). En idd veel hoor je hier niet van, voordeel als je hoge lijnuitgang hebt van bvb 4.5V (mijn prive wagen, kenwood) dan heb je minder kans op parasieten (storing) op de signaalkabel. Maar denk niet dat dat bij Sub een probleem vormt.

En ja, beter een aftermarket radio er in gestoken, maar tis een leasing ...

Bert001

Nieuw lid

Wie-oh-wie, kan mij vertellen hoe ik de voedingskabel tot in het motorcompartiment kan krijgen van men O2?? (rode 15mm2 +kabel die aan de batterij moet komen). Ik heb de voedingskabel links gelegd en de signaalkabel rechts.

Ik had ergens iets gelezen dat je de batterij moet uitbouwen, maar ik vind het draadje niet meer terug /forum/images/graemlins/crazy.gif

Bovenaan Onderaan