hulpveren

henk_de_bruin

Actief lid
ik ben benieuwd of er iemand is met een octavia 02 combi die hulpveren heeft laten monteren en of dat bevalt.
ik overweeg om ze te laten monteren omdat ik met de trekhaak al menig drempeltje geraakt heb.(vaak zware spullen achterin) en met oog op de vakantie,als er ook nog fietsen op de fietsendrager moeten ben ik bang dat er helemaal geen veerweg overblijft.
ik hoor graag wat van julie.
gr henk.

Mark

Banned
Heb vandaag een trekhaak onder mijn fabia laten plaatsen (moet de wagen nog gaan afhalen), en zou ook goed moeten oppassen op de drempels zeker als er mensen op de achterbank zitten of als er zware spullen in de koffer liggen.
Je moet er dan echt stapvoets over want als de wagen doorknikt zit gelijk de trekhaak mee tegen de grond.
Heb dit opgevangen van mensen die ook met een fabia rijden, vind het echt wel een minpunt(je) van deze anders zeer degelijke wagens.
Zal straks wel zien wat mijn bevindingen zijn met een trekhaak eronder, kan hier gelukkig straten nemen waar geen drempels zijn.

Jan_Hein

Actief lid
Heb ook een trekhaak op de Fabia zitten. Regelmatig behoorlijk belast met 2 fietsen op een drager, maar nooit last gehad.
Moet wel zeggen dat ik de drempels heel voorzichtig neem. Niet alleen ivm de trekhaak maar het is zeer slecht voor het onderstel. En omdat ik nogal zuinig op de auto ben, ben ik ook nog nooit met de voorspoiler en de rest wat er nog onder zit op de straat terecht gekomen. Zie wel eens beschadigingen aan de weg/ oliesporen/ watersporen bij de drempels, maar die zijn nooit van mij. /forum/images/graemlins/2133.gif /forum/images/graemlins/2133.gif

Groeten, Jan-Hein

Ik ben met volle bepakking en een fietsendrager op de trekhaak narr Frankrijk geweest deze zomer, maar eigenlijk geen probleem. Je moet wel de koplampen bijstellen, want hij hangt dan inderdaad nogal laag achter. Nou is het wel zo dat ik met volle bepakking heen en terug heb gereden, en dan heb je er op de snelweg natuurlijk niet zo veel last, en in Frankrijk heb je niet zoveel drempels als hier /forum/images/graemlins/winkie.gif

Ik heb een O2 HB met vaste trekhaak en de uitrit bij Maesemunde en de parkeerplaats tegenover De Bank raakte ik steeds de straat (met slechts 3 personen).
Na het plaatsen van hulpveren heb ik er geen last meer van, maar ik ga er wel altijd zo langzaam mogelijk vanaf.

Wiseguy

Actief lid
Ik heb nergens last van moet ik zeggen.... heb er ook een trekhaak onder zitten, maar heb nog geen enkele drempel of wat dan ook geraakt. Heb ook geregeld passagiers achterin zitten, en ook dan heb ik nergens last van. Heb zelfs ook nog een sportonderstel met 17" LMV.

Jan_Hein

Actief lid
Wat ik me afvraag:

Zijn combi's niet met zwaardere veren uitgerust?

Misschienwelmisschiennietmisschien?

Groeten, Jan-Hein.

Wullum

Actief lid
Hmpf!
heb nu 2 1/2 week een O2 Combi met Dynamic sportonderstel en 17" wielen en een "originele" Westfalia vaste trekhaak.

Inmiddels al 4 x een verkeersdrempel geraakt met de trekhaak of de twinnyload koppeling die ik erop heb zitten.
Auto was telkens bijna leeg achterin (afgezien van reservewiel, tankje diesel en de dubbele laadvloer. Okee, ik weeg meer dan 110kg /forum/images/graemlins/2133.gif, maar dat rust niet alleen op de achtervering. De betreffende drempels zijn ook nog van het type waar je zonder hill-hold bijna niet tegenop komt /forum/images/graemlins/cool.gif, maar toch.

