Hybride starten

Taxo

Nieuw lid
Hallo
Bij het straten staat de auto altijd in Electra modus.
Kan iemand vertellen hoe je instelt dat de auto standaard in hybrid modus start?

Bedankt

Dat kan niet. Is zodanig geprogrammeerd dat de auto altijd in E-modus start, mits de accu nog voldoende capaciteit heeft. Jammer maar helaas. Weer een handeling erbij naast het uitzetten van alle piepjes.

Tees

Donateur
Misschien een gekke vraag, maar waarom zou je dit willen?
Dit is m.i. met een (goede) reden zo geprogrammeerd, namelijk om te zorgen dat je geen uitstoot hebt op de plekken waar veel mensen zijn (woonwijken). Daar heeft iedereen baat bij...

Rob

Forumguru
Je kan de versnellingsbak voor het wegrijden in S zetten, dan gaat ie naar Sport en dat is dan gelijk een hybride modus. De enige andere optie is inderdaad via het systeem in hybride zetten.

Ook in die hybride standen vertrek je trouwens elektrisch. Pas boven bepaalde snelheid of vermogensvraag gaat de motor aan. (Is mijn 14 maanden praktijkervaring)
En als je op "accu bijladen" drukt gaat ie gelijk voor de deur al aan.

Wat handelingen betreft zie ik het probleem niet zo. Als je ziet wat je tegenwoordig allemaal NIET meer hoeft te doen.. (sleutel kan in je zak blijven, kofferbak gaat handsfree, krabben hoeft niet meer...) is dit natuurlijk peanuts;)

Ergens vind ik t wel bijzonder. Mijn huidige rav4 hybrid start altijd de motor als t buiten koud is. Reden hiervoor is slijtage te voorkomen aan de motor. Rustig wegrijden met stationaire motor. Het rijden is dan al wel elektrisch maar de motorolie warmt rustig op. Vraag me af hoe ze dat bij VAG bedacht hadden.

Rob

Forumguru
Volgens mij werd stationair draaien in de kou juist verketterd vanwege de slijtage en milieu blabla, dus ik vind het VAG systeem zoals het is wel hout snijden.
Er zal vast wel over nagedacht zijn..

Meestal rij ik elektrisch naar de snelweg en eenmaal ingevoegd start ik de motor. Ook met deze kou :thumbsup:

Mijn overbuurman heeft een Kia Sportage PHEV. De Kia start met deze kou ook automatisch de motor:arghh:

• Leuk
Waarderingen: Tees

MarcoO2

Forumguru
Tsja, en ik start mijn auto op afstand zodat die warm en ontdooid is als ik instap. Dan staat hij dus gewoon stationair te draaien. Net als toen ik nog moest krappen - alleen een stuk comfortabeler en sneller.

Rob

Forumguru
Deed ik ook altijd ja :D Met de Up van m'n vrouw nog steeds. De O4 warmt lekker op aan het stopcontact of met de hoogvoltage accu. Ik reageerde meer op het verschil tussen de merken.

Fif

Lid
Hallo
Bij het straten staat de auto altijd in Electra modus.
Kan iemand vertellen hoe je instelt dat de auto standaard in hybrid modus start?

Bedankt
Gaspedaal helemaal indrukken en dan starten. Gaat direct de motor aan en zit je dus niet meer in de elektriek modus

Op zich bijzonder ja, dat daar verschil in zit tussen verschillende merken.

Een koude benzine motor wil eigenlijk niet goed blijven lopen. Daarom is er in het begin de verrijkingsperiode: zou je dezelfde hoeveelheid brandstof inspuiten die nodig is bij een warme motor dan zou hij af slaan. Een koude motor is o.a. slecht voor het milieu (hogere uitstoot) en een hoger (op dat moment) brandstof gebruik. De slijtage aan onderdelen (zuigerwand, zuigveren, nokkenassen, katalysator etc) is ook hoger. Dus je wilt zo snel mogelijk die motor op bedrijfstemperatuur hebben. Daar zijn uiteraard foefjes voor, bijv door de ontsteking iets te vervroegen: dan krijg je een heter uitlaat gas (en hogere cilinder temp), als het goed is blijft de thermostaat dicht zodat er geen koelwater circulatie is etc..

Maar 1 ding is zeker: de meeste slijtage heb je bij een koude motor. En al helemaal bij een koude motor die meteen moet presteren ipv rustig warm te lopen. Maar met kanttekening; dat warmlopen gebeurt eigenlijk niet bij stationair. Als je een motor alleen maar stationair zou laten lopen, dan denk ik wel dat het ruim 20-30 minuten zal duren voordat er wat temperatuur in de olie komt. Beter is om gewoon te gaan rijden met een koude motor, en niet meteen in de toeren te janken en er ook rustig mee te rijden.

Dat is ook de reden waarom er is over gestapt naar dunnere oliën voor PHEV voertuigen: 0W20.
Overigens niet alleen PHEV, maar daar waar mijn EA211 motor in de octavia 3 op 5W30 liep loopt vrijwel (iets aangepast) dezelfde EA211 motor in mijn PHEV O4 dus op 0W20: bij het vele aan/uit/aan/uit gedrag van de PHEV (en dus het wegvallen van oliedruk bij motor uit) wil je zo snel mogelijk weer olie hebben daar waar het zijn moet. En dan red je dan alleen met een dunnere olie.

Overigens: het zal allemaal wel mee vallen, met de hoeveelheid slijt tussen warm draaien stationair en er gewoon mee rijden: ik denk dat het grootste voordeel te behalen valt bij het jaarlijks, of elke 12.000km, wisselen van de motorolie. Want de intervallen met 30k en 2 jaar: dat is pas echt funest.

Voor wat betreft de vraag met starten met de motor in hybride.
Dan dien je handmatig de accu status te verhogen. Dus stel: hij is 50% geladen, dan moet je hem in hybride niet op de auto modus zetten, maar handmatig, en dan de slider van de acculading verzetten zodat de auto de accu gaat laden: dan springt de motor aan voor zover ik weet. Dat is in iig in de O4 zo, volgens mij ook in de nieuwe kodiaq. Maar: ook maar tot op zekere hoogte. Op het moment dat de motor warm genoeg is, het accu percentage nog niet gehaald is, gaat hij evengoed bij stil staan uit.

Tot zover mijn bijdrage ;)

Op zich bijzonder ja, dat daar verschil in zit tussen verschillende merken.
BIj mn huidige toyota hybride moet ik iedere 15K een oliewissel doen. Eigenlijk een kleine investering als je de notor goed wil houden. Irritant is t wel aks je 3x per jaar langs de garage moet want in mijn geval is t een lease auto. Als t mn eigen auto is zou ik zelf de oliewissel doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan