Hulpveren O3 FL

BeeJee

Actief lid
Hallo medestrijders,

Zoals een aantal van jullie inmiddels weten, heb ik een andere Skoda Octavia III FL sedan aangeschaft en ga ik hem zeer binnenkort ophalen. Nu heb ik onder mijn huidige O II sedan 1.4 TSI hulpveren geplaatst i.v.m. een slappe kont en de koplampen in de boom gericht bij de minste of geringste kilo's in de kofferbak.

Hebben jullie ervaring met de O III FL sedan of dat zelfde probleem nog bestaat en is het aan te raden om alsnog hulpveren te plaatsen? Ik reis regelmatig met 4 volwassen personen in de auto en vind het super hinderlijk als de kont bijna op de grond hangt.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Beetje verwarrend in de tekst maar het gaat hier om een O3 FL vs een O2 FL. Volgens mij is dat onderstel heel anders toch (want MQB vs A5 platform)? En sowieso heeft de O2 multilink achter en de O3 een torsieas. Ik dacht ook dat de hulpveren van de O2 en O3 anders zijn.

BeeJee

Actief lid
Het stond inderdaad enigszins verwarrend, typefout inmiddels hersteld:thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator:

Slider

Forumguru
Dus ik zou de zelfde veren kunnen overzetten:unsure:
Kans is groot dat je MAD veren hebt onder de O2 FL? Volgens hun site is dat artikel: HV-199515
Voor een O3 FL heb je HV-199525 voor torsie en multilink.
De HV-199545 zijn heavy duty hulpveren.

Wat ik altijd begrepen had, heeft de O3 FL 1.0 TSI een torsie as en de 1.5 TSI multilink as. Maar dat maakt voor de veer dus niet uit, zelfde type voor beide.

Dus zijn andere veren, lijkt me niet dat je die zomaar kan over zetten.

1983jeroen

Forumguru
Ik heb dezelfde auto als jij. De kont zak inderdaad wel snel in, maar ik heb daar geen last van.
Heb hulpveren een paar maanden gehad, maar weer verwijderd. Had voor mij meer nadelen dan voordelen.

Het hele jaar last van een auto die achter voelbaar omhoog stond en minder fijn reed, vooral met remmen.
Alleen met rijden met caravan was het wel beter om te zien. Met rijden heb ik ook dan weinig hinder van het doorzakken, al doet hij dat dan wel

BeeJee

Actief lid
Ik ga eerst maar eens een tijdje rijden en zal dan wel beslissen of ik tot aanschaf van hulpveren overga, met de huidige O2 is het absoluut in het voordeel qua rijden en ook qua wegligging en remmen.

BeeJee

Actief lid
Kans is groot dat je MAD veren hebt onder de O2 FL? Volgens hun site is dat artikel: HV-199515
Voor een O3 FL heb je HV-199525 voor torsie en multilink.
De HV-199545 zijn heavy duty hulpveren.

Wat ik altijd begrepen had, heeft de O3 FL 1.0 TSI een torsie as en de 1.5 TSI multilink as. Maar dat maakt voor de veer dus niet uit, zelfde type voor beide.

Dus zijn andere veren, lijkt me niet dat je die zomaar kan over zetten.
Ik ga eerst maar eens gewoon rijden en kijken wat de auto doet, als het nou dezelfde veren waren geweest had ik ze nog ff onder de oude O2 weggehaald, scheelt toch al gauw een kleine 200 euri:sneaky:

Tees

Donateur
Houd Marktplaats eens in de gaten. Ik heb de hulpveren die nu onder m'n O2 zitten voor een habbekrats gevonden (tientje of zo?). Had wat oppervlakteroest, maar ik heb ze beetje geschuurd, behandeld met Brunox en toen matzwarte verf er overheen gespoten. En zelf gemonteerd uiteraard. Was ik lekker goedkoop klaar.

1983jeroen

Forumguru
met de huidige O2 is het absoluut in het voordeel qua rijden en ook qua wegligging en remmen.
Grappig. Ik vond het remmen nog de grootste ergernis met hulpveren. Het voelde bij mij alsof de auto aan de achterkant heel erg omhoog geduwd werd met remmen. Heb er in een paar maanden en minstens 10.000km nooit aan kunnen wennen

Bovenaan Onderaan