Gisteren een caravan erachter met een kogeldruk van een 75kg (conform advies fabrikant), auto nog steeds leeg achterin, hou ik een kogelhoogte van 38cm over! /forum/images/graemlins/frown.gif En dan moeten vrouw en dochter en bagage er nog bij! Ik vrees dramascenario's voor de vacantie......

Bij dealer (Skoda center De Meern) had men dit probleem ook al aan de hand gehad, maar anders dan hulpveren kon men ook niet aandragen. Zou ook contradictio interminis met het Dynamic onderstel zijn, nietwaar? /forum/images/graemlins/crazy.gif

Iemand?

poekie

Actief lid
Vraag me af of de 'hulpveren' hetzelfde zijn als de 'transportveren'.
Elke O2 die van de fabriek op transport wordt gezet naar de dealer krijgt transportveren bijgezet zodat als de auto de (steile) trailer op wordt gereden de spoilers niet geraakt worden. In dat geval zou de dealer er namelijk vrij veel moeten hebben liggen en je wellicht aan een gratis paar kunnen helpen.
Ze zaten immers ook op jouw O2 toen die geleverd werd.

Ben toch bang dat bovenstaande redenering niet op gaat /forum/images/graemlins/crazy.gif

Wullum

Actief lid
Vrees inderdaad dat bovenstaande redenering niet op gaat. Transportveren zijn rubber "blokken" die tijdelijk tussen de (uitgerekte) standaardveren worden geklemd om de auto kunstmatig "hoog" te zetten. Mij O2 stond zo een 5cm hoger toen hij bij de dealer werd afgeleverd dan dat hij nu staat. Rijden ermee is uit den boze.

henk_de_bruin

Actief lid
198 euro incl btw en montage. dat heb ik er voor betaald en nog geen spijt gehad, vorige week met 5 volwassenen en bagage naar schiphol gereden en nog keurig horizontaal.
gr henk.

ougie

Forumguru
Ik weet niet hoe hulpveren er uit zien, maar ik heb er regelmatig een caravan achter hangen en heb op de dissel van de caravan een fietsendragen gemonteerd zitten. Als ik met het hele spul op pad ben, en ook twee mountenbikes (sorry spelling?) op de dissel heb staan, heb ik een kogeldruk van 85 a 90 kilo (helaas iets aan de hoge kant) maar ik raak geen drempels en dergelijke. Misschien dat de eerste eigenaar ze er al onder heeft gezet. Lijkt mij overigens niet lochies, de trekhaak heb ik er namelijk zelf onder laten zetten dus hij heeft hiervoor nooit een aanhanger getrokken of een fietsendrager achterop gehad. De trekhaak zit onbelast op 47 cm hoogte. /forum/images/graemlins/1819.gif

Ted

Forumguru
Ik had idem problemen met mijn Fabia Combi. Skoda NL kon geen soelaas bieden waarop ik achter onder de veerschotels 20 mm zelfgedraaide aluminium extension aangebracht heb. Inmiddels ben ik al 3 keer zonder problemen met de caravan naar Frankrijk geweest.

Groeten Ted.

octofreak

Actief lid
@henk

dank voor die prijsopgave. Het is niet niks en ik moet toegeven ik heb ook nog geen last gehad met caravan van 1300 Kilo.

Lex

Nieuw lid
Dit is een bekend probleem en afgelopen weekend met slechts 100 kg. in de bagageruimte gebeurde het mij voor de zoveelste keer. Je zou toch van een fabrikant mogen verwachten dat met bij combi's wat zwaardere veren monteerd dan bij HB's.
Ik heb de importeur hier al eens op aangesproken, maar die verschuild zich achter het feit dat de auto goedgekeurd is voor de Nederlandse wet.
Er blijft helaas niets anders over dan hulpveren monteren.

Bovenaan Onderaan