Hydraulische kleppen

motionz

Nieuw lid
Hallo, heb onlangs (feb) een fabia uit eind 2006 gekocht met 1.4 benzinemotor.
Motor maakt een dieselachtig geluid, lijkt een mechanische "tik" wat je hoort. Dit is zowel met koude als warme motor. Volgens de garage zijn dit hydraulische klepstoters, maar deze zouden zich toch zelf moeten stellen en het mechanisch geluid nihil moeten worden. Iemand hier ervaring mee?

Vlaar032

Senior Member
Dan komt de olie misschien niet "helemaal" volledig boven in. Even oliepeil checken, daar ns mee beginnen. En misschien verkeerde olie soort. Check even in het boekje of op internet.
Of misschien heeft de garage het mis? Ik dacht zelf dat er geen 1,4 is van VW met hydraulische klepstoters.

turboturbo

Forumguru
Ben ik ook wel benieuwd naar. Iemand heeft mij ook wel eens verteld dat de klepstoters goed hoorbaar zijn bij mijn Fabia met 1.2 motor (nav een filmpje of geluidsbestand van een opname, die ik geplaatst had hier, en nota bene de opname was bij warme motor)
Olie pijl is altijd perfect (verbruikt ook geen druppel)

motionz

Nieuw lid
Olie peil heb ik nog niet gecheckt maar heeft pas nieuwe olie en filter gekregen, ga het morgen ff checken.
Mocht de olie niet helemaal bovenin komen dan zou er echt een probleem zijn, klepstoter en nokken worden dan niet gesmeerd en dat zal niet lang goed gaan (km.stand=100.000) Motor loppt verder erg mooi en trekkracht is goed. volgt..

turboturbo

Forumguru
Of er de juiste olie in gegooid is, kan ook mee spelen. Bij mijn motor wordt 10W40 in gedaan door Skoda, een relatief dikkere olie die kennelijk nodig is voor een juiste smering.

Zwapp

Forumguru
Misschien niet te vergelijken maar ik heb dit gehad in een Alfa Romeo 145 met een 1.4 16v motor, hiervan was het de klepstandsteller die niet goed functioneerde, nogmaals ik weet niet of dit te vergelijken is en of er zoiets ook in vag motoren zit maar dat maakte het ''dieselend'' geluid...

Succes

motionz

Nieuw lid
Olie nivo is goed en is door Skoda dealer vernieuwd 2000km geleden dus lijkt me goed. Ben er onlangs bij andere Skoda dealer geweest
maar het geluid was normaal "deze motorblokken zijn gewoon wat rumoeriger" was het antwoord. Volgens hem hoor je voornamelijk de injectoren!?

Bovenaan Onderaan