Hulpveren voor Fabia combi

Bosi

Lid
Ik ben toegetreden tot de club van vouwwagen bezitters en loop tegen het gegeven aan dat mijn fabje wel erg ver doorhangt als ik mijn vouwwagen aan de trekhaak hang.
Voorheen gingen wij gepakt en bezakt op vakantie met een kleine aanhanger. die hing ik met een kogeldrok van ca. 30 kg aan de trekhaak, de fabia hangt wel wat door maar met de auto volbepakt en een dakkoffer was het nog goed rijden.

Nu met de vouwwagen bedraagd de kogeldruk de maximale 50 kg, maar hangt de auto een stuk verder door. Het nemen drempels etc. zorgen ervoor dat de onderkant van de trekhaak stevast de grond raakt.

Nu ben ik opzoek gegaan naar hulpveren en ben uitgekomen op een MAD verenset (ca €200,- per set), waarbij de huidige veren worden vervangen door de MAD set.

Heeft iemand enige ervaring met deze veren? Enig idee hoeveel werkt het is om de veren uit te wisselen, de site van MAD zegt ca 30 minuten per veer.

Groet,

Bob

wanderer

Senior Member
post even het ZN nummer dan weten we meer.
ook ik heb de veren van mijn FII laten vervangen, dit kostte 300€ bij de dealer.
je kunt het idd zelf doen, is een karweitje van niks, maar in de garantieperiode laat ik alles door de dealer doen.
de kont komt onbelast wat hoger te liggen.
belast blijft het oppassen bij sommige drempels en kuilen.
vergeet niet, het laadvermogen wordt er niet hoger van!!
reken maar eens uit hoeveel je auto, met volle vakantiebepakking + reservewiel + volle tank + etc, weegt....!
je kunt echt niet veel laden als je met 4 personen bent.

Bosi

Lid
Volgens de site van MAD heb ik voor mijn Fabia I combi 1.4 TDI bj 2005 (6Y) art. code HV-173038 nodig

En inderdaad, het laad vermogen van de auto is beperkt, er gaat zo wie zo niet meer dan 50 kg in de dakkoffer en ca. 40 - 50 kg in de kofferbak. In/op het aanhangertje zat (inclsuief de aanhanger zelf) ca 350 - 400 kg. De vouwwagen inclusief belading komt ook niet boven de 650 kg, en de kogeldruk kan ik een beetje inregelen door de lading te verspreiden (waarbij de zwaarste spullen boven de as liggen), maar voor de stabiliteit wordt geadviseerd door de vouwwagen fabrikant om de kogeldruk toch rond de 50 kg of hoger te houden.

Bosi

Lid
Ons gezin bestaat uit twee volwassenen en 2 kids (7 en 9 jaar), als voormalige (de waard) piramide tent kampeerders, zijn we gewend om vrij compact te kamperen.
Wat mij enigzins verbaasde is dat de maximale kogeldruk voor vrijwel alle skoda modellen (Fabia I en II maar ook de octavia I en II) een maximale kogeldruk hebben van 50 kg (met orginele tjechische fabia trekhaak met weg klapbare jager stekkerdoos), terwijl de vw polo combi, die het zelfde onderstel heeft als de fabia I een kogeldruk van 75 kg mag hebben. Maximaal gewicht wat achter de fabia mag is 1000 kg.

Bovenaan Onderaan