Op zich bijzonder ja, dat daar verschil in zit tussen verschillende merken.
Een koude benzine motor wil eigenlijk niet goed blijven lopen. Daarom is er in het begin de verrijkingsperiode: zou je dezelfde hoeveelheid brandstof inspuiten die nodig is bij een warme motor dan zou hij af slaan. Een koude motor is o.a. slecht voor het milieu (hogere uitstoot) en een hoger (op dat moment) brandstof gebruik. De slijtage aan onderdelen (zuigerwand, zuigveren, nokkenassen, katalysator etc) is ook hoger. Dus je wilt zo snel mogelijk die motor op bedrijfstemperatuur hebben. Daar zijn uiteraard foefjes voor, bijv door de ontsteking iets te vervroegen: dan krijg je een heter uitlaat gas (en hogere cilinder temp), als het goed is blijft de thermostaat dicht zodat er geen koelwater circulatie is etc..
Maar 1 ding is zeker: de meeste slijtage heb je bij een koude motor. En al helemaal bij een koude motor die meteen moet presteren ipv rustig warm te lopen. Maar met kanttekening; dat warmlopen gebeurt eigenlijk niet bij stationair. Als je een motor alleen maar stationair zou laten lopen, dan denk ik wel dat het ruim 20-30 minuten zal duren voordat er wat temperatuur in de olie komt. Beter is om gewoon te gaan rijden met een koude motor, en niet meteen in de toeren te janken en er ook rustig mee te rijden.
Dat is ook de reden waarom er is over gestapt naar dunnere oliën voor PHEV voertuigen: 0W20.
Overigens niet alleen PHEV, maar daar waar mijn EA211 motor in de octavia 3 op 5W30 liep loopt vrijwel (iets aangepast) dezelfde EA211 motor in mijn PHEV O4 dus op 0W20: bij het vele aan/uit/aan/uit gedrag van de PHEV (en dus het wegvallen van oliedruk bij motor uit) wil je zo snel mogelijk weer olie hebben daar waar het zijn moet. En dan red je dan alleen met een dunnere olie.
Overigens: het zal allemaal wel mee vallen, met de hoeveelheid slijt tussen warm draaien stationair en er gewoon mee rijden: ik denk dat het grootste voordeel te behalen valt bij het jaarlijks, of elke 12.000km, wisselen van de motorolie. Want de intervallen met 30k en 2 jaar: dat is pas echt funest.
Voor wat betreft de vraag met starten met de motor in hybride.
Dan dien je handmatig de accu status te verhogen. Dus stel: hij is 50% geladen, dan moet je hem in hybride niet op de auto modus zetten, maar handmatig, en dan de slider van de acculading verzetten zodat de auto de accu gaat laden: dan springt de motor aan voor zover ik weet. Dat is in iig in de O4 zo, volgens mij ook in de nieuwe kodiaq. Maar: ook maar tot op zekere hoogte. Op het moment dat de motor warm genoeg is, het accu percentage nog niet gehaald is, gaat hij evengoed bij stil staan uit.
Tot zover mijn bijdrage