Hulpveren voorkeur op een Octavia Combi 1.6 TDI en af en toe Caravan?

heeft iemand ervaring met of zonder de hulpveren op de nieuwe Octavai Combi 1.6TDI Greentech?

van de zomers gaan we af en toe met een Caravan van c.a. 1000kg op vakantie
mijn vorige auto een Passat 1.4 TSI had hier bijna geen problemen mee. drempels e.d.

nu lees ik her in der in de vele topic over hulpveren wel of niet, dat de greentec modellen korter boven de grond staan?
dus al vaker een drempel raakt??

de dealer had het ook al over "lucht Balgen" o.i.d.?? die je vanuit de auto kunt regelen.

iemand een goed advies?
 

Falcon

Donateur
Heb je het geld.. Lucht balgen.

Anders hulpveren. Nadeel van hulpveren is dat de auto wat hoger achter komt te staan en invloed heeft op het rijgedrag van de auto.
 
D

Deleted member 6398

Ik was 2 weken geleden voor de hulpveren (MAD) 195 euro kwijt (profile tyre center).
Auto staat inderdaad iets hoger aan de achterkant (max 2 cm) maar ik vind het eerder beter als slechter rijden en het ziet er ook nog beter uit.
Ook vanwege de caravan gedaan.
 

MarcoO2

Forumguru
Hij staat hoger en ziet er daardoor beter uit? Meestal is 't andersom! ;) Zou je eens een fotootje willen posten?
 
ben benieuwd naar de ervaring van nog meer O2 Combo Greentech rijders en caravan, evt met of zonder hulpveren.
 
D

Deleted member 6398

Ik heb de auto in november gekocht met een (bleek achteraf) kromme trekhaak.
Dit is (duidelijk te zien) veroorzaakt door een klap van onderaf, drempeltje dus.
Zelf een nieuwe trekhaak gemonteerd, weer een afneembare, en op dag 1 direct al weer aan de grond met de afgenomen haak :icon_smile_dead:.
Volgende dag direkt een afspraak gemaakt voor de hulpveren, vind m een stuk strakker aan de achterkant, maar dat kan ook komen doordat ik hiervoor een Ibiza FR had.
Ik heb nu in ieder geval niet meer het idee dat de achterkant voorbij wil komen.
En die 2 cm hoger aan de achterkant vallen totaal niet op of ik vind het gewoon wel mooi.
 
Heb mijn O2 Combi GreenTech 1.6 TDI met MAD hulpveren uit laten rusten door de dealer (210,=) omdat deze met de paardentrailer belabberd reed ("zwabbert"van achteren). De 1.9 TDI die ik een aantal maanden te leen had reed stukken beter, maar deze had een sportonderstel. De hulpveren hebben niet of nauwelijks effect gehad. De monteur herkende het probleem overigens wel, er waren meer mensen met deze klacht. Oplossing voor één van de klanten: het monteren van zwaardere (?) achterveren van de "scout".
Ik overweeg de hulpveren maar weer te verwijderen en een set Eibachs te laten monteren die de auto 20 of 30 mm verlagen. Dit zou hetzelfde effect als het sportonderstel moeten hebben. De dealer zoekt nog naar alternatieven. Heb met de leen 1.9 TDI (afneembare trekhaak) of mijn eigen 1.6 GT TDI (vaste trekhaak) overigens nooit problemen bij drempels gehad, noch met trailer, noch met fietsendrager.
 
