Hulpveren voor een Roomster?

Captain Hook

Forumguru
Nu heb ik goede ervaringen met een setje (MAD) hulpveren wat ik destijds onder mijn (toenmalige) O2 combi had laten monteren.
Zeker in de vakantietijd, met zware belading, en veel bochtige bergweggetjes was het echt een verbetering.

Heeft iemand ervaring met hulpveren onder een Roomster? Is dat zinvol? Wordt z'n weggedrag er beter op? Nog minder overhellen? Of gaat de auto dan teveel stuiteren in onbeladen toestand?
Het gaat over een Roomster 1.2 TSI DSG Scout met 205/45/16 bandjes.

ps: ja, ik weet dat ik het al eens eerder gevraagd heb, maar wellicht heeft iemand nu actuelere informatie.
 

Monteurtje

Forumguru
Bij de Fabia en ik denk dat dat ook voor de Roomster geldt, daar wordt de originele veer verwijdert en komt er een 'hulpveer' voor in de plaats. Bij de Octavia is dat inderdaad anders. Daar komt een hulpveer binnenin de originele veer.
 

Captain Hook

Forumguru
Ok, duidelijk @Monteurtje.
Maar wat/hoe verandert het veergedrag dan? Als de auto alleen maar stugger wordt, dan hoeft het voor mij niet.
Wat ik namelijk merkte bij de O2 was, dat door die extra veer, het veergedrag bij extra belasting meer progressief werd. Door het toepassen van één enkele veer lijkt me dat moeilijker realiseerbaar, toch?
 

Monteurtje

Forumguru
Ik kan je geen ervaringen van klanten vertellen. Want heb ze 1 keer gemonteerd onder een Fabia 2 en dat is het. Ik heb ze daarvoor en daarna ook nooit onder een andere Fabia gezien. Er is dus weinig vraag naar.
 

Boet

Actief lid
Niet echt nodig ook, vind ik persoonlijk. Hulpveren stop je meer onder een auto met een overhang naar achteren om 'bus-neigingen' te beperken. De achteroverhang van de Roomster is zodanig dat dat nooit hinderlijke vormen aanneemt.
 
Bovenaan Onderaan