Hulpveren nodig op Octavia Combi Greenline?

Jstruijk

Senior Member
Zeer binnenkort gaan wij een nieuwe Octavia Combi Greenline bestellen. De dealer waar de leasemaatschappij standaard de offertes van ontvangt adviseert om op deze auto hulpveren te plaatsen op het moment dat er ook een trekhaak op geplaatst wordt.
Nou gaan wij zeker geen caravan rijden, nu niet en ook niet in de nabije toekomst maar die trekhaak willen wij gaan gebruiken om af en toe een fietsendrager mee te kunnen nemen. Een klein aanhangertje(max trekgewicht 1000KG) zal wellicht ook wel een keer getrokken gaan worden, maar dat zal op 1 hand te tellen zijn per jaar.
Nou vraag ik mij dus af of het dan echt noodzakelijk is om die hulpveren te laten plaatsen enkel voor de paar keer per jaar dat die fietsendrager mee gaat plus wat bagage. Ik heb begrepen dat de greenline al op een sportonderstel staat en over het algemeen zijn sportonderstellen al "iets" stugger geveerd dan een standaard onderstel. Nou weet ik natuurlijk niet wat Skoda precies met zijn sportonderstel bedoelt, maar ik vraag mij af of dit echt sportief(en in mijn ogen vaak beter) is of dat het enkel voor de greenline geproduceerd is om een betere CW waarde te realiseren maar weinig toevoegt aan het rijgedrag.
 
Mijn LM zei hetzelfde. Na overleg met de dealer geen hulpverlener besteld, aangezien ik ook geen caravan ga trekken. Vorige week een week op vakantie geweest. Fietsendrager en volle bepakking mee en geeeeeen probleem. :thumbsup: Ik zou voor dat geld een mooie andere optie of accessoire nemen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 116

Jstruijk

Senior Member
Thanks, mijn gevoel zei eigenlijk hetzelfde. Ik zie dat je auto wel lekker doorzakt zo ;)
Volgens mij heb jij geen sportonderstel omdat je een Elegance Businessline hebt of wel? Ik vraag me af of daar nog veel verschil in gaat zitten.

Wel mooie auto die je hebt! Jammer dat wij geen andere velgen mogen leggen van de LM, dat maakt een auto pas echt af vind ik. Nou kan ik dat natuurlijk wel negeren, maar dan kan ik alles zelf betalen en als de LM er achter komt kan ik nog naheffing krijgen ook. Ach ja...
 

jellemeer79

Actief lid
@Antera een prachtige vraag voor onze expert ben erg benieuwd naar je antwoord aangezien ik ook een Combi Greenline in bestelling heb met vaste trekhaak. De trekhaak voornamelijk voor fietsendrager, aanhanger etc.

Mijn huidige Fabia Greenline zakt ook vrij snel indien vol geladen en hopt dan aardig op en neer bij drempels.
 
De dealer gaf aan dat de O3 redelijk stevig geveerd is ivm de gigantische bagageruimte en het gewicht dat een volle bagageruimte met zich mee brengt. Hij gaf aan dat zodra je een caravan gaat trekken wel beter hulpveren kan nemen. Ik heb idd een EBL dus geen sportonderstel. Wellicht kun je je dealer om advies vragen.
Ik ben idd erg blij met mijn auto en de velgen. Vooral de Platin Grey is erg mooi en uniek... ;)
 

Tom RS

Forumguru
Ik heb wel het sportonderstel op mijn RS (op enkele details na hetzelfde als onder een Greenline zit) en ik kan je zeggen dat het absoluut niet te stug is, in die mate zelfs dat mijn vrouw, die er dagelijks mee rijdt, gevraagd heeft om hem te verlagen met Eibachs in de hoop hem wat stugger te krijgen. Wij komen van een Leon Fr en onze hobbyauto is een erg verlaagde Peugeot 205, dus onze ervaring van stug is mogelijk wat anders dan bij iemand die dit niet gewoon is, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het Skoda sportonderstel door iemand als oncomfortabel of te stug zal ervaren worden.
 