D

Deleted member 6398

Verschilletje hoor, zelfde hulpveren bij de dealer bij ons 246 euro.
En bij Profile 194 euro, snel verdiende 50 euro, ze zitten namelijk bijna naast elkaar :xyxthumbs:
 
Heb mijn O2 Combi GreenTech 1.6 TDI met MAD hulpveren uit laten rusten door de dealer (210,=) omdat deze met de paardentrailer belabberd reed ("zwabbert"van achteren). De 1.9 TDI die ik een aantal maanden te leen had reed stukken beter, maar deze had een sportonderstel. De hulpveren hebben niet of nauwelijks effect gehad. De monteur herkende het probleem overigens wel, er waren meer mensen met deze klacht. Oplossing voor één van de klanten: het monteren van zwaardere (?) achterveren van de "scout".
Ik overweeg de hulpveren maar weer te verwijderen en een set Eibachs te laten monteren die de auto 20 of 30 mm verlagen. Dit zou hetzelfde effect als het sportonderstel moeten hebben. De dealer zoekt nog naar alternatieven. Heb met de leen 1.9 TDI (afneembare trekhaak) of mijn eigen 1.6 GT TDI (vaste trekhaak) overigens nooit problemen bij drempels gehad, noch met trailer, noch met fietsendrager.


ik had begrepen van de dealer dat de greentech uitvoering juist voorzien was van een sportonderstel??
 
Nee, dat is de GreenLINE... daar had ik ook in proefgereden, toen ik mijn combi bestelde tegen de zomer van 2011 bleek dat deze alleen nog als GreenTECH leverbaar was en die had dit onderstel niet, ook niet als optie. Ik heb overigens geen idee hoe dat nu is.
 

Hlsmn

Nieuw lid
Ik rij met een Octavia combi 1.6 TDI greenline okt 2010. (verlaagt onderstel) Afgelopen zomer één week in Frankrijk met de caravan (1350kg). Veel verkeersdrempels en hoe langzaam ik er over hen ging maakte niet uit. Aldoor raakte de valbeugeel de grond en in één week was deze al kapot. Direct bij terugkomst hulpveren laten monteren bij dealer. Hierna weer op reis met de caravan en geen problemen meer. Perfect. De Octavia staat iets hoger maar dit valt niet op en de wegligging is nog steeds prima. Kosten ????? weet ik niet zijn naar de leasmij gegaan. Ook met 5 personen in de auto gaat het veel beter bij drempels.

Conclusie: Monteer een setje hulpveren voor meer rijplezier.
 

WouterO2C

Actief lid
Greentech heeft geen sport onderstel voor zover ik weet. Maar ik heb een benzine versie.

Ik heb nog niet met aanhanger gereden, dus verder geen ervaring.
 
Ik heb een 1.6 Ambition Businessline combi GreenTECH en ervaring met een paardentrailer. Mijn ervaring is dat deze zeker met een beetje wind erg onrustig wordt aan de achterkant, waar bijvoorbeeld een 1.9 TDI met sportonderstel dit niet had. Ik heb hulpveren laten monteren maar dit had niet of nauwelijks effect. De garage denkt nu ook mee over andere oplossingen: er zijn meerdere mensen met de "problemen" van een onstabiele achterkant van de combi.
NB. een paardentrailer is natuurlijk een tandemasser en dit hangt iets anders achter een auto dan een enkelasser. Ik heb overigens nooit problemen (gehad) met drempels, noch met de 1.9 (afneembare trekhaak) noch met mijn 1.6 (vaste trekhaak). Mijn dealer adviseerde mij ook om het eerst zonder de hulpveren te proberen, deze zetten ze er in een uurtje onder.

NB. Ik had proefgereden met een GreenLINE combi (dus met standaard verlaagd onderstel) en deze voelde gewoon over de hele linie veel stabieler aan, zonder dat dit ten koste ging van het comfort. Ik overweeg dan ook om met een Eibach setje de auto 20 of 30 mm te verlagen om het "Greenline effect" te bereiken. De dealer heeft ook wel eens zwaardere veren van ik geloof de scout bij iemand gemonteerd, die daarmee geholpen was.
 
na veel tegenstrijdige berichten hierover ga ik kiezen voor WEL hulpveren te laten monteren.

bedankt vooralle tips en bevindingen.
 
Bovenaan Onderaan