Hulpveren gemonteerd, achterwielen scheef

MarijntjeTDI

Actief lid
Goedemorgen medeforummers,

Vorige maand heb ik bij de skodadealer hulpveren achter laten monteren onder mijn 2005 combi. Nu viel mij op dat de achterwielen aan de achterkant vanonder iets naar buiten staan. Bij mijn schoonvader zijn hatchback (ook met hulpveren)is dit hetzelfde terwijl de voorwielen bij beide auto's wel 'in het lood' staan nu is mijn vraag; klopt dit wel? zijn er toevallig nog medeforummers die dit ook hebben of klopt dit gewoon niet?

Hoor het graag eerst van jullie voor ik contact opneem met de dealer.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!
 
Volgens mij hoort dit bij de O2, het is mij ook al opgevallen. Zeker bij O2's die zwaar beladen zijn, de achterwielen staan dan flink naar buiten.
Niet echt iets om je druk over te maken denk ik.
 

Captain Hook

Forumguru
Ja, dat is normaal.
Bij vrijwel alle auto's van dit platform zie je achterwielen zo staan. Golf, Seat, Audi, Skoda. Heeft niks te maken met al dan niet gemonteerde hulpveren.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Thanx mensen voor de snelle reactie's! was me eerder niet opgevallen. Lijkt me trouwens niet bevorderlijk voor de bandenslijtage....
 

hemi24

Forumguru
Is erg nuttig als je veilig door de bocht wilt...

Volgens mij was het de Chevrolet Corvair in de begin jaren '60 die de wielen naar binnen had staan en daardoor zijn er aardig wat over de kop gegaan. (was een nare bijwerking van de toepassing van pendelassen).
 
E

Ex-lid 2926

Mijn zoon heeft als "hobbyauto" een zelfgerestaureerde Trabant 601. Daarvan staan de achterwielen extreem ver naar binnen, vooral nadat de oude bladveer van de achteras vervangen was door een nieuw exemplaar. Alleen met flinke belading gaan de achterwielen richting loodrecht. De oudere VW kevers en NSU Prinz hadden de achterwielen ook zo scheef onder de auto staan. De pendelas constructie werd in die tijd veel gebruikt.
 

French

Lid
@MarijntjeTDI: ik heb met mijn O2 nu zo'n 90.000 km gereden met de hulpveren eronder en ik heb eigenlijk niets gemerkt van afwijkende bandenslijtage.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
das mooi, french. Heb ze opgemeten met een waterpas en wijken nogal wat af met voorwielen maar als het niet uitmaakt vind ik het best....
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Hmmm,

bij de skoda garage gingen ze kijken of ze de achterwielen kunnen stellen. Heb zelf gekeken of je hier uberhaubt iets aan kan stellen maar kon dit zogauw niet ontdekken. De afwijking op de velg was i.i.g 6,6 mm dus over het gehele wiel genomen meer. Enfin wordt vervolgd maar als ik het zo lees zal het wel zo horen.....
 

MarijntjeTDI

Actief lid
18 oktober gaat de auto binnen om te kijken, de verkoper had dezelfde auto als ik en bij hem staan de wielen wel recht. Via de telefoon zieden ze dat het kon liggen aan MIJN veren dat die te oud waren ofzo.... volgens mij gaat dit zo'n afschuif verhaaltje worden....

Begrijp ook uberhaupt niet hoe wielen door ophoging aan de onderkant naar buiten kunnen gaan staan.

Als iemand ideeen heeft hoor ik het graag!

EDIT: gelezen op het forum dat je de achterwielen idd kan uitlijnen, weet iemand hoe?
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Bijgevoegd de afbeelding, als ik het goed heb zou ik bout 10 moeten verdraaien om het camber te verstellen.

Is er toevallig iemand die kan kijken hoe deze bouten bij hem staan?

Is makkelijk te zien, aan de achterkant onder de auto uiterste draagarm bout die het dichtst bij het midden zit.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    26 KB · Weergaven: 50

hemi24

Forumguru
Als je banden niet zo duur zijn en je geen problemen hebt met scheef afsluitende banden, kun je er natuurlijk een beetje aan gaan zitten draaien.

Wil je alles een beetje onder controle houden: auto uit laten lijnen bij de bedrijf die het apparatuur hiervoor hebben, zoals een schadehersteller, bandenboer of dealer..!
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Ik denk dat de excentrische bouten niet goed teruggeplaatst zijn. En aangezien de stealer de hulpveren eronder heeft gezet mogen zij ze uitlijnen.
 

jos_br

Actief lid
Wanneer je hulpveren monteerd komt de achterkant omhoog en moet de uitlijning altijd gecontroleerd worden. Ik heb gisteren een setje hulpveren geplaatst zonder bouten los te maken, gewoon met een veerspanner de veer daarmee verwijderen, hulpveer ertussen draaien en terug plaatsen. Heb daarna de uitlijning wel weer gecontroleerd.

Jos.
 

yal

Lid
Wanneer je hulpveren monteerd komt de achterkant omhoog en moet de uitlijning altijd gecontroleerd worden. Ik heb gisteren een setje hulpveren geplaatst zonder bouten los te maken, gewoon met een veerspanner de veer daarmee verwijderen, hulpveer ertussen draaien en terug plaatsen. Heb daarna de uitlijning wel weer gecontroleerd.

Jos.


He Jos,

dat was die zwarte octavia zeker......volgens MAD was de montage tijd 30min , jij bent alleen langer bezig met koffie drinken :koffie: Veren zaten er zo onder. Moet volgende keer ook binnen die tijd:uitlachen:

Auto deint veel minder bij het nemen van drempels, ook met 8 16inch velgen met 205//55 16 banden en 4 stalen 16inch velgen in de auto.
Totaal 12 stuks!

Auto rijd ook rustiger rechtdoor, achterkant is 1.5 a 2 cm hoger geworden.
De achterkant leek voorheen iets te hangen.

Wielen stonden voor en na plaatsen hulpveren recht , dus zoals ik al zei op de www.tdiclub.nl klopt er iets bij jou niet.
Mijn dealer kan niet uitlijnen (laat het elders verrichten) , daarom heb ik het bij Jos laten doen. (auto is nu 6 maanden oud was met eerste keer uitlijnen bijna nieuw).
Jos gaat daarna rijden , en indien iets hem niet bevalt gaan ze net zolang door tot het wel goed is.
De achteras is heel gevoelig voor een minimale afwijking is gebleken.

Mooi werk ,

grtn yal
 

MarijntjeTDI

Actief lid
bedankt Yal,

had het idd op tdiclub al gezien...

Ga maandag terug en dan fixen ze het maar, als ik het zo lees hoort uitlijning er gewoon bij.

Gr,

Marijn
 
Bovenaan Onderaan