derf

Senior Member
ik heb de 03 combi bl en heb er wel hulpveren onder zitten . De ervaring met de 02 combi was dat als ik bijv een paar kratten bier erin had de trekhaak al op de drempels klapte. Met hulpveren nooit meer last van gehad. met de caravan erachter ook nu niet met de 03. De achterkant zakt nauwelijks in. Of je hulpveren nodig hebt alleen voor fietsen te vervoeren weet ik niet. Er komt dan ook wel de nodige kogeldruk (fietsenrek + 2 fietsen is ook zo'n 70 kg) Het kan in ieder geval geen kwaad om het wel te doen
 

Jstruijk

Senior Member
Lijkt mij niet eerlijk gezegd. Er komt een extra veer binnen de originele veer die extra tegendruk geeft. Ik lees ook op diverse plaatsen dat het zn 1 a 2 cm scheelt. Aangezien ik de wagen voor en achter liefst mooi gelijk heb ben ik daar niet happy mee.
 

Falcon

Donateur
Als ik de foto zie van Jstruijk.. dan is dus op een non-greenline in iedergeval wel aan te raden om hulpveren te nemen. Ook voor fietsendrager.

Voor de greenline combi en hatchback, met het sportonderstel, hebben we iemand nodig met praktijkervaring. Is er al een greenline-rijder met trekhaak aanwezig in de zaal?
 

Jee13

Forumguru
Psies, ik dacht ook dat hulpveren de achterkant omhoog lieten komen. Lelijk in mijn optiek.

Ik heb nu set stuggere veren gemonteerd en merk ook dat auto minder doorslaat als voorheen aan achterzijde

Misschien is dat nog een optie voor de toekomst, ik zou nu de hulpveren dan niet laten monteren Joris
 

derf

Senior Member
misschien komt de achterkant iets hoger. is mij nooit opgevallen. als dat wel zo is misstaat het in ieder geval niet
 

MaRco2

Forumguru
Blijft de hoogte achter gelijk met hulpveren erbij eigenlijk?

Nee, komt een stuk omhoog. Ergens is hier al een topic over.;) Met foto's.

De eerste 12.000+ kms met de standaardveren gereden en op basis van ervaringen (en de foto's van mét hulpveren...) gekozen voor de Eibach Pro Kit.

Met standaardveren (dus ook nog niet het GL 'sportonderstel') met volle kofferbak en plm. 70 kg kogeldruk (Adria Adora 482PS) maar ietsje inveren, niet overmatig.

Bij het oude model schijnt de trekhaak/kont al heel snel de grond/drempel te raken.

Zelfs nu met verlaging en fikse aanhanger (euh... 1.600 kg ofzo...) en volle kofferbak geen gekke ervaringen gehad. De normale hulpveren gaan al flink omhoog en het verschil met de 15 mm GL verlaging (die ook al iets stugger is... wat is dan de toegevoegde waarde?) is dan helemaal enorm, krijg je een dragracer idee.:banghead::sterretjes:
 

Jstruijk

Senior Member
Thanks voor alle info hiero. We hebben de auto inmiddels besteld en zonder hulpveren. Mocht het zo zijn dat het toch vervelend gaat worden, dan moet het volgens mij geen probleem zijn ze achteraf alsnog te monteren.
Bij normale belading heb ik nu in ieder geval de standaard veerkarakteristiek zoals deze bedoeld is. Met hulpveren ga je deze toch veranderen, plus de looks worden (in mijn ogen) negatief beïnvloed.

Mocht het uiteindelijk helemaal drama zijn, wat ik overigens niet verwacht, dan heb ik zelf goede ervaringen met Eibach veren en Koni SportKit schokdempers en zal ik dat gaan overwegen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan