Hulpveren verwijderen, maar wat dan?

Slider

Forumguru
Ik zit al lange tijd te zoeken naar een oplossing voor mijn O3 probleem.

Voor onze (voorheen) caravan wens en voor mijn dochter die achterin alleen met zware lading (vakantie bepakking) misselijk werd, had ik hulpveren laten plaatsen.
Toen reed ik nog op winterbanden en had nergens "last" van. Ze heb ik 9 maanden gereden.

Vorig jaar februari wisselde ik de banden om voor Goodyear Vector 3 all-seasons. (16" standaard maat O3 velg).
Al bij het wegrijden toen voelde de auto stuiteren en alles doorgeven. Later nog terug geweest, extra balanceren, maar niets hielp. Na heel veel testen, o.a. banden voor/achter verwisselt, zit het gewoon niet in de banden zelf (onbalans, hoogteslag).
Het probleem is puur op steeds dezelfde stukken wegdek en andere stukken dus nooit.

Wat mij helaas doet vermoeden dat deze all-seasons in combinatie met mij hulpveren veel meer wegdek effect doorgeven aan de auto zelf.
Als het beetje weer is, ga ik (hopelijk) de hulpveren er onder uit halen en verder testen of dat het ook echt de oorzaak is. Ik heb geen multilink achter-as en zou volgens de handleiding van MAD zonder loshalen (met de auto achter op as-steunen) van de ophanging de hulpveren moeten kunnen plaatsen. Dus lijkt mij ook zo kunnen weghalen?

Als inderdaad zonder hulpveren de oplossing is van het wegdek gevoel, wat dan?
Ik wil ze voor lange vakantie rit voor mijn dochter wel blijven gebruiken. De kans is dat ze er overheen gegroeid is en heel die hulpveren niet de oplossing waren. Ze is nu groot genoeg goed naar buiten te kunnen kijken, naar de horizon.
Afgelopen vakantie met hulpveren en caravan deinde meer dan elke vakantie zonder hulpveren en caravan voorheen. En ze had nergens last van, dus je zou zeggen.....
Maar om die gok nu te nemen naar Frankrijk komend jaar is niet leuk voor haar als ze toch last zou krijgen onderweg.

Wat ik kan doen:
- Hulpveren steeds terug plaatsen en weghalen (1x per jaar), mits dat goed te doen is op straat.
- Alternatief zoeken, zoals een lucht blaasbalg.

Over die balgen kan ik maar weinig online vinden, dan kom je al snel bij MAD uit met hun systeem tot binnenin de kofferbak. Best prijzig en voor mij onnodig luxe. Vullen voor en legen rond de vakantie op straat is ook prima.
Kan alleen bijna geen andere balgen vinden dan die van MAD, alleen Levelplus die gewoon niets uitleggen over hun systeem of een handleiding plaatsen.
Zijn er ook mensen met ervaring met dergelijke lucht blaasbalgen?

Michelv.

Forumguru
Is een eibach pro verenset niet een optie voor je? is wat stugger als standaard, iets lager en een betere wegligging, dan heb je de hulpveren niet meer nodig.

Slider

Forumguru
Denk juist niet te willen verlagen, de hulpveren maken hem nu al stugger en wil daar juist vanaf (buiten vakantie om).
Zoals hij stock reed voorheen, zou ik terug willen. Maar ben bang dat mijn huidige banden het alsnog gaan verzieken.

Canon-Eye

Forumguru
Welke allseasons liggen eronder? Dat kan ook nog aardig verschil maken.

Ik heb nu bijna 10 jaar (na aanschaf van de caravan, vanaf de tweede vakantie daarmee) ervaring met hulpveren op de toenmalige Fabia 1.2TDI Greenline combi en de huidige Leon ST. In beide gevallen met Michelin CrossClimates eronder en in beide gevallen werkelijk geen centje pijn: het bevalt gewoon supergoed.
Destijds de MAD hulpveren laten plaatsen direct na de eerste caravanvakantie: het deinde wel een beetje, maar wat mij veel meer stoorde was de nogal "doorgezakte" aanblik van de combinatie. Dit kwam mede doordat ik de kogeldruk doelbewust op ca. 60-63 kg had gebracht omdat het dan wél snaarstrak reed, in tegenstelling tot de zweverigheid die ik de eerste caravankilometers had ervaren bij de voorgeschreven maximum 50 kg op de Fabiakogel. Dus snel wat gewicht naar voren verschoven, maar dat kon je van buitenaf te goed zien.
Met de hulpveren eronder was dat meteen over: het werd een kaarsrechte combinatie. En met de solo-auto('s) trouwens ook een prima strakke ligging, uiteraard iets stugger dan "naturel" maar niet hinderlijk stoterig of zo.
Terugkomend op de eerste regel: Ik heb geen ervaring met andere banden dan de CrossClimates, maar het kan een check waard zijn.

Slider

Forumguru
Vorig jaar februari wisselde ik de banden om voor Goodyear Vector 3 all-seasons. (16" standaard maat O3 velg).
Deze, uiteraard niet de Heavy Duty, met versterkte wang.

Mijn garage (die ze niet heeft geplaatst trouwens) zegt deze band negatief te kennen en verkopen hem om deze reden ook bewust niet meer.
Goeie vriend met dezelfde O3 FL combi als ik, heeft om 17" velgen ook deze Goodyears, dus dunnere wand en nergens last van. Zijn garage beveelde deze band juist aan.

Ik had ook hulpveren onder mijn O2 2.0 TDI Combi hangen ooit. En dus ook onder de O3 FL Combi eerst met winterbanden, nergens last van.

Dus ik weet gewoon nog steeds niet waar het in zit, anders dan een combinatie van meerdere factoren of zo.

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Eerste wat je moet doen bij rijden met zware belading of hoge snelheden: oppompen tot de max waarde zoals aangegeven in het tankklepje!
Als je auto dan vervolgens zwabbert of dient: schokbrekers vernieuwen.

Slider

Forumguru
Nee, dit alles is niet tijdens beladen ritten. Ja ik pomp dan zeker de banden op voor bv vakantie. En terug naar normale waardes er na.

Dit probleem is met een lege auto, ik rij alleen. Waardoor ik denk dat door de hulpveren mijn dempers logischerwijze minder worden genut en meer effect wordt doorgegeven aan de auto.
Neemt nog steeds niet weg dat met de winterbanden dit effect niet was, waardoor je denkt dat die banden meer effecten op deden heffen dan deze Goodyears dat doen. Zelfde voor slechte schokbrekers, dan had het verschil met de andere banden niet zo duidelijk voelbaar moeten zijn, zou je zeggen.

Met vakantie belading rij ik hele andere wegen en kan ik ook niets vergelijken met een lege auto. Maar ik heb het idee dat met beladen auto het effect minder is dan leeg.

1983jeroen

Forumguru
Kun je niet even een ander setje velgen met banden lenen om te testen hoe het weggedrag daarmee is?

Dan weet je vrij zeker dat het niet elders in de auto zit.

Ik heb mijn hulpveren overigens gewoon op straat verwijderd. Aan beide kanten opkrikken en met wat moeite kun je ze er dan wel tussenuit krijgen.

Was nog van plan om ze alleen voor de grote vakantie weer te plaatsen, maar omdat mijne wel super relaxt rijdt zonder en met kogeldruk van 75Kg heb ik ze verkocht

Bovenaan Onderaan